Иконописец и учител – неизменно споменаваме тези две думи, когато се опитваме да възкресим от забравата на миналото художник, направил първите си стъпки в изкуството в началните години след Освобождението (1878 г.). Такъв е и Мильо Маринов Балтов, чиито святи образи от църковните олтари и одухотворените портрети в галериите до днес свидетелстват за един достоен българин, поделил творческия си плам между църковната и светската живопис.
Потомък на един от най-видните родове в Стрелча – Балтовия, роденият през 1871 г. художник от дете показва наклонност към изкуствата. За да получи академично образование обаче се налага да изчака до 25-ата си година, когато с усилията на интелектуалци и творци като Константин Величков, Иван Мърквичка, Антон Митов в страната ни се открива Държавното рисувално училище. И макар да не се класира сред 48-те приети в първия випуск, година по-късно съдбата го среща с Ярослав Вешин – междувременно преминал курс в Частното училище за художествено образование на Естир Слепян.
За разлика от много български младежи, които след Освобождението заминават да облагородят художествения си талант в чужди университети, Мильо Балтов намира Европа в родината.
"Ярослав Вешин тъкмо е дошъл в България – казва Николета Петкова, директор на Историческия музей в Стрелча. – Той носи духа на новото време, носи новите идеи от Европа и Мильо Балтов има късмета да учи при чешкия живописец, който поема втория курс в Държавното рисувално училище. Ученикът наистина много добре усвоява уроците от своя професор."
Военната мобилизация, изпращането на фронта не отминава и Мильо Балтов. Подобно на много свои колеги и събратя по съдба, той участва в Балканската война, разкривайки в това съдбовно време таланта си на пейзажист. Музеят в Стрелча притежава три негови произведения, зад които прозира трагичната съдба на българските войници, разиграла се на Сиври тепе.
"След славните битки при Булаир 27-ми Чепински полк е разформирован на Сиври тепе до Сароския залив на Бяло море – разказва Николета Петкова. – На 15 февруари 1913 г. започва 72-часова снежна буря, по време на която той не запалва огън, за да не привлече турските войски. Така се случва една от най-големите трагедии – не в битка, а на стан България губи много войници и офицери, докато редица други оцеляват със сериозни увреждания. Мильо Балтов рисува своите картини три месеца след разигралата се драма и на една от тях отдолу с червени букви стои затрогващ текст: "Долината на смъртта". Пейзажите са направени с пастелни цветове – виждаме дърветата, небето, морето, които навяват тъга."
Неизвестен факт е, че Мильо Балтов участва също в Първата световна война. Той пребивава в Моравски Лесковац, където създава училище и бива назначен за околийски началник. "Дори и във военно време художникът намира начин да учи децата и да се занимава с любимата професия", подчертава музейният директор.
Мильо Балтов също така изпълнява гражданския си дълг към родното място и през 1923 г. става кмет на Стрелча. Но в следосвобожденска България жизненият път на художника не е изключение – в тези първи десетилетия на свобода отдадеността към професията върви ръка за ръка с повика към Родината и обществената дан, която всеки достоен гражданин дължи.
"Този възрожденски плам не изчезва след Освобождението, напротив – категорична е Николета Петкова. – Повечето хора дават максимума от себе си, за да помогнат на родното си място. Мильо Балтов участва активно в културния живот на Стрелча, дори изработва декори за театралните постановки, които, за съжаление, са изгубени. Освен за кмет и секретар в общината, той е избран за църковен настоятел. Оставя своето наследство в различни църкви в Пазарджишкия и в Пловдивския район и през целия си съзнателен район учителства."
Художникът от Стрелча изписва стенописната украса и иконите в редица храмове, за чийто представителен вид полага грижи след Освобождението. В "Свето Възнесение Господне" в пловдивското село Кадиево пресъздава изключителната сцена на "Тайната вечеря", отдаваща се на истински надарените, лишени от боязън в творческата си преданост богопомазани творци. В църквата "Успение Богородично" в Пазарджик изписва чудотворната икона "Света Богородица с младенеца", помогнала на множество семейства да се сдобият с деца. А в родния си град извайва най-живия ангелски образ, рисуван по нашите земи.
"Право да рисуват църквите получават само завършилите тригодишния курс в Държавното рисувално училище и след това записали школата по иконопис – припомня интересен факт Николета Петкова. – Такъв е случаят и с Мильо Балтов, който получава първата си поръчка за нашата църква "Свети Архангел Михаил". Той рисува храма заедно с добрия си приятел Господин Желязков, който впоследствие става ученик на Иля Репин, завещавайки някои от най-прекрасните изображения в творчеството си. Именно тук оставя своите душа и сърце и успява да покаже всичко научено от своя професор Ярослав Вешин. Едно от най-добрите му произведения е иконата на Архангел Михаил на иконостаса – пълнокръвен образ, изписан по време на движение с пламтящ меч, с щит, с прекрасни сандали в цветове. Близо 20 години по-късно той рисува втора икона на Архангел Михаил. За разлика от първата светецът е изобразен с по-статични крила – по всяка вероятност тази т.нар. регресия в неговото творчество до голяма степен се дължи на вярата му, защото той е бил много силно свързан с църквата и каноните."
И докато светците в църковната живопис на Мильо Балтов притежават идеализирани човешки лица, в образите на най-близките му хора заимства чертите от едно духовно, по-ефирно пространство, сякаш приближаващо го до божественото. Затова и от портретите на четирите му деца струи ангелски ореол. Особено показателно е изображението на неговата дъщеря Невена – замисленото ѝ лице с очи встрани от зрителя наподобява пратеник от по-висш свят, носещ важно послание.
Мильо Балтов завършва земния си път през 1951 г. в Пловдив, където през последното му отредено време пренася дейността си на учител и творец.
"Той рисува в един интересен период, когато младата българска държава започва да създава своите художници – изтъква Николета Петкова. – Те вече участват в изложби и въобще изкуството се вдига на много високо ниво. Мильо Балтов е част от този процес и е хубаво да имаме повече поводи да говорим за такива хора, които се помнят в своите родни места, но, за съжаление, не са успели да получат полагащото им се място в историята на българското изкуство от началото на ХХ век."
Снимки: Исторически музей – Стрелча
Преживяваше в междинен свят, издигнат над дребнавостите на материята, ала с допусната до Божия промисъл душа. С прилепени до земята нозе отваряше сърцето си за птиците и слушаше с наслада гъшия хор. А в белотата на картона привиждаше лицата на велики..
След като посвещава 23 години от живота си на Кралския военноморски флот, британецът Дарен Картър решава да се уволни през 2013 г. Признава, че в продължение на години се е носил без посока през "бурните води на живота" - от работа..
Казва, че отдавна не се чувства чужденец в България. Тук е неговият дом, научил е българския и подобно на повечето ни сънародници се вълнува от политическата ситуация в страната. Но най-голямата му страст, това, което изпълва дните му със светлина..