Петима бивши студенти в класа на проф. Андрей Даниел се събират на рождения му ден, за да продължат някога започнат разговор в 51-во ателие на Националната художествена академия. Обградени от картините си, те не просто отдават почит на своя любим преподавател, но сякаш – чрез вплитането на неговия образ в тях, очакват кимване от един непредставим за всички нас свят, че не са забравили научените уроци.
"Мисли в материал" – така е озаглавена изложбата в галерия-книжарница "София прес", в която Галя Георгиева, Десислава Костадинова, Екатерина Раденкова, Елеонора Друмева и Минко Йовчев онагледяват едно от първите напътствия, получени в ателието на проф. Андрей Даниел: "Как художникът успява да осъществи идеята чрез сложната връзка между ума и ръката, които са заставени да работят заедно и в същото време да бъдат леко независими един от друг". Съвета, с който някога са посрещнати младите творци, припомня Марко Даниел, изкуствовед, куратор на изложбата и син на преподавателя.
Завършили образованието си пред 15-ина години и умело изградили свой артистичен път, петимата художници поставят в центъра на изложбата именно срещите – не само в изкуството, но и изкуството като повод за срещи в овеществения живот.
"Всякак може да изглежда (мястото, провокиращо желание за среща – бел.ред.) – казва учителят им Андрей Даниел в интервю пред БНР. – Може би по-важното е човекът, който е тръгнал да се среща, да е готов, защото обикновено тези срещи представляват вътрешно състояние – как се е приготвил да се види, да поговори, да влезе в диалог или всъщност това са срещи със себе си. Най-вече ми се иска да създавам възможност за срещи, което означава да продължа да рисувам – като се случи картината, тя се оказва възможно място за среща."
Тези думи изрича проф. Андрей Даниел малко преди да си отиде от нашия свят. Роденият през 1952 г. в Русе творец израства в семейството на големия театрален режисьор Леон Даниел. Известен най-вече със своята живопис, той работи също като стенописец, график, сценограф и оформител на книги. Няколко години преди падането на Берлинската стена заедно с художниците Греди Асса, Божидар Бояджиев, Вихрони Попнеделев, Недко Солаков, Свилен Блажев и с изкуствоведа Филип Зидаров създава групата за авангардно изкуство "Градът". Проблемите, които вълнуват Андрей Даниел в творчеството му, са негови открития, родили се в пътешествия, "сблъсъкът" му с различни художници през различни епохи и опитът му да общува с тях, елементът на театралност в картините. Творецът ни напуска през 2020 г.
"Изложбата е почит към него, спомен за някои от проведените разговори, опит на участниците да покажат научените уроци, да намират решения на вълнуващите ги проблеми с огромно уважение и любов към неговата личност – разказва изкуствоведът Марко Даниел. – От друга страна, това е прекрасна възможност те да се съберат отново и да покажат новите си творби. Работата със студентите беше може би едно от най-важните неща за проф. Андрей Даниел, тъй като в ателието той не беше само преподавател, но успяваше да се превърне и в приятел и съюзник на младите автори. В целия учебен процес често пъти той самият учеше от тях нови неща и процесът беше взаимен. А и винаги се стремеше да открои кое е характерно за всеки млад художник, да го застави да го хване и да го продължи."
Проф. Андрей Даниел признава, че да си учител е рискована дейност, още повече, че отношенията с ученика крият неразгадаема мистика. "Реалността винаги може да опровергае уж провереното от времето твърдение, че сериозното занимание с живопис предполага непременно платно, маслени бои, четки и сериозно обмислени сюжети", добавя той.
В картината си "Художникът илюзионист" Екатерина Раденкова прави портрет на проф. Андрей Даниел, който донякъде се оказва и измислен герой. С лека усмивка и пура в ръка той позира с неизменните червени очила пред своя остров, който лично е сътворил от различни предмети в едно от платната си.
"Там, където времето е винаги хубаво" –"Андрей Даниел присъства като слънчев образ, тъй като винаги внасяше позитивизъм в дните ни – научил ни е на изключително много неща, но най-вече да останем докрай положителни и да продължим нататък. Това правим и в момента с изложбата", казва Галя Горанова.
Главната тема в картината "До нови срещи" на Десислава Костадинова пък е ателието и изкуството, животът и вечността. "Всъщност цялата обстановка, всички предмети и цветове носят някакъв символ", добавя тя.
Художниците възкресяват спомени и научени уроци от ателието и затваряйки очи винаги ще си представят какво ли би казал проф. Андрей Даниел, надвесил се над новата им картина.
"Уроците са безкрайно много и не мога да кажа кой е най-ценният, но може би точно този – да мислим в материал, защото когато рисуваме, ние започваме да мислим и да ни идват все повече идеи", казва Екатерина Раденкова.
"Андрей, на първо място, мен ме научи на толерантност – спомня си Галя Георгиева. – Разбира се, в ателието се научихме и на много живописни похвати, на това, че сюжетът е изключително важен в една картина. Разбира се, материалът може би е първият урок – той има собствена граматика и ние трябва да помислим как да се отнесем, така че хем да спазим неговите правила, хем да изразим нашата идея, т.е. да преборим материала в положителния смисъл на думата."
"Той беше много харизматичен, много човечен – казва Десислава Костадинова. – Общуването с него мога да сравня с трепета от влюбването, от това да искаш още да говориш с него. Всеки разговор всъщност беше много идеи. Той казваше, че рисуваш дори и когато не рисуваш – може би това са разговорите, житейският опит."
Събирайки се след толкова години по повод рождения ден на своя професор, петима негови студенти отправят едно универсално послание – да бъдем сплотени и заедно да вървим напред. И в пространството, където проф. Андрей Даниел присъства метафорично чрез картините, сякаш разговорът в 51-во ателие не е спирал. "Вероятно топъл, с аромат на пура, с бутилка уиски на масата, той е енергичен, ръкомахащ, всички са наострили уши и затаили дъх, обаче с огромно любопитство, слушащи, внимаващи", добавя последен щрих в изплувалия образ Марко Даниел.
Снимки: Диана Цанкова, Ани Петрова- БНР
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
"Концерт с авторска музика е чудесен начин човек да отбележи рождения си ден" – казва с усмивка един от най-именитите и креативни джаз музиканти на българската сцена, перкусионистът Христо Йоцов. Казана дума хвърлен камък! За трета поредна година..