На днешния 13 януари отбелязваме Деня на българското кино и професионалния празник на всички ангажирани с филмопроизводството у нас. Датата е свързана с премиерата през 1915 година на първия български игрален филм „Българан е галант“ на Васил Гендов, който изиграва и главната роля в лентата. Колко „галантна“ беше изминалата 2022 година към седмото изкуство у нас и оптимисти ли са за настоящата създателите му?
Covid пандемията безспорно беше пауза в движението на културата не само у нас, но и по света. Затварянето на театри, киносалони и отменянето на редица прояви, в това число фестивали и планирани филмови снимки, дадоха възможност на творците да поспрат и излязат от обичайните релси на живота и вдъхновенията си. След две много тежки години, които могат да се определят като нулеви за българското кино, приключихме една наистина успешна година, каза пред БНР Петър Тодоров, директор на Изпълнителна агенция „Национален филмов център“. През годината е имало 25 филмови премиери, „което означава, че през петък сме гледали нов български филм“:
„В киносалоните български продукции са гледали 650 000 зрители, което е най-доброто постижение за последните 30 години и показва, че сме съизмерими с всяка една европейска филмова индустрия. Разбира се, за успеха на един филм има значение дали и как той ще достигне до публиката, както и фестивалите у нас в чужбина, подпомагането на киносалоните, нещо което се случи през миналата година. В самата Агенция бяха разгледани около 420 проекта, свързани с филмовата индустрия, администрира близо 17,2 милиона лева, което също е най-добрият й резултат откакто е създадена. Навлизаме в 2023 година с надеждата да надградим направеното досега"- посочи Тодоров.
Сред най-гледаните филмови заглавия за 2022 година в киносалоните у нас се нареждат и две български заглавия – на шесто място в класацията е "В сърцето на машината", а "Петя на моята Петя" на девето. Разбира се, политическата несигурност се отразява и на този сегмент от културата. В България филмопроизводството, в основната си част, разчита на държавно финансиране от страна на Националния филмов център, затова и липсата на приет нов бюджет засяга и киноиндустрията, отбеляза Тодоров. Според режисьора Драгомир Шолев ситуацията в държавата влияе болезнено и на творческите процеси. Авторът на филма „Рибена кост“ признава, че в България филм може да се направи за 4-5 години, но само ако намериш и частно финансиране. В противен случай периодът може да достигне 8-10 години.
Въпреки трудностите, трябва да признаем, че киното ни през последните 12 месеца предложи разнообразие, емоции и предизвика интерес сред родната публика. „В сърцето на машината“ на Мартин Макариев, "Жените наистина плачат" с участието Мария Бакалова, чиято звезда изгря и в Холивуд, „Жълт олеандър“ на режисьора Лъчезар Аврамов, „Завръщане 2“ на Ники Илиев, „φ1.618“ - дебютният пълнометражен филм на номинирания за награда Оскар Теодор Ушев са само част от историите, които ни накараха да се усмихнем, натъжим и замислим в тъмните салони.
А новата година започва още по-обещаващо, като само през януари се очакват три родни кино премиери. От днес по кината тръгва филма „Майка“ на режисьорът Зорница София, вдъхновен от истинската история на режисьорка Елена Панайотова и пътя й от родопското село Широка Лъка до Кения. Припомняме ви, че заглавието беше българското предложение за номинация за Оскар в категория чеждоезичен филм, но отпадна от надпреварата по решение на Американската киноакадемия за неспазени техически изисквания, а именно - близо три минути повече английска реч от допустимите 50% за "международен филм".
На 20 януари излиза дългоочакваният игрален филм на Андрей Паунов „Януари“ по пиесата на българския класик Йордан Радичков с участието Йосиф Сърчаджиев, Самуел Финци, Леонид Йовчев, Захари Бахаров. На 27 януари по кината у нас тръгва и испано-българската коопродукция „Васил“ на режисьорката Авелина Прат, с участието на Иван Бърнев и продуценти Весела Казакова и Мина Милева. През ноември филмът беше пуснат по кината в Испания, а месец по-рано Бърнев беше определен за най-добър актьор на фестивала SEMINCI във Валядолид. В следващите месеци се очаква и премиерата на най-новия филм на Стефан Командарев “Уроците на Блага“ с участието на голямата българска актриса Ели Скорчева. Само преди дни стана ясно, че дебютният игрален филм на режисьора Тонислав Христов “Добрият шофьор” е селектиран за най-голямото филмово събитие в Северна Европа – международния филмов фестивал в Гьотеборг.
Не само днешният ден, но и целият месец януари тази година е посветен на българското кино – припомня директорът на НФЦ Петър Тодоров. Той започна на 1 януари с честването на 100-годишнината от рождението на един от знаковите режисьори в нашата история – Въло Радев. В началото на седмицата във филмотечно кино „Одеон“ в София се състоя специална прожекция на филмовата версия на „Адаптация“ в присъствието на актьорите от филма.
А днес, напълно безплатно, всички любители на българско кино ще могат да гледат програма от нови игрални, документални и анимационни заглавия под мотото „13 филма за 13 януари“. Прожекциите са планирани в четири столични киносалона и в по един в Пловдив, Велико Търново и Варна.
И както казва един от създателите на българската анимационна школа – Стоян Дуков: „Киното винаги се е правило, прави се и ще продължи да се прави от ентусиасти“. И нека вдъхновението бъде с вас, уважаеми кино творци!
Вижте още:
Снимки: bacinematographers.org, Facebook/petyaofmypetya, @intheheartofthemachine.movie
Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в международния конкурс за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът бе обявен от председателя на журито..
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..