Изпълнителната Агенция за българите в чужбина (ИАБЧ) публикува алгоритъм на действията за установяване на български произход, които трябва да предприеме всеки, който кандидатства за издаване на виза Д в дипломатическите представителства на Република България в чужбина на основание български произход.
Имиграционният документ дава право за дългосрочно пребиваване и живот в страната ни. Според разпоредбите на Закона за чужденците в България: „Виза за дългосрочно пребиваване (т.нар. виза Д) със срок на валидност до 6 месеца и с право на пребиваване до 180 дни може да бъде издадена на чужденец, който желае да получи разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в Република България на едно от основанията, посочени в този закон.“
Съществуват различни правни основания за получаване на виза Д, като често това е брак с български гражданин, работа в България, регистриране на търговско представителство, създаване на фондация, пенсиониране в България, образование (за студенти) и др.
Имиграционната виза Д е известна като входната врата към България за всеки, който желае да живее в страната ни. Затова и ИАБЧ публикува инструкция инструкцията за изпълнение на процедурата по удостоверяване на български произход към желаещите да се сдобият с документа на това основание:
ИАБЧ ръководи процеса по издаване на удостоверение за произход, като документът се валидира с подпис на изпълнителния директор а Агенцията. Заявлението за издаване на удостоверение за български произход по образец – приложение № 1 може да бъде подадено в центъра за административно обслужване на Агенцията, по пощата /за сметка на заявителя/ или по електронен път в Единния портал за достъп до електронни административни услуги, изграден и поддържан от Държавна агенция „Електронно управление“.
Към заявлението за издаване на удостоверение за български произход трябва да бъдат приложени следните документи:
Заверено копие от документ за самоличност на заявителя, от който да е видно неговото гражданство и адресна регистрация;
Писмени указания от Дирекция „Миграция“ или съответният отдел/сектори/групи "Миграция" при областните дирекции на Министерството на вътрешните работи за необходимостта българският произход на заявителя да бъде удостоверен от Агенцията;
Оригинален/-ни документ/-и за доказване на обстоятелството, че поне единият възходящ на заявителя е българин;
Заверено копие на задграничния паспорт или на документа за разрешение за пребиваване на чужд гражданин;
Декларация за българско национално съзнание на заявителя – приложение № 3 към правилника на ИАБЧ. Декларацията трябва да бъде с нотариално заверен подпис или да бъде подписана от заявителя пред служител на Агенцията.
Декларация за приемане на политиката на Агенцията за използване на личните данни – приложение № 4 към правилника за удостоверяване на български произход.
Редактор: Елена Каркаланова
От 17 юни 2024 г. започва издаването на българска лична карта по нов образец, съобщават от Дирекция "Български документи за самоличност". С цел повишаване на сигурността на документа, освен изображението, той ще съдържа електронен..
В серия от публикации Радио България дава информация, която да е в помощ на гостите на страната ни от чужбина. Визите са въпрос, който вълнува хората, пътуващи по света. Отговорът му зависи от това коя страна и за колко време се канят да посетят,..
Отпада възможността за издаване на безсрочни лични карти. Българите от 18 до 70-годишна възраст ще имат лична карта с 10-годишна валидност, над 70 години личната карта ще е за срок от 30 години. Служебният кабинет прие Постановление за изменение..