Преди пет години, като млад учител, Александрина започва да преподава в един неголям български град на деца от първи до пети клас. Но младата учителка остава изненадана, когато установява, че голяма част от учениците й са … неграмотни и познават едва няколко букви от азбуката. Освен това има деца в класа й, които въобще не владеят български.
Александрина обаче не е единственият български учител, който се изправя пред това професионално изпитание. 20% от децата в началните ни училища говорят майчин език, различен от българския, по неофициална статистика на фондация „Заедно в час“. Най-често това са деца от ромски или турски етнос, както и деца на бежанци. Но числото е условно, тъй като е трудно да се стигне до реалните данни, уточняват от фондацията.
С проблема на неразбирането на български език се сблъскват учителите в районите с преобладаващо малцинствено население. „Дълго време имах усещането, че децата не ме разбират добре в час. Започнах да се лутам и сама да търся решение“ – казва Александрина. Така, младата учителка започва да търси материали и източници от чужбина и да пробва методи, чрез които самата тя е учила чужди езици. „Учениците ми завършиха с успех, само двама останаха, които не можеха да четат и пишат. Но при тях проблемът беше друг – не идваха на училище“ – казва преподавателката.
Дълго време институциите заобикаляха трудностите, които децата с майчин език, различен от българския срещат в училище. Игнорираха се и проблемите, с които се сблъскваха техните учители. А истината е една – овладяването на български език в ранна възраст е най-добрият щит срещу социалното изключване на такива деца в бъдеще.
Все пак да си от децата, наричани от специалистите билингви, си е голямо предимство, убедена е Вяра Михайлова, специалист по ранно двуезично развитие от асоциация ЕдюкАрт. По думите й, многоезичието е потенциал, който тези ученици носят и той трябва да бъде използван в училище.
Добрата новина е, че вече е готов и достъпен първият български буквар за ученици с различен майчин език от българския. Помагалото е полезно и за децата, които нямат достатъчно развити езикови умения при постъпване в училище, както и за онези, които живеят в чужда езикова среда зад граници.
Авторите са озаглавили училищното пособие „Четем с Ася и Явор“ – две имена с първата и последна буква от българската азбука. Учебникът се разпространява безплатно на сайта и учителите могат да го използват през новата учебна година като допълнителен материал при усвояването на уменията за четене.
„В проекта „Разбираш ли езика на училището?“, в който участва „Заедно в час” и „Тръст за социална алтернатива”, като наш партньор, разработваме материали за допълнителна езикова подкрепа в началното училище. Искаме да помогнем децата да се справят успешно, за да не отпадат от училище” – казва Вяра Михайлова, която е и автор на учебника:
„Колеги учители споделиха, че децата до 3 и 4 клас изпитват затруднения с усвояването на техниката за четене, а то е ключово умение за успеха. Затова проучихме нуждите им. Повечето деца, с които работим, са с ромски или турски майчин език. Те много често влизат в контакт с българския едва на 5-6 годишна възраст. Това означава, че тези деца са на път да станат билингви, но още не са. Когато езикът започне да се усвоява по-късно, след като майчиният вече е усвоен, процесите са по-различни и учениците имат нужда от целенасочена езикова подкрепа, за да се справят в училище. С моята колега д-р Анастасия Новекова имаме опит от Германия, завършили сме там и сме работили точно в тази сфера. Сега целта ни е да приложим мотивацията и опита от международните университети в българското училище. Наш дългосрочен партньор е МОН.”
Съставил: Гергана Манчева
Снимки: educ-art.eu, prepodavame.bg, Facebook / @teachforbulgaria
Третата национална среща на производителите на етерични масла в България ще се проведе днес в столичния Интер Експо Център. Организатор на форума е Сдружението на производителите на етерични масла "Дестилирано в България", предаде БТА. Заетите в..
На 31 октомври отбелязваме Международния ден на Черно море. Целта му е да обърне общественото внимание към проблемите на морето и начините за неговото опазване, да се осигури по-добро бъдеще за 16 милиона души от шест държави, населяващи крайбрежието..
В четвъртък , 31 октомври, сутринта на места в котловините и низините видимостта ще е намалена. По протежението на Дунав ще има мъгли. Минималните температури ще са от 4° до 9°, в София 5°. През деня ще е слънчево. Максималните стойности на..
През следващото денонощие облачността ще се увеличи. След полунощ вятърът ще се усили и с него ще нахлува студен въздух. Минималните температури ще..
Посолството на Франция и Френският културен институт събраха учени, които да представят своя опит по отношение на научните предизвикателства в Антарктика..
В понеделник ще бъде предимно слънчево с разкъсана висока облачност. Ще духа слаб, в Дунавската равнина и Лудогорието умерен вятър от запад-северозапад...