Къщичка, пазена от достолепни стражи в лозенската гора, изниква пред очите, щом трамваят със сетни сили приплъзне колела по релсите. „Добре дошли на спирка „Вишнева!”, сякаш приканва глас, нашепвайки истории за влюбени...
Едва ли има столичанин, който поне веднъж да не се е возил по вълшебния железен път в гората. Там, сякаш пренесена от приказка в нашия суров свят, се издига малка къща върху трамвайна спирка.
„Много легенди и романтика витае около спирка „Вишнева”, започвайки с това, че къщичката е била изградена като ловна хижа за Борис III и подарена от съпругата му – разказва Росина Тодорова от компания „Столичен електротранспорт”. – Затова и на покрива й има капандури, през които царят е ловувал. Мълви се също, че сестра му се срещала там с млад кавалерист. Но най-вероятната истина е, че спирката е била изградена при удължаването на трамвайната линия.”
Историята на трамвайната отсечка между площад „Журналист” и Семинарията в софийския квартал „Лозенец“ връща спомена за 30-те години на миналия век, когато лозенчани изпращат делегация в столичната община с искането трамвай №1 да стига и до тях, та да не остават откъснати от града. Зовът им бил чут, ала изпълнението се оказало предизвикателство не само заради стръмния терен, но и от нуждата трасето да се извие през боровата гора. За съжаление, от иглолистната растителност почти нищо не останало и възмутени граждани обявили деянието за варварство.
През 1933 г. лично кметът Харалампи Орошаков открил новия участък, а насъбралите се хора посрещнали мотрисата с възгласи „Ура!”. След което всички се отправили към пивницата „Горски цар”, за да отпразнуват поредната цивилизационна придобивка.
Дълги години заслонът, както се нарича малката къща на спирка „Вишнева” според документите на общината, играе ролята на кантон. Оттам се извършва поддръжката на цялата линия през гората, в нея се съхраняват и инертните материали за почистването. През 2017 г. голям пожар изпепелява покривите и терасите, но днес ремонтът на сградата – паметник на културата, почти е завършил. Затова и компания „Столичен електротранспорт” възнамерява да й вдъхне нов живот.
„Нашата идея е сградата да бъде превърната в посетителски информационен център, в който да изложим стари снимки, униформи и други артефакти като част от един бъдещ музей – казва още Росина Тодорова. – По този начин ще разкажем историята на градския транспорт в София – един от най-старите изобщо в Европа, и с нея ще запознаваме децата (През т.г. трамваите в града ни навършиха 120 г., а тролейбусите – 80 г.). Вероятно ще направим маршрут, по който децата ще бъдат довеждани с ретромотриса до спирка „Вишнева” и там ще им осигуряваме занимания. Подобно на последния път, когато организирахме ателие за рисуване на трамваи и получихме страхотни рисунки. Така че бихме искали това да се превърне в традиция.”
Начинанието е в напреднала фаза, остават още малко административни дейности, уверява в заключение Росина Тодорова и добавя: „Надявам се през пролетта, въпреки забавянето заради пандемията, да имаме възможността да го осъществим.”
Съставил: Диана Цанкова (по интервю на програма „Христо Ботев” на БНР)
Снимки: БГНЕС, photoarhiv-todorslavchev.com, Facebook / Sofia – Pics&Words – Елина Нинова, isofia.bg, архив
В една мразовита ноемврийска утрин на 1917 г., в разгара на Първата световна война, от базата край Ямбол излита цепелин L 59 към Танзания. Целта е да се доставят боеприпаси и материали на немски военни части, намиращи се в отдалечена и дива местност...
Православната ни Църква днес почита паметта на светите безсребреници и чудотворци Козма и Дамян, живели през IV век. Двамата били братя от Асирия, Мала Азия. Баща им грък езичник, починал рано; майка им Теодотия – християнка, ги утвърждавала в..
В Скопие се проведе заседание на съвместната комисия по историческите въпроси между България и Северна Македония. Поради обновения състав на македонската страна в комисията основно са обсъдени „принципите на работа, протоколни и..