5257 са населените места в България, сочат данните на Националния статистически институт. От тях градовете са 257, селата – 4998, както и Клисурският и Рилският манастир, които имат статут на населени места. В едва шест града у нас живеят над 100 000 души – това са столицата София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора.
На другия полюс са селата – в 747 от тях жителите са между 101 и 200, а под 100 човека живеят в цели 1716 населени места. 425 са тези, в които живеят между един и девет души, в някои случаи почти откъснати от общинските центрове, за които кметовете или кметските наместници са единствена връзка със страната, единствен източник на информация, хранителни продукти, лекарства. Затова не е без значение какви хора ще попаднат на тези места след местния вот на 29 октомври. Тогава българските граждани ще трябва да изберат общински съветници, кметове на общини, кметове на райони – в градовете София, Пловдив и Варна, и кметства. Последните се избират само в села, в които по постоянен адрес са регистрирани над 100 души.
Застаряването на населението и обезлюдяването с бързи темпове в малките градове и села е един от основните проблеми на управниците по места. Друг препъни камък в работата им често се оказва комуникацията – както с гражданите, така и с областната администрация, под чиято юрисдикция е даденото населеното място. Тук трябва да кажем, че административно-териториално България е разделена на 28 области, включващи 265 общини.
Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. В него гражданите могат да участват както чрез избор на органи на властта, така и чрез референдум и Общо събрание на населението. Що се отнася до разделението на властите на местно ниво, можем да направим съпоставка с държавното управление и да кажем, че изпълнителната власт е в правомощията на кмета, а законодателната – в правомощията на общинския съвет. Съдебна власт на местно ниво няма.
"В България има една, да я наречем, "златна среда", според която държавата и местната администрация си разделят функциите и грижата за това народът да е добре – обясни в интервю за Радио България проф. д-р Климент Найденов, експерт по регионално развитие и декан на Геолого-географския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". – Областният управител се явява до някаква степен контактно лице между държавата и местната власт, но ако кметът и областният са от различни политически партии, може да се стигне до проблеми и по-голямо напрежение, което се отразява върху възможността на местната власт да работи нормално. Контактът между областния управител и кмета на някое от населените места се осъществява в рамките на т.нар. регионални съвети. Важно е да отбележа обаче, че по-скоро трябва да се преосмисли досегашния модел на връзката, която съществува. Тя трябва да се изгради отдолу нагоре, като най-долу е народът, който чрез общинските съветници управлява кмета, а кметът се отчита на областния управител, който съобщава на държавно ниво какво е свършено в съответната община."
Професор Найденов акцентира върху един сериозен обществен недостатък, който се проявява както на местно, така и на държавно ниво – ниската или липсваща култура и осведоменост на хората по отношение на правомощията и функциите на държавните институции и техните ръководители:
"От една страна, гражданите в повечето случаи не разбират какви са възможностите на кмета в управлението на едно населено място и изискват от него неща, които не са в неговите компетентности. От друга страна, в малките общини има пряка връзка между общинските съвети и кмета, а той е реалният управляващ там. В държавите, които са на Запад от нашата, кметовете имат своите приемни дни. Невинаги обаче в тях успяват да отговорят на всички въпроси и тук се намесват експертите от екипите им, които биха могли да комуникират в по-голяма степен с гражданите. Това обаче е нещо, което у нас не се прави. Отделно от това, всеки един общински съветник също би трябвало да има приемен ден, но такива, до голяма степен, не се провеждат. В общините има места, в които гражданите могат да подават сигнали, но невинаги те се разглеждат от специалисти, които по правилен начин да предадат на кмета засегнатите в сигнала проблеми."
Що се отнася до възможността гражданите да изразяват своето мнение, да отправят въпроси и предложения на ниво местна власт, Климент Найденов е категоричен, че единственият инструмент, позволяващ това, са обществените обсъждания. Нужна е обаче промяна, свързана с тяхното оповестяване, тъй като към момента информацията дали, кога и на каква тема ще се дискутира, остава зле представена, а желаещите да участват – твърде малобройни.
Снимки: Радио Шумен, БГНЕС, БТА
В петък минималните температури ще бъдат от 7 до 12°. В София ще е около 10°. През деня над западните и централните райони облачността ще се разкъса и намалее до предимно слънчево. След обяд там ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на..
В "България днес" на 17 април слушайте: 01:25 - Актуална информация от страната и българските общности зад граница 09:10 - Прогноза за времето 16:30 - Интервю с режисьора Явор Гърдев 49:35 - "По съседски" – хрониката на Радио..
Кабинетът на премиера Росен Желязков оцеля и при втория вот на недоверие. Той беше внесен от партия МЕЧ, с подкрепата на "Възраждане" и "Величие" заради несправяне с корупцията. 130 депутати гласуваха "против", а "за" – 72-ма. За да бъде..
В брой 47 на предаването слушайте: Западно- и средноевропейският митрополит Антоний за работата сред българските общности зад граница и..
Млади изследователи постигнаха впечатляващо научно откритие в областта на клетъчната биология. Български екип публикува научна статия, в която проследява..
С премиера Росен Желязков обсъдихме плана на ЕС за нова стратегия за Черно море, която Еврокомисията ще представи скоро. Това съобщи комисарят по..