„Творецът е длъжен да се вглежда в бъдещето и да предугажда в хаоса нови светове” е казал един от най-влиятелните италиански композитори на XIX век – Джузепе Верди. И въпреки, че оперните сюжети разказват за възвишени чувства, за вечния стремеж на човека към любов и щастие, зрителят често вижда на оперната сцената и темата за борбата между добро и зло. Битката е епична, изпълнена с трагизъм и вълнуващи обрати, но както става в приказките, доброто надделява, защото животът трябва да възтържествува и колелото на историята да се върти напред.
Колкото са по-високи са целите на музикантите и оперните дейци, толкова повече те са в крак с актуални теми от делника. Така операта в Стара Загора не остана безразлични към съдбата на оперните изпълнители в Украйна. Лично директорът й – маестро Огнян Драганов, е отправил покана към украински артисти да дойдат и да продължат работата си на старозагорската сцена. На поканата откликва една от младите звезди на Киевската опера – сопраното Тамара Калинкина. Първоначално решила да остане в своя град, но се оказала в ядрото на войната. Грижата за малкото ѝ дете я подтикнала да поеме пътя към България. Сега Тамара е в Стара Загора и усилено репетира за първото си излизане на сцената. Дебютът ѝ с екипа на оперния театър ще бъде на 31 март, с ролята на Мими в операта „Бохеми” от Пучини. Преди това обаче Тамара Калинкина ще се срещне с българската публика тази вечер (28.03) в Народния театър „Иван Вазов“, където ще се проведе благотворителният концерт „Заедно за Украйна“.
„Моята сила, моето оръжие е музиката. Разбирам, че всички средства, които ще се съберат на този концерт ще отидат в помощ на пострадалите от войната украинци. За това е много важно и отговорно това участие. Призовавам просто да спре тази война, да спре кръвопролитието“, каза Калинкина пред БНР Стара Загора. Тя ще изпълни „Писмото“ на Татяна от „Евгений Онегин“ по стихове на Александър Пушкин и музика на Пьотър Чайковски.
Връзката на Тамара Калинкина с България преминава чрез оперния режисьор от Македония Трайко Йордановски. Той я насочва към България и към конкретните хора – обяснява ни Сийка Лапачка от Старозагорската опера:„Тя никога не е била досега в България. Очарована е от топлия прием, но й трябваше малко време, за да се адаптира. Няма как да се абстрахира от това, което се случва в родината си, което е преживяла и видяла с очите си. В Киев остават нейните най-близки роднини и приятели, заради които вероятно е останала три седмици след началото на войната. Но когато вижда как над главите им летят снаряди, вият сирени и всички страшни неща, които води войната, решава да дойде тук. Украинците са особен вид хора, смели и патриоти, но тя тръгва единствено за да предпази детето.“
Старозагорската опера се отличава със своя изключителен многонационален дух, защото изкуството е едно за всички. Сред оперните изпълнители, в балетната трупа и в оркестъра има артисти от Англия, Италия, Полша, Сърбия, Япония. Но такъв е подходът на ръководителя Огнян Драганов и артистичния директор Веселина Кацарова – да поддържат висок интереса към оперния театър, като канят изпълнители от световна величина.
„Съчувствие и съпричастност към хората в Украйна ние, българите, показахме не веднъж откакто започнаха военните действия” – казва Сийка Лапачка:
„Още първия ден, когато беше обявена войната, директорът на Старозагорската опера се обади на оперния певец Михайло Малафи. Той е много известно име в България, изключително талантлив украински тенор, ученик на българския оперен певец Калуди Калудов. Малафи започна своята кариера от Стара Загора, в „Травиата” и в „Бохеми”. Малко по-късно разбрахме, че този наш възпитаник вече е ангажиран на много престижни сцени в Унгария, Франция, в Тал Авив. Една кариера, която стремително го водеше все по-напред и по-нагоре. Директорът ни веднага подготви покана, за да тръгне Михайло Малафи със семейството си към България и да няма трудности при преминаването на границата. Но точно в този момент беше обявено военното положение в Украйна и беше забранено на всички мъже до 60 години да напуснат страната. Така и Михайло не можа да тръгне. Той непрекъснато повтаряше, че никой от неговите колеги от Лвовската опера не е напуснал Украйна. Готови сме да помогнем, но има ситуации в които нищо не можем да направи и само се молим. Дано да има мир по-скоро, защото се притесняваме и за колегите ни в Украйна.”
Снимки: opera.com.ua, operasz.bg
Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в международния конкурс за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът бе обявен от председателя на журито..
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..