Макар и с ниски доходи, по-добре живеехме преди появата на пандемията, отколкото сега – казва известен български музикант. Работата ни намаля много, но сметките за вода, ток си вървят всеки месец, а в магазините всичко поскъпва, някои от най-необходимите неща станаха на двойна цена…
Същият проблем вълнува повечето от българските домакинства, които в сравнение с година назад, сега живеят с по-ниски и несигурни доходи. Наблюдението върху пазара на труда на КНСБ отчита ръст от 22% за тази година на хората, които са наети на минимална работна заплата. Това означава, че с около 40 хил. повече от м.г. са работещите за минимално трудово възнаграждение, което в България е 650 лв. Става въпрос за общо 493 хил. българи. В същото време необходимият доход за издръжка се е покачил и през юни 2021г., за да покрие месечните си разходи, на човек са били нужни 1069 лв.
От Института за пазарни изследвания на КНСБ изчисляват, че около 700 хиляди работещи в България всеки ден полагат труд по 8 часа и повече, а накрая влизат в категорията „работещи бедни“, тъй като заплатата им е равна или близка до минималната. „Това за нас е фундаментален проблем на функционирането на пазарната икономика“ – уточнява Пламен Димитров, президент на синдикалната организация и обяснява какво представлява показателят „Заплата за издръжка“:
„Тя е базисен измерител на дохода от труд, който позволява на наетия работник един социално приемлив стандарт на живот. Т.е. заплатата трябва да стига, за да осигури и активно участие в социален живот на работещия – средства за свободното време, освен за храна и подслон. В ЕК и ЕП се обсъжда интензивно проект на директива за актуални минимални работни заплати в общността. Тази директива ще наложи общ критерии на държавите-членки - да се включи покупателната способност в съответната държава към формирането на минималната работна заплата (МРЗ).Настояваме в тази Директива да стане по-ясен ангажиментът на държавата членка, за да достигне минималната работна заплата до нивото „заплата за издръжка“ в кратък срок 4-5 години.“
Погледната през призмата на потребителската кошница „заплата за издръжка“ представлява ориентир за нивото на заплащане, което трябва да позволява на семейството разходи за храна, жилище образование, облекло, транспорт, съобщения, както и почивка и свободно време.
„Разходите за храна у нас са над 36% от общите разходи за семейството, като само 6 % от тях са разходи за храна, приготвена в заведения за хранене – казва Виолета Иванова, зам.-директор на Института за социални и синдикални изследвания.
35% от домакинствата в страната са имали възможност да покрият разходите за издръжка през 2020 г. Потребителската кошница включва 479 стоки, сред които близо 1/3 са хранителните. В изчислението на „заплатата за издръжка“ не се включва употребата на алкохол и тютюн. Цените на хранителните стоки през настоящата година в България са нараснали с 3%, а нехранителните с близо 2%. Забележимо повишение на цените има при животински и растителни мазнини, като само олиото е с ръст от около 25%. Колкото по-бързо нарастват цените на стоки от първа необходимост, толкова повече се увеличава техният дял и намаляват разходните пера към други групи в потребителската кошница.“
Снимки: БГНЕС
С тържествена церемония ще бъде изпратено българско военно формирование за участие в силите на оперативния резерв на стабилизиращите сили на НАТО в Косово (KFOR). Церемонията, на която ще присъства началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов,..
С блокиране на десетки възлови пътни артерии и оживени кръстовища ресторантьорите обещаха днес да изразят несъгласието си с липсата на диалог с управляващите и заложения в подготвяния бюджет за 2025 г. 20% ДДС за бранша. Желание за участие в..
В сряда минималните температури ще бъдат минус 6° и минус 1°. В София ще е около минус 3°. През деня ще е предимно слънчево. По-значителни временни увеличения на облачността ще има над източните райони. Ще духа до умерен вятър от..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
От МВнР предупреждават българските граждани, които възнамеряват да посетят гр. Истанбул, че считано от 19 март 2025 г. от страна на турските власти са..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The..