"Държавен служител не е мръсна дума" – с такъв лозунг в началото на април протестираха държавните служители под прозорците на властта. Причината беше драстичното изоставане във възнагражденията на служителите в държавната администрация спрямо средната работна заплата за страната. Тогава стана ясно, че голям процент от хората в държавния сектор работят на минимална заплата /т.е. около 900лв./. Затова Министерският съвет взе решение да увеличи заплатите на близо 1000 човека в сектора с 21%, считано от началото на 2024 година. Оказа се, че с доходи, близки до минималната заплата, работят хора на отговорни длъжности, с дългогодишен опит и сериозна професионална експертиза. Сред тях са инспекторите от Държавната агенция по безопасност на храните, в Изпълнителната агенция за борба с градушките, инспекторите по труда и тези от сектор "Земеделие и аквакултури" и още ред други служители, които следят за спазването на законовите разпоредби в държавата.
Въпреки отговорната работа, в обществото ни често има негативно отношение към държавните служители. Битува схващането, че държавната администрация е "раздута" и работи неефективно. Хората от бизнеса често сравняват ефективността и натоварването в своята работа с това на заетите в държавната администрация и определят организацията на труда като архаичен на фона на примерите в други държави. Желанието им е административните услуги да бъдат дигитализирани и на гражданите да не им се налага да се срещат на живо с местната администрация.
"Това е в интерес на самата администрация, защото колкото повече там се фокусират върху експертите, които наистина са важни, толкова те ще могат да получават по-добри възнаграждения за труда си" – посочва Добромир Иванов, изпълнителен директор на БЕСКО – Българската предприемаческа асоциация, в която членуват 500 компании от 70 различни индустрии.
"Изкуствения интелект още не сме го научили да казва – "тук не е информация" /както казват служителите на гише-бел.ред./ – това е в рамките на шегата. За да имаме добре работеща държава, трябва да имаме добре работещи институции – не да дойде спасителят на бял кон, който по телефона да решава проблемите и еднолично да си управлява в държавата. Затова въпросът с държавната администрация е ключово важен. Тук трябва да се разгледат няколко неща – първото е, че парите в държавата ни се изкарват основно от 1 млн. и 700 хил. души. – колкото са хората, заети в частния сектор. И вече от това, което с труда си те са изкарали, през данъците и осигуровките, държавата плаща на държавната администрация. Пенсионери, младежи, студенти, деца, безработни, социално слаби и още доста хора живеят с това, което е изработено чрез частното предприемачество. Т.е. въпросът, как България да става по-богата държава, така че всички да изкарваме повече пари – това е ключов. Образно казано, на държавния бюджет разчитат около половин милион човека, от администрацията, което е доста голям брой."
От предприемаческата асоциация определят и като своя "битката" в държавната администрация да има много по-високи заплати, тъй като има важни сектори – привличане на инвестиции, образование и пр.– където е трудно да бъдат привлечени качествени служители, поради ниските възнаграждения на труда. "За да се повишат обаче заплатите, държавата трябва да става по-богата, от една страна, а от друга- в администрацията да влязат много повече технологии"– пояснява Добромир Иванов и дава пример със звена, в които работят 60 служители, но реалната работа се върши от 7, останалите са заети с дейности, които биха могли да се вършат от машини.
"Всеки има интерес там да работят високо платени, образовани и мотивирани хора, които имат разбирането, че са обществени служители, или public servant– както е по-правилно да се казва, а не да се определят като хора, назначени от държавата" – казва още Добромир Иванов. Към бизнеса той се обръща със съвет – да се търсят начини за сближаване на позициите с държавата, като фокусът е върху това, което обединява, а не върху критиката, която разделя хората.
Много пъти от администрацията зависи дали една реформа в ще се случи или не, но за целта трябва администрацията да бъде спечелена, за да работи в една посока с бизнеса – смята Добромир Иванов.
"Реалността е, че в много от министерствата има служители, които са там повече от 25 - 30 години, и те са на ключови длъжности. А при положение, че министрите се сменят на 9 или 3 месеца понякога, служителите в министерствата се оказват ключово важни. Защото когато дойде един нов министър със своите много и смели идеи, администрацията му казва, че той е поредният, който идва за кратко и смята, че започва с реформата. Така се получава, че самата промяна зависи хората, които са се задържали в администрацията повече от 25 години. Но трябва да намираме начини и да работим с тях, на базата на това, което ни обединява, а не да търсим още поводи за разделения в държавата."
Важни в този процес са политическата воля и лидерството. "Когато хората видят, че няма приоритети, гледа се краткосрочно и не ясно накъде се отива, администрацията се овластява и може да спира много неща в развитието на държавата", категоричен е изпълнителният директор на БЕСКО Добромир Иванов.
Снимки: БГНЕС, БТА
Ромите у нас отбелязват Васильовден /или Василица, Банго Васили (буквално Куцият Васил)/, известен още като ромската Нова година, съобщава фондация "Амалипе". По традиция, празникът се отбелязва три дни, започвайки от нощта на 13 срещу 14 януари ...
Във вторник, от север облачността ще се разкъсва и намалява, в Северна България до предимно слънчево. По-значителна ще се задържи над Югоизточна България и Родопите, където на места ще превалява слаб сняг, а в крайните югоизточни райони - дъжд. Ще е..
В деня на българското кино -13 януари, в нашата не-визуална, а словесна приказка ще разкрием за пореден път красотата на българските традиции и обичаи. В „България днес“..
190 години чества през 2025 година Априловската гимназия в красивия старопланински град Габрово. Стъпила на традициите на Габровското взаимно училище..
Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма..
По повод 124 години от пускането на първия трамвай в София на 14 януари 1901г ., Столичният електротранспорт и Общинското предприятие "Туризъм"..