Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Наплив към планините в разгара на непоносимите жеги

Нидерландци, белгийци, поляци, французи и германци са сред най-големите фенове на планинските преходи у нас

Снимка: БГНЕС

Това лято планинските ни хотели, къщи за гости и хижи, се радват на голям туристически интерес, особено през уикендите, когато е почти невъзможно да откриете свободни места, показва проверка на Радио България. Някои бази са предварително резервирани до края на сезона. И тъй като търсенето определя предлагането, цените растат. Нощувка за двама в скромна къща за гости в планината варира средно между 70 и 100 лв., като напоследък тенденцията е да се отдава цялата къща под наем на вечер на цени, започващи от 200 -300 лв. Широк е спектърът от предложения и на планинските ни курорти, където цената зависи от категорията на хотела, начина на изхранване и наличието на спа зона и т.н., но и там се наблюдава сериозен ценови ръст.


Млади хора, семейства с деца и чужденци са сред най-честите гости на планинските ни бази, които са изходен пункт за пешеходни преходи на прохлада сред природата.

„Дали е Витоша, дали е Рила, Пирин или Стара планина, търси се височина над 1400-1500 м. Там е по-хладничко, по-сенчесто, попадаме на предимно горски пояс – казва Петър Стоянов, хижар, доброволец и съпредседател на Български планинарски съюз. – Юли и август са стабилни месеци без резки промени в атмосферните условия и са подходящи да се изкачите до високите планини Рила и Пирин, до върхове и езера – кой където иска да отиде. Ако си прецените внимателно маршрута и не надценявате собствените си  физически възможности, не би трябвало да има планина у нас, която да ви изненада, но е много важно добре да се подготвите предварително.“

Гъста мрежа от пешеходни пътеки покрива по-голямата част от планините в България. Актуална информация за тях ще откриете в сайта, създаден от група любители. В интерактивна карта те са нанесли около 70 % от маркираните маршрути, както и някои необозначени пътеки.

„В България имаме добрата възможност да разполагаме с хижи на пешеходно разстояние по-малко от един ден и не се налага да се нощува някъде в пустошта в преход между две хижи – обяснява Петър Стоянов. – Имаме достатъчно гъстота на хижи по маршрутите, за разлика от други държави в Европа. Навремето предците ни, които са изграждали хижите на доброволни начала, са преценили, че е хубаво на разстояние от 6-8 часа да има хижа или заслон. Така че ако няма хижа, има заслон. През последните 20-30 години са изградени няколко аварийни заслона на едни от най-натоварените маршрути, като например между Калофер и връх Ботев (в Стара планина), където бяха построени няколко такива.“

Нидерландци, белгийци, поляци, французи и германци са сред най-големите фенове на планинските преходи у нас. Повечето са индивидуални туристи и сами организират пребиваването си в планините ни чрез интернет:

Моите наблюдения са, че чужденците отделят много повече внимание и време за своята подготовка. Разучават хартиените карти, които все още са си актуални, ползват приложения със сателитни изображения, проучват си нещата и нямат проблеми с придвижването в планината. Основните маршрути, за които идват са международните Е 3, Е4 и Е8, които са добре познати в Европа, има достатъчно информация и онлайн приложения за тях“, казва в заключение Петър Стоянов.

Вижте още:

Снимки: БГНЕС, БТА





По публикацията работи: Михаил Димитров

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10
 През 19 в. наричали град Елена „българският Витлеем”

Еленски бут, фестивален туризъм, романтика и чиста природа – опознайте град Елена и околностите

Еленският Балкан се радва на нестихващ туристически интерес не само от сънародниците ни, но и от много чужденци. Някои от тях дори се заселват тук за постоянно, превръщайки се в част от местния колорит. Дойде ли краят на седмицата, хотелите в град..

публикувано на 26.03.24 в 10:35