Според проведено наскоро проучване на Сдружението за младежка култура и съвременни изкуства "Радар" – в сектора на креативните индустрии у нас работят около 27 хил. предприятия. Това означава, че около 7-8 % от всички български предприемачи работят в сектора на креативните индустрии, а това ги прави един от водещите икономически сектори в страната ни. В списъка на креативните индустрии са включени рекламни агенции, преводаческа дейност, агенции за архитектура, дизайн, фотография, издателска дейност, както и дейността на музеите. Към тази сфера се принадлежат също програмистите и създателите на софтуерни продукти, макар дори самите те да не знаят, че трудът им попада в тази категория. Заетите в този сектор хора са над 60 хиляди в България и обикновено тук става въпрос за добре платени и високо образовани специалисти.
На предприемачеството в областта на креативните индустрии беше посветена специална среща, в която участваха представители на различни браншове, а мястото на провеждането ѝ съвсем не беше случайно. Модерната и същевременно много уютно подредена зала се оказа споделено пространство, създадено в подкрепа на социално уязвимите групи. Названието ѝ е "Щрак", и съвместява в едно кафене, пространство за събития и магазин за продукция, създадена от български социални организации. Тук човек може бързо да добие представа как талантът на десетки хора от сферата на креативните индустрии е "впрегнат" да работи в полза на социално уязвими групи.
"Щрак" е сборен пункт, с фокус не върху проблеми, а върху подкрепата – например за младежи, израснали в институции, за хората, които се борят със зависимости, за самотните майки и хора с психични затруднения, които често остават встрани от общественото внимание. В този "социален хъб" както го наричат самите организатори, работата тече целогодишно. А как е бил създаден "Щрак" научаваме от Александър Киров, който професионално се занимава с дигитални комуникации и дизайн в Центъра:
"Всичко тръгва от общността, която успяхме да създадем през последните близо 5 години. Започнахме с една идея, която нарекохме "Дар пазар" и представлява платформа с продукти на български социални предприятия. От миналата година през декември, този пазар функционира като коледен базар, но по-важното е, че започна да се формира общност и от други граждански организации, които развиват бизнес с кауза и произвеждат красиви, стойностни продукти.
С това те подкрепят своите мисии, а нашата идея постепенно еволюира до такава степен, че си казахме, че трябва да има и физическо пространство, където да срещаме широката аудитория, хората от София и гостите на града, с тези красиви ръчно изработени продукти.
По този начин ние образоваме публиката и показваме как подкрепата може да бъде под най-различна форма. Дори само с това, което хората обичайно правят в своето ежедневие, като това, да дойдеш тук и да изпиеш едно кафе – това означава подкрепа за една от нашите каузи. Ако си закупиш закуска от нашия щанд – така подкрепяш една от каузите на нашите кулинарни предприемачи. С една малка покупка тук, човек става част от историята на нашите социални предприятия. Нашата голяма цел е да подскажем на повече хора, че могат да помогнат и по този начин."
Прекрачвайки прага на споделеното пространство "Щрак" в центъра на София, човек не предполага, че дори и мебелите, оборудването и декорацията са направени собственоръчно от хора, които се борят с наркотични зависимости. Сред тях обаче има доста способни и талантливи личности и това, че в момента се намират в затруднено положение, съвсем не означава, че не ги чака добро и щастливо бъдеще. В крайна смета всеки може да изпадне в ситуация да търси помощ, затова е важно да има кой да подаде ръка.
"Абсолютно всеки един предмет, който се продава тук подкрепя мисията на различни граждански организации, които развиват социално-предприемаческа дейност, като каузите са много и са разнообразни. Едните подкрепят младежи с психически затруднения, други – младежите, израснали в институции, без семейство, които с навършването на 18 години са изправени пред проблема как да си намерят работа. На тях се опитва да помага Социалната чайна във Варна, а в кафенето на "Щрак" се предлагат изработени от тях продукти.
Всъщност тук се опитваме, чрез красивото изделие да разказваме на хората за тези младежи и за това как те се справят в живота. Затова, когато човек си купи нещо, той всъщност "си взима" част от историята на една наша кауза“.
Снимки: shtrak.org
След предсрочния парламентарен вот на 27 октомври, Централната избирателна комисия публикува междинни данни от 100% обработени протоколи от СИК. В 51-вия парламент влизат ОСЕМ политически формации: ГЕРБ-СДС – 26,39% „Продължаваме промяната -..
Служебният премиер Димитър Главчев обяви на брифинг на полигона Ново село, че служебното правителство се е справило с купения вот. Като пример за справянето с купения вот той даде пример с увеличения брой проверки на избирателните машини - около 670 при..
Налице са предпоставки за сформиране на анти-ГЕРБ и ДПС мнозинство. На брифинг, лидерът на партия МЕЧ Радостин Василев изрази увереност, че такова мнозинство ще има и то ще е бъде от между 140-150 народни представители. „Отговорност на ПП-ДБ е да поканят..
Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации обединява над 80 български и международни компании, които си поставят една глобална цел –..
21 гласа не достигнаха на партия "Величие" за влизане в новия парламент. Това заяви председателят на Централната избирателна комисия (ЦИК) Росица..
В брой 24 на предаването говорим за (не)познатите съвременни български будители зад граница: С България в сърцето и в далечна Аржентина –..