Въведение Богородично е един от най-древните и почитани празници в Православния свят, въведен в Константинопол около VIII век, по времето на патриарх Тарасий. Едва шест века по-късно, празникът започва да се отбелязва и в Западна Европа при папа Григорий XI.
В съвременната българска църковна история Въведение на Пресвета Богородица е установен през 1929 г. с решение на Светия Синод, като Ден на християнското семейство и младеж. Считан за празник на всички учащи, денят бил неучебен и започвал със Света литургия, на която родителите заедно с децата се причастявали. По време на атеистичния социалистически строй обаче тази семейна традиция потъва в забрава, а в наши дни често е лишена от духовно съдържание.
За предизвикателствата в съвременния свят и пътя към добруващото християнско семейство разговаряме с отец Сергей Павлов, предстоятел на храма „Успение на Пресвета Богородица“ в столичния квартал Малашевци. По думите на отец Сергей, в днешно време семейството не е особена ценност за голяма част от младите хора, които търсят повече права и свобода, отколкото задължения и отговорности в семейството. Затова е и трудно да се създаде едно семейство, което да оцелее при такива условия.
„Много хора си представят, че семейството е като това, което виждаме в романтичните взаимоотношения в холивудските филми – отбелязва отец Сергей. – Нямат никаква готовност за това, с което биха се сблъскали впоследствие. Никой не ни е научил как да живеем семейно, това го виждаме от собствените си семейства. Поради което, създавайки семейство и виждайки, че това не е каквото сме очаквали, се стремим да избягаме от трудностите в него. Християнското семейство е нещо по-различно и има различни ценности от светските. Ако в секуларното общество стремежът на човека е да избегне болезненото и трудното и да върви по широкия път, в християнството стремежът е точно обратният – човек върви по тесния път.“
В християнското семейство водещи са основните добродетели като смирението, търпението, послушанието. Едно такова семейство би било много здраво, отбелязва отец Сергей и допълва, че разликата между християнското и светското е и в общите цели. В обикновеното семейство се отделя повече внимание на финансовата стабилност и подкрепа в житейските проблеми, създава се потомство. В християнското семейство обаче тези земни приоритети са на втори план и най-важно е спасението. Оттам идва и сравнението с „малката църква“, което дава свети апостол Павел. В тази „малка църква“ има взаимно послушание, смирение, кротост, търпение“ и съпрузите са отдадени най-вече на служението на другия.
„Това е точно обратното, което често очакват хората в светското семейство и борбата е не толкова за власт, а най-вече в стремежа на първо място да бъде Бог – подчертава отец Сергей. – Да Го следват заедно към Небесното царство, помагайки си един на друг“. Така двамата израстват като личности, използвайки даденото от Бога, за да служат чрез него на другите. И в това е и смисълът на християнското семейство – който е по-силен да носи немощта на по-слабия и да му помогне да се въздигне духовно, пояснява свещеникът:
„Единият от съпрузите, който е по-духовен да помогне на другия чрез молитвата си, чрез примера си. Когато е необходимо, чрез съветите си и така заедно, укрепвайки се наистина като една малка църква. Да стане семейството като оазис на духовния живот в тази светска пустиня, която в момента наблюдаваме. Жените поначало по-лесно се обръщат към Бога. Може би понеже са майки имат по-големи сърца, по-чувствителни са и не им трябват толкова аргументи, за да почувстват Бога и да го последват, докато при мъжете е необходима повече логика, повече доказателства. По-трудно стига вярата до сърцата им, но ето точно в такива случаи както е казал свети апостол Петър, нека жената с примера си да покаже на мъжа какво означава вяра в действителност, така че той без увещания и без да бъде убеждаван да се обърне към спасението и към Бога.“
Именно с чистотата на вярата и обръщането на сетивата към Бога християнското семейство запазва благословията на тайнството „Венчание“ в съвременния свят. В това семейството всички са едно тяло и когато един боледува, останалите страдат, посочва отец Сергей. А когато един от членовете все повече се изцелява и останалите укрепват и се изменят положително. В този смисъл отецът припомня думите на свети Серафим Саровски – „Придобий мирен дух и тогава ще се спасят хиляди около тебе, включително тези, които са най-близко в семейството“. А в християнския живот намираме и доказателства за тези думи. Дали поради това, че някой от съпрузите или дори от децата, укрепва в Бога и богатее в Бога, виждаме как всички членове на семейството се изменят, отбелязва в заключение отец Сергей.
Снимки: Храм „Успение на Пресвета Богородица“ - Малашевци, vazdvijenie.bg, symvol.org, БГНЕС
Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..
Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..
Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..