Асоциацията на овощарите в България отчита поредна година, изпълнена с предизвикателства в сектор "Земеделие". Проблемите обаче не са свързани толкова с необичайно топлия климат, нито с липсата на вода за напояване, колкото с трудността за намиране на пазари и работна ръка. Увеличаващите се разходи и намаляващите приходи отказват производителите от нови инвестиции и развитие на обработваемите площи.
"Всички кризи, които преживяхме досега, включително и военната, се отразяват на производителите на плодове – обяснява Живка Грозева, член на Управителния съвет на Асоциацията на овощарите в България. – Може да се каже, че кризата при нас започна през 2020 година с началото на пандемията, когато станахме свидетели на почти пълен блокаж на пазарите. След пандемията се появи войната в Украйна и инфлацията. Цената на плодовете у нас не се диктува от производителите, а от вносителите. В последната година и половина производството се свива с немалки темпове. Има все повече изоставени или обявени за продан овощни градини."
Въпреки подпомагането от държавата, получено след пандемията и изиграло важна роля за оцеляването на земеделските производители, влияние върху сектора оказва липсата на политическа стабилност и предвидимост.
"Липсва системност и последователност в работата, решенията и Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г, по който се работи от няколко правителства насам. Липсва комуникация и с Министерство на земеделието", посочва Живка Георгиева.
Асоциацията настоява за среща с министъра, за да се обсъдят редица въпроси от интерес на производителите, включително и свързани с финалния вариант на стратегическия план за развитие на сектора.
"В този план има неща, които не бива да продължава да съществуват в този вид – категорична е Грозева. - Едно от тях са т.нар. екосхеми. Те са доброволни и всеки земеделец може да поеме ангажименти по тях. Ако ги изпълни, има право да получи подпомагане на декар обработваема площ. Те обаче са така разписани, че да сблъскат производителите с допълнителни разходи, които няма как да бъдат покрити със средствата от подпомагането на декар. Друг проблем е свързан с подпомагането на овощни градини, които все още не са започнали да дават плод. За тях ще се получават по около 90 лева на декар. Това е добра идея, но от друга страна, традиционни култури за страната, като сливи и десертно грозде, са в отделна група за подпомагане, където ставката е по-ниска от тази за череши, ябълки, праскови и кайсии, която също е около 90 лева."
Живка Грозева се надява от министерството да разберат, че Асоциацията на овощарите в България не работи в свой интерес, а осигурява връзката между земеделските производители и ръководството на институцията. Целта ѝ не е да създава, а да предотвратява или преодолява възможно по-бързо възникналите проблеми помежду им.
Още за проблемите в сектора:
Съставил: Йоан Колев /по интервю на Зорница Семерджиева, БНР - Стара Загора/
Снимки: архив, ДФ "Земеделие"Първият български аватар е жена. Казва се Ахинора. Името ѝ означава могъщ господар и според легендата така се е казвала жената на основателя на българската държава Аспарух. Ахинора е инфлуенсърка и създава поне по два поста на ден.Тя е 24-годишно..
Третата група от 7 души в 33-тата българска антарктическа експедиция, отпътува на 11 януари от летище София. В Рим към тях ще се присъедини Даниела Паскал – геолог от Румъния, а в Пунта Аренас в Чили ще се включат журналистите Мария Чернева и Анна..
За 21-ва поредна година Симитли е домакин на голям маскараден фестивал. Започнал като местно забавление, днес "Симитлия – Древната земя на кукерите" е една от най-мащабните кукерски прояви в цялата страна. През двата почивни дни в града ще..
190 години чества през 2025 година Априловската гимназия в красивия старопланински град Габрово. Стъпила на традициите на Габровското взаимно училище..
Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма..
По повод 124 години от пускането на първия трамвай в София на 14 януари 1901г ., Столичният електротранспорт и Общинското предприятие "Туризъм"..