Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подготвят се стандарти за качество и оценка на обучението в градините и яслените групи

Проект на УНИЦЕФ – България с фокус върху приобщаваща среда и по-ефективна работа в предучилищното образование

Снимка: unicef.org

Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма разработен стандарт за качество. Създаването му е задача на Министерството на науката и образованието, която би трябвало да бъде реализирана в най-скоро време. Междувременно, с подкрепата на ЕК и партньорски организации, преди 2 години ведомството стартира процес за изработване на Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст от 0 години до постъпване в училище. Тя е базирана на европейските стандарти. "Създаде се тази рамка и процесът спря дотам. Затова Европейската комисия възложи на УНИЦЕФ да е изпълнител на проект в рамките на две години. Той е насочен към повишаване на качеството на образованието и грижата в ранна детска възраст чрез засилване на управлението, мониторинга и оценката" – пояснява  Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ–България:

Мария Янкова

"Към момента в България нямаме единни стандарти, които да гарантират качеството на грижата и обучението за деца, защото макар и да не е изписано ясно, във възрастта от 0 до 3 години също имаме елементи на обучение на децата. Целта е до юни 2026 г. да създадем концепция за цялостна система за управление и оценка на качеството в детска възраст, която правителството след това да  приеме. Предизвикателствата в България са, че имаме разделена, или както казваме – споделена система на ранното образование и грижа. Яслите са под управление на Министерството на здравеопазването, докато детските градини и яслените групи към тях, са под управлението на МОН. 


Да съберем тези министерства, както и Министерството на труда и социалната политика е част от този проект, защото има и деца, които се обучават през социални услуги и там има елементи на грижа и някакви елементи на учене. Важно е трите министерства да се съгласят около целите и разбирането какво трябва да развиваме у детето в тази възраст,  така че то да постига успех и положителни резултати впоследствие."


Мария Янкова изброява петте основни  компонента, предложени от УНИЦЕФ и утвърдени от МОН, в Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст. На първо място е критерият за равен достъпът на децата до образователните институции. Следва оценка върху учебната програма и образователните резултати на подрастващите. На трето място е подготовката на специалисти (педагози, учители) и тяхното професионално развитие. Следва оценка на постигнатите резултати в работата с децата в тази възрастова група, и накрая – финансовата обезпеченост на услугите, насочени към предучилищна подготовка.

"Когато говорим за това, че трябва да имаме качествено обучение и квалифицирани учители, не трябва да се ограничаваме в това учителите да имат магистърска степен, а да определим дали тяхната квалификация отговаря на нуждите на децата, които те обучават" – казва Мария Янкова и продължава:


"Ако преподавателите работят на място с повече деца от уязвими групи, трябва да видим дали учителите преминават такива специфични обучения, за да могат да адресират преподаването адекватно спрямо нуждите на тези деца. Ако работят с повече деца със специални потребности, дали обученията, които преминават са специфични за това. Т.е. искаме да погледнем върху ефекта, който носи цялата ни инвестиция в образованието и как това рефлектира вече върху резултатите на децата. Тъкмо те са крайният измерител на качеството в образованието. За съжаление всички международни изследвания показват големите неравенства по отношение на качеството на ученето и резултатите на децата в България. А те дори се задълбочават, за жалост. Ние обаче трябва да имаме единен стандарт за качество и той трябва да бъде гъвкав и да позволява да се подобряват областите, където има нужда, или да се поддържа добро ниво там, където вече са отчетени добри резултати."

Снимки: УНИЦЕФ–България, Гергана Манчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Кои са изобретенията със знак "Направено в Унгария"?

Химикалката, пожарогасителят, холограмата и езикът за програмиране Бейсик са изобретения, създадени в Унгария. Този малко известен факт разкрива интерактивната изложба Made in Hungary ("Направено в Унгария"). Тя е предназначена за ученици на възраст..

публикувано на 12.01.25 в 07:30

Ще е снежно, ще застудява и температурите ще са без дневен ход

В неделя  още през нощта синоптичната обстановка в страната ще се усложни. В Южна България, Предбалкана и Лудогорието ще има валежи от сняг. Значителни ще са количествата в Югозападна България и южните склонове на Родопите и ще се образува нова..

публикувано на 11.01.25 в 17:28
Многонационалната бойна група на НАТО демонстрира оперативни способности за водене на отбранителна операция на учебен полигон „Ново село“

През България НАТО ще разгърне сили за бързо реагиране на Балканите

НАТО ще разгърне 10 000 войници, 17 кораба, 20 самолета, 1500 бойни машини и артилерия в България, Румъния и Гърция по време на Steadfast Dart 2025. Това ще е най-голямото учение на Алианса за 2025 г. за разгръщане на формированията от Съюзните сили за..

публикувано на 11.01.25 в 15:16