Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мястото на биопродуктите на трапезата на българина

Засили ли пандемията желанието ни да се храним здравословно?

Снимка: Pixabay

Covid кризата е повишила потреблението на биохрани между 10 и 20 % в различните държави, сочи Европейската федерация на движенията за биологично земеделие. В България обаче няма данни за това колко и какви биохрани се купуват, а според статистиката на браншовите организации пчелният мед е единственият биопродукт, който се произвежда у нас в достатъчни количества, за да задоволи нуждите на пазара.

Под 4000 са стопанствата, в които се отглеждат биопродукти в България, сочат данни на Министерството на земеделието. Голяма част от биоземеделците се занимават с растениевъдство, като се предпочитат трайните насаждения – 3031 биостопанства обработват малко над 165 000 хектара земя, което е под 3 на сто от общо обработваемата земя в страната ни. Анализът на агроведомството показва, че животновъдните биоферми са едва 255. В това число обаче не влизат биопчеларите – те са близо 2000 и отглеждат 1/4 от пчелните семейства у нас.

В момент на криза, застрашаваща здравето на хората, те логично променят потребителското си поведение и започват да избират по-качествени храни, обяснява Стоилко Апостолов от фондация „Биоселена“. Затова в европейските държави се наблюдава непрекъснат растеж на консумацията на биопродукти, казва той и дава пример с Франция, където в последните години биохраните навлизат сериозно в кетъринг услугите, училищното и болничното хранене, а оборотът от такъв вид стоки има ръст от 10 % през 2020 г.


Швейцария и Дания пък са шампионки с ръст на продажбите от 20%. Производителите на биопродукти у нас не разполагат с конкретна информация относно консумацията на такива храни в България, няма и данни дали пандемията е увеличила желанието за здравословно хранене у българина.„Ние не знаем нищо, малко си играем на сляпа баба“ – посочва пред БНР Апостолов:

„Моите наблюдения са, че и у нас пазарът на биопродукти расте, но не можем да кажем с колко, тъй като никой не събира информация. И едно от подозренията е, че ядем основно вносни биопродукти. Ако ние не можем да направим така, че нашата система на производство и преработка да заработи адекватно, че да задоволява поне вътрешния пазар, този вакуум ще се запълва с вносни продукти, които освен всичко друго са и много по-скъпи.“

На този етап българските биопроизводители нямат шанс да задоволят дори и малкия роден пазар на биохрани:

„99% от всички биологични яйца на пазара у нас са вносни. Имаме 500 сертифицирани кокошки, на фона на милионите сертифицирани конвенционални кокошки. В сектора на месото имаме съвсем малки продажби и то само на телешко биомесо, останалото – свинско, колбаси и пр. е внос. Да не говорим за плодове и зеленчуци. Като че ли единствено с биомед и част от млечните продукти и зеленчуците задоволяваме вътрешния пазар. Но голяма част от останалата гама продукти идва от внос.“

Оказва се, че и при биопроизводството, подобно на други сектори, България е по-скоро износител на суровини, а придадената стойност отива другаде. Причината – големите производители на суровина трудно откриват преработвател, който да обработи продукцията и да я предложи на родния пазар.

„Примери много – казва Апостолов.– Изнасяме замразени плодове, малини, много суровини, които добре развитата хранителна индустрия на Западна Европа ги преработва в конфитюр или друго и се връщат обратно тук на нашия пазар.“

И всичко това на фона на непрекъснати съмнения дали био-то е био, и дали по-високите цени оправдават качеството. „Има хора, които купуват и биопродуктите влизат отвсякъде, защото щом има търсене, ще има и предлагане“, посочва Стоилко Апостолов. Оказва се, че независимо от скептицизма, с който българинът гледа на сертифицираните биологични продукти, той се старае да ги осигури за детето си.

„Има групи храни, които продължават да се развиват много добре и да се продават чудесно – това са бебешките и детските продукти. Там имаме непрекъснат ръст години наред, защото българинът дава мило и драго за детето си. Дори и да няма пари за семейството си – за малките и за бебетата ще купи нещо по-качествено.“

Идеята е това качество да бъде все по-достъпно и все по-произвеждано. Целта е до 2030 година ¼ от цялата земеделска земя в страните членки на ЕС да е сертифицирана за биопроизводство. България обаче е много далеч от този дял. „Тук са 2.3 %, след нас са само Малта и Ирландия“, уточнява председателят на българската неправителствена организация, която работи за развитие на биологичното земеделие у нас от 1995 година насам.

Интервю: Веселина Миланова, БНР-„Хоризонт“

Редактор: Елена Каркаланова

Снимки: БГНЕС, Pixabay

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пети неуспешен опит за избор на председател на парламента

Поредният пети опит на депутатите да си изберат председател не доведе до резултат. На гласуване бяха подложени четири кандидатури - на Наталия Киселова от "БСП-Обединена левица", Петър Петров от "Възраждане", Рая Назарян от ГЕРБ и Силви Кирилов от ИТН...

публикувано на 22.11.24 в 14:21

България се представя на международно туристическо изложение в Букурещ

България се представя със собствен щанд на есенното международно туристическо изложение в Букурещ, което се провежда от 21 до 24 ноември. Посетителите на щанда ни се снимат за спомен на фона на фото пана с красиви кадри от различни краища на България,..

публикувано на 22.11.24 в 13:40

Румен Радев в Сингапур: Инвестициите в хората и партньорството са ключ към бъдещето

"Инвестирането в хората, образованието, иновациите и технологиите е ключът към успеха в бъдеще", заяви президентът Румен Радев на откриването на бизнес форум в Сингапур, в който участват представители на български и сингапурски компании. Държавният глава..

публикувано на 22.11.24 в 11:56