Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бизнес средата за жените у нас – успешна според чужденците и трудна според българите

Снимка: pixabay

Повече от две години след началото на Covid пандемията светът все още се опитва да се справи с последиците от нея. Към общата картина на предизвикателствата, които търсят решения на национално и международно ниво се насложиха войната в Украйна, усложняващата се икономическа и политическа обстановка в Европа и продължаващите климатични промени. На фона на всичко това темата за равноправието на половете в икономически аспект сякаш изглежда маловажна, но всъщност далеч не е така. Според социологическо проучване от 2021 година българинът смята, че колкото повече жени участват в политиката на държавата ни, толкова по-добре може да се развива тя. Международни експерти пък са категорични, че колкото повече жени заемат високи постове, толкова повече икономиката на една държава процъфтява. Равносметката от пандемията обаче показва, че дамите са големите икономически жертви на днешния ден – грижата за децата, домакинството и общоприетото схващане, че именно те по-лесно се отказват от професиите си в името на семейното благо допринасят за това. И въпреки че отдавна европейките не са в позиция да се борят за изконни граждански права, все още водят битка за професионалната си реализация, възможности и признание.

"Темата става все по-актуална в съвременния свят и за съжаление реалността и статистиката ни показва, че има още много какво да желаем" – казва предприемачът и бизнес консултант Ивелина Атанасова-Генчев. Самата тя е управител на три компании и ръководител на българския клон на световната неправителствена организация "Women in Tech". По думите ѝ, в целия ЕС едва 15 % от компаниите са създадени с жени, а в световен мащаб само 2 % от предоставяните инвестиции отиват за женски стартъпи. Данните, казва тя, обясняват колко е важна мисията на "Women in Tech" да подкрепя предприемачеството сред момичета и колко е важно наистина да интегрираме – не само на думи, а реално – жените в икономическото и високотехнологично развитие на обществата ни.

"Амбицията на "Women in Tech" е да даде инструментите, от които жените се нуждаят, за да развият своя потенциал посредством технологиите, посредством предприемачеството и прякото развиване на лидерски умения. Така че ако мъжете не им отстъпят място на масата, то те да бъдат достатъчно равнопоставен партньор, за да могат сами да заемат своето достойно място и да станат част от икономиката на обществата ни."

Поглед към нагласите в България показва, че 20 % от българското общество имат проблем жена да бъде техен ръководител. 38 % от българите са съгласни, че жените у нас трудно правят кариера, а 34 % от сънародниците ни са на мнение, че мъжете са по-добри професионалисти от жените. Данните в проучването на агенция "Тренд" от 2021 година намират обяснение във вкоренените патриархални стереотипи в обществото ни. Специалистите са категорични, че с всяко следващо поколение те се променят. Погледнато "отвън" обаче, България е държавата с най-добри възможности за кариерно развитие на жените, особено в областта на високите технологии и комуникации – това показва актуален анализ на британската агенция за дигитален маркетинг Reboot Online.

"Обръщам особено внимание на женското предприемачество не заради половата идентичност, а заради това, че трябва като общество да разберем и да приемем, че жените правят бизнес по един съвършено различен от мъжете начин – казва Ивелина Атанасова-Генчев от "Women in Tech". – Ако за мъжете скоростта за разрастване на компанията при стартъпите е много важен фактор, то за жените социалната значимост и социалната добавена стойност в мащабите на проектите е водеща. Затова казвам, че е много важно мъжете и жените предприемачи да вървят ръка за ръка, защото те заедно могат да правят големия бизнес."

Световната организация "Women in Tech" има амбициозната мисия да помогне на 5 млн. жени и момичета по целия свят до 2030 г. да прегърнат технологиите. А последното голямо събитие в изпълнение на тази задача беше бизнес форум, организиран в началото на юни в Париж под мотото “HERoes Shaping tomorrow“. България беше представена на него от Мила Енчева, ръководител IT проекти в голяма българска компания, която признава, че тези два дни са били изключително вдъхновяващи за нея и за пътя, по който е избрала да върви. "Ежедневните малки неща, които правим в посока равноправие и "честна игра“ променят средата", вярва тя.

Събитието в Париж премина под покровителството на френския министър на равенството между половете, многообразието и равните възможности Елизабет Морено – категоричен знак, че нещата, макар и бавно, се развиват в положителна насока на най-високо ниво. Мила акцентира на това, че лекторите са били не само жени. "Имаше мъже от големи международни компании, които също изказаха мнение, че е важно присъствието на женска гледна точка и замах при развитието на бизнеса". А ние припомняме и мнението на международните специалисти по бизнес управление от "Маккинзи", според които жените имат качествата да водят промяната, да мислят извън рамката, да прегърнат различията и най-вече – умеят да говорят с общността. "Равенство трябва да има за всички и нека по-добрите да спечелят" с усмивка заключава Мила Енчева.

Съставил: Весела Кръстева /използвано е интервю на Лили Големинова, БНР-Радио София/

Снимки: pixabay, Facebook/womenintech.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Патриарх Даниил: Приемам кръста на патриаршеското служение, което ми се възлага днес

Завърши интронизацията на новоизбрания български патриарх – видинският митрополит Даниил. Новият духовен баща беше посрещнат в катедралата “Св. Александър Невски” от миряните с възгласи “Достоен” и аплодисменти. “ Със съзнание за собствено недостойнство..

публикувано на 30.06.24 в 17:36

СЕМ с кампания за медийна грамотност – "Провери, преди да се довериш"

Съветът за електронни медии у нас предприе масирана кампания за медийната грамотност. Кампанията е провокирана от факта, че смартфоните, таблетите и телевизорите с възможност за връзка с интернет все повече са част от ежедневието ни и оказват..

публикувано на 30.06.24 в 07:05

Българската православна църква избира патриарх

За 30 юни е свикан Патриаршески избирателен църковен събор, който трябва да излъчи предстоятел на Българската православна църква и митрополит на Софийската духовна епархия. Престолът овдовя на 13 март, когато от този свят си отиде блаженопочившият..

публикувано на 30.06.24 в 06:05