Какви сме докато пътуваме в ежедневието си? Как се променя емоционалното ни състояние? Има ли транзитно състояние на ума? Това са част от въпросите, които задава потомственият фотограф Делян Вълчев в дебютната си фотографска изложба „In Transit“. А отговорите сякаш са заложени в самите изображения, които са показани в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ във Варна.
Делян е човек, който познава състоянието на преход. Роден е в Русе преди 36 години, израства във Варна, а когато е само на 15 години, заедно с родителите си, заминава да живее в Ню Йорк. Там завършва средното си образование, бакалавърската си степен по изкуства и специалност „Графичен дизайн“. От 2013-а, до днес е фотограф на свободна практика, като няколко години се занимава и с преподавателска дейност.
Фотографиите, които представя във Варна са резултат от години снимане в едно от най-отличителните места за Голямата ябълка и безспорния социален изравнител – метрото. Място, на което един до друг, на съседни седалки, можете да видите брокер от Уолстрийт и имигрант от Мексико, например.
„Започнах да снимам в метрото 2014-а – без концепция, но последователно. И година по-късно, в процеса на снимане и медитация, успях да оформя концепцията за настоящата изложба. Проектът се фокусира върху идеята за транзитното време. Това е периодът, който нюйоркчани прекарват в метрото, в преход от една част от ежедневието си към друга. И в този преход те изпадат от едно емоционално и психическо състояние в друго такова. Например от проблемите вкъщи, те отиват на бизнес среща или се потапят в много подредената им работна рутина. И тъкмо чакането и пътуването в метрото е междинното психологическо състояние, което е в сърцевината на проекта ми. Пътувайки в метрото хората се отпускат за малко и в този отрязък от „безвремие” се саморазкриват“ – обяснява фотографът пред Радио България.
Снимките са правени от 2014 до началото на пандемията. Делян снима предимно провокиран от това, което е пред него в дадения момент и по-рядко целенасочено. Метрото на Ню Йорк е събирателен център на града, защото може би около 90 процента от гражданите му пътуват с него, без значение на техния социален, финансов или друг статус, разказва фотографът. Затова спокойно може да приемем, че изложбата „In Transit“ представя един портрет на обитателите на града.
„Това са 30 снимки. Някои са портрети в близък план, а други са по-общи сцени от платформи или вагони. Всички имат лица на тях, хора, така че може да ги определим като портрети.“
Отчуждението ни днес е второстепенната тема в проекта. „Когато снимаш улична фотография, неизбежно е да не се хванат някои от водещите теми в социалния и обществен живот, които са отличителни за времето си. Да, отчуждението е нещо присъщо на големия град, със сигурност - поне според мен - телефоните, новите технологии засилват това отчуждение“, казва Делян Вълчев. „И има безспорен феномен, че хората в големите градове са много по-самотни от тези в малките населени места. Човек е сам и анонимен сред тълпата. Ти си сред много хора, но никой с никго не се познава.“
Фотографиите могат да бъдат разгледани в Градската галерия на Варна до 6 юли. Делян Вълчев има желание изложбата „In Transit“ скоро да бъде показана и в неговия втори дом Ню Йорк, а и в други градове на България. „Надявам се хората да имат емоционална реакция като видят снимките, да почувстват изложбата“ – казва той.
А в какъв личен преход се намира фотографът по време на първата си самостоятелна изложба, може да чуете в интервюто, което той даде за Радио България.
Снимки и репродукции: Делян ВълчевПрожекция на документалния филм "Йоргос Гунаропулос от Созопол" ще има тази вечер от 18.00 ч. в берлинскито кино "Brotfabrik". Йоргос Гунаропулос /1889 - 1977/ е един от най-значимите гръцки художници на своето време. Роден на брега на Черно..
Вицепрезидентът Илияна Йотова открива на 3 ноември в световноизвестния музей “Гети” в Лос Анджелис изложбата “Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция”, съобщиха от прессекретариата на президентската институция. Златни..
Будителите са личностите, към които изпитваме не само признателност и възхищение, но и възприемаме като едни от най-значимите фигури в историята ни, защото събуждат чувството ни за национална приобщеност. Какво обаче стои зад понятието "будител“,..