Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

4
Снимка: БТА

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки и подправки преобладават в легендарната българска напитка. А отлежаването в дъбови бъчви й придава мек и плътен вкус.


Маврудът се отглежда от векове по нашите земи, но се счита, че център на неговия произход е районът на Асеновград (някогашния Станимака), където и днес се намира най-голямата концентрация на лозя от мавруд. Обширни насаждения с този винен сорт грозде откриваме също край Перущица, Пазарджик, Стара Загора, Чирпан.

"Неслучайно това вино е емблема на България", казва Екатерина Христова от Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП) и добавя:

"И не защото е най-гледаният сорт в България, а защото е уникален за региона още от времето на траките. Маврудът се гледа и в малки части на Северна Гърция, но най-добре се чувства в България и определено може да бъде и визитна картичка на страната ни. От 5  години ние отбелязваме Международния ден на Мавруда по примера на провежданите по света международни дни на емблематични местни сортове. Събитието се провежда по инициатива на нашата асоциация с подкрепата на международната организация The Wine & Spirit Education Trust."


Много легенди витаят около произхода на Мавруда. Според една от тях Хан Крум забранил производството и консумацията на вино, защото смятал, че е то е причина за пораженията на войската му. Ала мъж на име Мавруд тайно продължил да прави виното, като го предлагал на ранените войници, а те бързо се възстановявали и се връщали на бойното поле. Хан Крум разбрал за чудодейното въздействие на напитката и веднага отменил забраната, но наредил сортът грозде да бъде кръстен на смелия мъж.


В миналото много  популярна била т.нар. Станимашка малага. Смята се, че създателят й е асеновградският производител и търговец Аристидис Чорбаджака. Легендарното му вино се приготвяло чрез изваряване на ширата, докато се отнеме около 30-40% от обема й. Виното отлежавало три години в малки дъбови бъчви и чак тогава се предлагало на пазара. Технологията обаче вече не се прилага.


"Неслучайно Международният ден на Мавруда е на 26 октомври – Димитровден. Защото легендата е, че станимашкият винопроизводител Чорбаджака започвал да си бере гроздето след Димитровден, или чак през ноември по стария календар, т.е. доста късно. Това е било много наситено на аромати грозде и от него е ставало много гъсто вино. Оттам тръгва и погрешното впечатление, че Маврудът е много плътно, много тежко вино. Реално, като винен профил, Маврудът всъщност е средно тяло (по отношение на плътност и тежест) и е с много приятни киселини. В наши дни имаме прекрасни Мавруди, имаме натурални Мавруди, имаме и розета Мавруд и други видове."


Като част от туристическата мозайка на България, Маврудът си има много почитатели сред чуждите гости. Затова интересът към винените турове с дегустации на емблематичния сорт са доста популярни. За съжаление не навсякъде у нас предлагат български вина. Но тази тенденция се променя. Все повече наши ресторанти работят в партньорство с местни изби, които им доставят локални сортове , в т.ч. и Мавруд. "Защото туристът иска да пробва вкусовете и ароматите на съответната дестинация, а виното е част от това послание" – казва в заключение Екатерина Христова.


Вижте още : 

Снимки: БТА, БГНЕС,mavrudday.com


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10