Няма точна статистика за броя на българите в английския град Лийдс. Знаем обаче, че и там, както и в други градове във Великобритания, има неделно училище, което носи името "Васил Левски". Създадено през 2016 година, днес то вече има и свой филиал в съседния град Хъл. Общият брой на учениците на двете места е 110. Както и в други български средища зад граница, и тук спазват българските традиции, отдават почит на националните ни герои и отбелязват важни дати от историята ни. И всеки февруари децата посвещават поредица от събития на делото и саможертвата на своя патрон. През годините са организирани множество чествания, тържества, конкурси за рисунка и есе, посветени на Апостола - разказва пред Радио България директорът на неделното училище Светлана Иванова.
"Миналата година направихме нещо различно, защото бяхме поканени да се включим в националната инициатива на Средно училище "Васил Левски" в Карлово, което искаше да представи дейността на всички училища, които искат да се включат, отбелязвайки годишнината от смъртта на Васил Левски, независимо дали са в България или в чужбина – припомня директорката. – Нашата дейност в двете учебни заведения беше проведена под формата на Спортиада между учениците. В няколко кръга имаше и физически и интелектуални игри. Децата много се забавляваха, защото бяха разделени на отбори, но всичко беше преплетено с неща, свързани с живота на Васил Левски и неговата дейност.
Едни от тях бяха свързани с физическа надпревара за най-дълъг скок, други с подреждането на пъзел, за да се покаже един от най-известните портрети на Васил Левски. Целта на друга игра беше да се подредят няколко мисли на Васил Левски, разбира се, разделени на различни части, и трябваше да се подсетят кои са, за да попълнят различни текстове с липсващи данни. Но децата се справиха чудесно и беше много забавно, защото използваха и физически интелектуални средства, за да покажат знанията си за Васил Левски".
Училището се посещава от деца на възраст между 5 и 13 години, а учителите се стремят да им поднесат информацията за личността и делото на Васил Левски по най-достъпния и разбираем за тях начин, съобразявайки се с възрастовите им особености. Според Светлана най-интересна за тях е темата за гибелта му:
"Най-интересната им тема е свързана с това, че до днес все още не се знае къде са останките от тялото на Васил Левски. Също така много интересно за по-малките беше, че видяха на живо, макар и във видеовръзка, русия кичур коса от Васил Левски при подстригването му и изпитаха изключително голямо любопитство, защото знаят колко много години са минали оттогава. Такива малки детайли са интересни за тях. Иначе на по-малките все още не можем да им обясним и внушим кои са и как да разбират големите идеали, които той е изповядвал."
През следващата седмица учениците ще предадат и своите есета на тема "Ако бях Левски, какво щях да направя на неговото място".
При разговорите си с учениците Светлана периодично повдига темата за онези неща от България, които им липсват най-много. И получава различни отговори – плодовете, зеленчуците, топлото време, свободата да играеш навън до късно…. Има обаче и деца, които са родени във Великобритания или са от смесени бракове. За тях е трудно да определят, коя точно е родината им.
Директорката дава пример и със собствената си дъщеря:
"Макар аз и баща ѝ да сме българи, ежегодно да посещаваме България и да се опитваме да я възпитаваме с български ценности, бях много учудена, когато нейната госпожа в класа им беше възложила да направят постер, за да разкажат за техния роден град. Тя съвсем спонтанно каза: Моят роден град е тук, в Лийдс – казва госпожа Иванова. – В някои от дечицата се появява едно раздвоение. Те знаят къде е родината на мама и тати, но за тях не е тяхна родина, но те го приемат и се опитваме да им обясним, че родина е това, което ти дава радост щастие, което усмихва мама и тати, когато ходим там, когато говорим на български език, когато празнуваме празници и обреди и обичаи."
Някои от родителите вече са заявили, че ще се върнат в България и даже са определили дата, но истината е, че, за да може децата да познават своята родина, важно е родителите да им обясняват и разказват повече за нея и да ги стимулират да общуват повече с роднините им, които ги очакват у нас.
Снимки: БНУ „Васил Левски” – Лийдс
Узурпирането на културно-историческо наследство е една от многобройните неминуеми последици от всеки един военен конфликт както в исторически план, така и днес. До приключването на войната в Украйна е невъзможно да бъде направен адекватен анализ на..
С кратък видео калейдоскоп от "неразказани истории" на достойни българи – учени, предприемачи, инженери, художници, допринесли за доброто име на страната ни пред света, започна един нетрадиционен обществен форум, който демонстрира постиженията на една..
По информация на Генералното консулство на България във Валенсия към момента няма данни за загинали или пострадали български граждани , съобщиха за БНР от пресцентъра на МВнР. Не са постъпвали и сигнали от бедстващи наши сънародници...
Нуредин Нурединай произхожда от историко-географската област Го̀ра в Североизточна Албания, в която 90 % от жителите се самоопределят като българи..