Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В системата на образованието прозират и болните места на обществото ни

Снимка: БГНЕС

След първия учебен ден за учениците в България – 15 септември – идва ред да започне новата учебна година и за студентите, тъй като повечето висши училища у нас отварят врати на 1 октомври. В този промеждутък от около две седмици можем да погледнем отново към българското образование, и то през погледа на тези, които всеки ден са буквално на първа линия – българските учители. За да избере тази професия, човек трябва непрекъснато да трупа нови знания, за да е най-добър в своята област и същевременно да е най-добрият пример за своите ученици. Учителите и учениците са лицето и душата на училището, успехите на учениците са и успехи на учителя, постиженията на децата са най-голямата награда за преподавателя – това казват хората със стаж повече от едно десетилетие в системата на образованието. От тях разбираме, че да си учител не е професия, а призвание и  само хора, които чувстват преподавателската работа като мисия, могат да станат добри учители.

Повече от четвърт век обаче в страната ни наблюдаваме непрестанни социални, икономически, демографски и какви ли не промени, които неминуемо засягат цялата система на образованието. Разбира се, реформата в образователната сфера се смята за една от най-важните, защото тук има потенциал за промени и то на цялото общество, за неговия просперитет, макар и не веднага, а в обозримо бъдеще. Засега най-видима е промяната в ролята на учителя. От преподаващ знания на децата и учениците, съвременният учител се трансформира в медиатор, насочващ и насърчаващ процеса на познанието. Но дори и във века на бързата информация добрият преподавател е личност, която оставя трайни следи в живота на младите, с негова помощ те се изграждат като личности, подготвят се за своята пълноценна реализация като зрели хора.

И след години завършилите училище може и да не си спомнят всичко прочетено в учебниците, но задължително ще помнят добрите примери и уроци на своите учители. Чрез тях човек се учи да  разграничава доброто от злото, красивото от грозното, достойното от недостойното, приятелството от лицемерието и изобщо – да отсява истинските ценности от преходните увлечения.

Независимо от ключовата роля на учителя, все още една част от обществото ни не отдава нужното разбиране и респект към труда на хората в сферата на образованието. Въпреки неколкократно увеличаваните възнаграждения, българското училище продължава да изпитва глад за преподаватели. Търсят се най-вече гимназиални учители по математика, физика, български език и литература, по специализирани предмети и в чуждоезиковите профили. "Убеден съм, че всички директори в училища и преподаватели знаят много добре какви са проблемите в системата, но те срещат съпротивата в обществото ни" – казва проф. Христо Бонджолов, дългогодишен преподавател и бивш ректор на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий":

Проф. Христо Бонджолов


"Някога бяхме заедно – учители, родители, ученици и имаше резултат. Сега те срещат съпротива, обществото започва да поучава учителя, да дава примери за образованието в Европа и САЩ, дори да не са стъпвали там. И обществото не иска да приеме, че пътищата са отъпкани навсякъде, образователната система е измислена много отдавна. В съседна на нас балканска държава, когато някой разговаря с учител, казва: "Моите уважения, учителю!" – и няма значение дали е учител в училище, или е преподавател в университет, той се ползва с огромно уважение. Така е било и в България, но преди години. Когато бях ректор на университета, за първия учебен ден се обръщах към студентите с няколко простички думи, а те бяха: добър ден, здравейте, ако обичате, моля. Това са думички, които се учат първо вкъщи, после в училище и после и в университета, и ако учениците и студентите не са научили тези важни неща, то образователната ни система няма как да се развива добре. Възпитанието и образованието вървят заедно, не може да има едното без другото, а тези неща се научават в детството. Няма смисъл да образоваме невъзпитания човек, по-лошо става."

Засега няма обективни показатели, които да мерят качеството на образованието в дадено учебно заведение, а по отношение на университетите – от първостепенна важност е да дават яснота относно професионалната реализация на студентите след дипломирането им в някоя специалност, казва проф. Христо Бонджолов и поставя един наболял проблем за висшето училище:

"В резултат на недомислици в страната има над 1000 свободни учителски места. Само в нашия университет завършват над 1000 учители, а къде отиват тези хора след това? И ако те не се реализират като учители, защо продължаваме да получаваме за прием в тази специалност едни и същи бройки? Какъв е смисълът? От моя гледна точка е грешка да се изтъква благовидният довод, че ще се помага на младите хора, за да не напускат страната, а в същото време с това да се пречи на системата. Вече се размива границата в йерархията в университетите между асистент, главен асистент, доцент, професор. Дори и на назначения на временен договор за асистент му се дава същата осигуровка като на доцента, а границата между тях е опит от поне 20 години. По-добре е да се осигури по-добро ниво на възнаграждение за доказания специалист, а не този, който може и да излезе скоро от системата"- съветва проф. Бонджолов


Снимки: БГНЕС, Ани Петрова, Гергана Манчева, Pexels

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милен Митев

СЕМ избра Милен Митев да е генерален директор на БНР за втори мандат

Съветът за електронни медии (СЕМ) избра Милен Митев за втори мандат като генерален директор на БНР. Своята подкрепа за него дадоха Галина Георгиева, Къдринка Къдринова и председателят на медийния регулатор Габриела Наплатанова. СЕМ изслуша..

публикувано на 17.10.24 в 12:01

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 22

В брой 22 на предаването слушайте : 20 години българско училище „Христо Ботев“ - Ню Йорк – разговор с дългогодишната преподавателка в него Елена Игън за равносметката от изминалото време, натрупания опит и бъдещите предизвикателства;..

публикувано на 17.10.24 в 12:00
Средна оценка: 0 - много неудовлетворен до 10 - много удовлетворен

Поредна класация нарежда българите сред най-неудовлетворените хора в ЕС

С оценка от 5,9 българите са най-недоволни от живота си сред държавите от ЕС, показват данни от проучване на Евростат за 2023 г. В изследването хората в ЕС е трябвало да оценят цялостната си удовлетвореност от живота по скалата от 0 – "крайно..

публикувано на 17.10.24 в 09:45