Възможностите за целогодишен здравен туризъм в България бяха представени в Австрия, като акцентът беше поставен върху медикъл/СПА и уелнес дестинациите. Събитието се проведе с подкрепата на Министерството на туризма и със съдействието на посолството на България в Австрия.
След като Германската асоциация на здравноосигурителните каси първа включи България в списъка с държави, за които признава и възстановява разходите за рехабилитация, австрийският пазар е вторият, към който се насочва Българският съюз по балнеология и СПА туризъм. Важна насока на бъдещата му работа е процесът по ребрандиране имиджа на България като дестинация за целогодишен качествен туризъм с акцент върху здравния туризъм, посочва Сийка Кацарова – председател на организацията, и пояснява защо сега вниманието е насочено към Австрия:
"Най-вече поради добрите транспортни връзки, тъй като има директни ежедневни полети както до София, така и до Варна. На второ място, защото имаме традиции, тъй като през годините австрийски здравноосигурени пенсионери са имали възможност да провеждат свои програми за профилактика. През последните години са почти "изчезващ вид" този тип клиенти. Затова чрез тази презентация ние се опитваме да покажем новото лице на страната ни – направените инвестиции в сектора. Наредбите и регулациите, приети от Министерството на туризма и това на здравеопазването помогнаха този продукт да бъде развиван по правилния начин. Представяме и дентални клиники, които го допълват, тъй като в крилата на сезона хотелите по Черноморието и в планините могат да бъдат запълнени с туристи, посещаващи страната ни по специфични нужди, една от които е и медицинският туризъм."
Вече са проведени срещи между отговорните институции от България и Австрия и има институционална подкрепа и готовност за такъв проект както от българска, така и от австрийска страна, уточни Меглена Плугчиева, избрана за посланик на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм заради дипломатическия си опит като посланик на България в Германия, Швейцария, Лихтенщайн и Черна Гора. По думите ѝ, българските министерства на туризма и здравеопазването, заедно с посолството ни във Виена трябва да предприемат активни стъпки, за да може България да влезе в референтния списък на страните, в които могат да бъдат предлагани такива услуги. Задачата на австрийския пазар ще бъде по-сложна и заради "неблагоприятната обща ситуация в Европа, предвид войната в Украйна, която се отразява и на социалната политика на страните, и конкретно тази на Австрия".
Рекламата на България в чужбина е недостатъчна, отбеляза още Плугчиева:
"България не е позната на австрийския туристически пазар. За мен беше горчиво, че при всички разговори и срещи ме питат "къде сте вие? като туристическа дестинация". Прави изключително силно впечатление, че тази година в метрото на Виена текат реклами за Хърватия, Черна гора. Тази година Албания също е хит на европейския туристически пазар. С една дума, на нас ни липсва реклама, а не можем да скрием, че политическата нестабилност в последните две години, бе копирана от българските медии в европейските, което рязко влоши имиджа на нашата страна."
Кои са козовете на българските хотели и медикъл/спа центрове по отношение на австрийските туристи?
"Тъй като Австрия няма море, особено предимство ще имат хотелите по Черноморието, всички, които предлагат солни и кални процедури – обяснява Плугчиева. – Другият важен фактор е цената на пакета, която трябва да бъде под това, което австрийците имат, за да бъдем привлекателни за тях. Важно е да бъде постигнато и качеството, което те са свикнали да получават."
Към какви възстановителни процедури в България биха проявили интерес здравно осигурените лица в Австрия?
"Това, което в момента прави по договор Австрия е терапия на заболявания на опорно-двигателния апарат. Тоест хотелите с подобни процедури у нас, трябва да отговарят на т.нар. Международен рехабилитационен стандарт и да работят с т.нар. Международна класификация за двигателна способност, инвалидност и здраве. Извън съседните на Австрия страни, като възможност се появява още Йордания като дестинация за лечение на кожни болести. Смятам, че България може да бъде абсолютно конкурентна на този пазар. Задължително е обаче да се водят разговори с авиокомпаниите, за да се гарантира, че пакетът, който предлагаме със специалните условия и самолетния полет, се вписват в очакванията за по-ниски цени от тези, които австрийците плащат."
Инициативата среща подкрепата и очакванията на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация:
"Изключително разчитаме да тръгнат рекламните кампании. Горди сме с това, което правят колегите от Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, усилията, които влагат, за да уплътнят заетостта на легловата база, са доста сериозни"– подчертава нейният председател Георги Щерев.
А предимствата на България не са никак малко:
"На първо място е добрата материална база, която е в унисон с европейските. Да не кажа, че ние сме с доста по-съвременна база, в сравнение с редица италиански и унгарски курорти, тъй като у нас, инвестициите са направени основно през последните 10 години –– посочва председателят на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм Сийка Кацарова. – На второ място, е чудесният климат и съчетанието с море. На територията на страната можем да предложим нашите термални курорти и историческите забележителности.".
Лятото може да е незабравимо не само с почивка край морето, а и с разходка до дивите плажове на Дунава. Всяко от градчетата по бреговете на голямата река си има своето място, където човек може да разпъне чадър и да стъпи върху фините речните пясъци...
След дългогодишна разруха, един от емблематичните мостове, строени от майстора зидар Кольо Фичето, е готов отново да посреща туристи. Беленският мост е построен над река Янтра през 1865 - 1867 г. по нареждане на валията на Дунавския..
От това лято посетителите на Враца могат да опознаят планинското градче чрез напълно безплатните обиколки с гидове по модел на подобни турове, които се предлагат в големите европейски градове. Идеята е гостът, който за пръв път посещава северозападния..