Йордан Минков пристига в Брюксел заедно със семейството си през 2007 година, когато страната ни става пълноправен член на Европейския съюз. Съпругата му получава договор за постоянна работа в Европейските институции и това преобръща живота на цялото семейство.
В Белгия Йордан Минков тръгва от нулата. Открива своя фирма и започва да се занимава със строителство и търговия. От собствен опит знае, че автентичният български вкус е търсен и предпочитан от нашите сънародници в Брюксел и затова решава да отвори магазин за български хранителни стоки.
"Самият аз като българин, живеещ толкова време в Брюксел, в самото начало имах големи затруднения да откривам български стоки. Все пак ние си имаме някакви любими продукти, на които сме свикнали в България. Търсим ги тук. Когато дойдох имаше само един малък български магазин", спомня си сънародникът ни.
Йордан Минков много внимателно подбира продуктите, които предлага в своя магазин. Държи да са качествени и вкусни, защото знае, че това е и своеобразна реклама на България.
"Идеята ни беше, да се популяризира България чрез продуктите. През цялото време много сме държали да привличаме чуждестранни клиенти. Брюксел е мултинационален град. Живеят хора от всякакви страни и националности – и от ЕС, и извън него. А ние търсим възможност да покажем и да привлечем всеки един клиент. С течение на годините, мога да кажа, че след българите, на първо място са нашите съседи от Балканския полуостров - румънците, хора от бившите югославски републики, имаме и гръцки, и турски клиенти. Много рускоговорящи клиенти също харесват нашите продукти. Познават ги, но те познават и България. Влизат и други хора от Западна Европа - Германия, Франция, Италия, Скандинавските страни. Има хора, които са посетили България. Харесало им е. Опитали са български продукти и ги търсят. Много се радваме на такива клиенти!"
Кои са най - търсените български стоки в Брюксел?
"На първо място киселото мляко, разбира се – отговаря веднага нашият сънародник. – Също така колбасите – сушени и полусухи, любимата българска луканка и суджук също е много търсена. Лютеницата, разбира се. Направих опит още в самото начало и пожънахме голям успех с внасянето на български плодове и зеленчуци. На първо място т.нар. розов домат, който в България все по-трудно се намира и е все по-скъп. Но ние успяваме да внесем някакви количества. Редовно зареждаме всяка седмица, когато е сезонът. Купуваме най-висококачественото и най-скъпото. Трудно се съхранява, транспортът е дълъг, но има много голям интерес не само сред българите, а и сред хората от други националности. Много харесват нашите домати и краставици, и въобще плодовете и зеленчуците, защото честно казано в магазините тук може през цялата година да има голям асортимент от такива продукти, но вкусът им не е на това ниво, на което сме свикнали", обяснява Йордан.
В момента мартениците са безспорен хит в българския магазин в Брюксел. Разнообразието е голямо. Предлагат се всякакви мартеници, предимно ръчно изработени.
"Още откакто е открит магазинът, първото нещо, което предложихме като български сувенир са мартениците. Това е един много хубав обичай. Той е известен тук, но може да се каже благодарение на българите, които сме тук става все по-популярен. Румънците също пазаруват от нас, имат подобен обичай, предполагам, че имат общи корени. Мисля, че и гърците имат нещо подобно. Ние, за да популяризираме всички хубави неща от България, винаги сме предлагали мартеници още от средата на февруари. Купуват се от чужденци също. Сънародници, които работят в европейските институции ми разказват, че така са свикнали колегите си, че всяка година на Първи март отиват в кабинета им и си подават ръката, за да им сложат мартеница. Значи вече са го научили този обичай и са свикнали да получават мартеници. И по тази причина българите купуват доста големи количества мартеници, като гривнички за ръка, за да раздадат на много колеги. Децата в училищата също раздават мартеници."
Чужденците са любопитни към българската традиция, интересуват се откъде произтича обичаят да си даряваме мартеници и Йордан с готовност разказва някоя легенда, че са символ на настъпващата пролет, амулет за здраве. Стреми се да предлага ръчно изработени мартеници от България.
С годините нараства ли интересът към мартениците?
" Като че ли, да. Доста стана популярно – казва собственикът на български магазин в сърцето на Европа. – Клиентите, които са от Румъния, от Гърция, те също купуват за себе си и за своите колеги и семейства. Някои се подготвят за Първи март доста по-рано. Ето, сега имаме много продажби."
Снимки: Даниела Големинова, Pexels
От 1 януари т.г. вече има изборен район "Чужбина". При нови парламентарни избори той ще излъчи своя листа. Най-рано в края на март, с промени в Изборния кодекс, ще се реши колко дълга ще е тя. Тепърва ще се изяснява, колко депутати ще се избират в район..
Българската професионална мрежа (NYC Bulgarian Professionals Network) организира първата за годината неформална среща (Happy Hour) на българската професионална общност в Ню Йорк. "Приветствам инициативата… и с удоволствие отново ще се присъединя",..
"Здравейте, аз съм Марин Маринов, занимавам се с живопис и в момента съм асистент-преподавател при професор Кирил Божков в специалност "Живопис" в Национална художествена академия в София." Така поставяме отправна точка на една цветна история,..
"Мястото във Франция, в което заедно чертаем на български бъдещето на нашите деца" – така преди година с пост в социална мрежа Янета Димитрова определи..
Министерство на външните работи препоръчва на българските граждани, които желаят да посетят Истанбул, да отложат планираното пътуване, освен при крайна..