Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кадрите в туризма – един от проблемите на бранша

Липса на доверие и невъзможност да бъде задържан качествен персонал – част от проблемите в сектора

Снимка: Професионална гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“

Пандемията от Covid-19 превърна туризма в една от най-големите си жертви, изправяйки пред редица проблеми заетите в сектора. А те са свързани както с несигурността дали хотелиерите ще имат пълноценен летен и зимен сезон, така и с невъзможността да гарантират стабилна заетост на своя персонал.

„Хотелът, в който работя, е готов да посреща туристи, но, може би, съм един от малкото щастливци, които разполагат с качествен екип и имат записвания за началото на сезона“ – посочи по време на конференция, посветена на проблемите в бранша, управителят на хотелски комплекс в Кранево, Владислав Великов. В своята практика, той е опознал добре успешните подходи за набиране на квалифицирани кадри. Знае и кои фактори оказват негативно влияние върху подбора на човешките ресурси:

Проблемите с кадрите са много, като един от тях е липсата на доверие. Браншът го загуби в началото на пандемията, но това не беше по негова вина. Прекалено много качествени хора се преориентираха към други индустрии, както заради заплащането, така и заради целогодишната заетост. Други трудности, с които се сблъскваме, са свързани с липсата на целеустременост у служителите, както и насоки от наша страна. Хората имат нужда да им бъде показан правилния път и да им бъде обяснено, защо си струва да работят в най-интересната индустрия в страната.“

Особено важно за издигането на престижа на професията, както и за привличането на нови кадри, е укрепването на връзката между университетите и бизнеса – убеден е Великов. По думите му, добрата подготовка в етапа на средното и висше образование категорично не е достатъчна, за да започнеш работа на терен. Необходимо е да се отдели възможно най-дълго време за практика с посещение в хотели, ресторанти, срещи с управители и собственици.

Връзката между учебните заведения и бизнеса обаче, изглежда, че не е достатъчно стабилна. Затова свидетелстват думите на преподавателя в Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ във Варна – Ваня Емилова.

„Ние често срещаме отказ от страна на работодатели да приемат ученици през учебната година за практика в реална работна среда. Това е при условие, че работодателите нямат ангажимент да заплащат каквото и да било на учениците. За тези стажове се сключват договори между работодателите и училището. В тях ангажиментът на работодателя е да подсигури работно място на учениците за определено време, в зависимост от програмите на различните специалности.“

Учебните практики да се провеждат по време на активния летен сезон – препоръчва още Емилова. В противен случай учениците няма как да се обучават ефективно в сфери като барманство, готварство, сервитьорство и пр., освен ако даден хотел не работи целогодишно. По отношение на помощта, която получават от бизнеса за обновяване на учебните кабинети със съвременно оборудване, преподавателката изтъкна, че интересът не е особено голям:

„От 5 години насам, аз не помня да сме имали предложение от страна на бизнеса. Малко са и главните готвачи, които ни подават ръка, но все пак го правят. Би било добре да бъде направен обмен между готвачи и учители, за да бъдем по-добри в работата си с учениците.“

И все пак, от гимназията не спират да търсят възможности за представяне на учениците пред работодатели от бранша. Една от тях са ежегодните състезания, които отличават най-добрите в различни специалности – организация на хотелиерството, производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечение, производство на кулинарни изделия и напитки. Първите места осигуряват на младите участници възможност да бъдат забелязани и наети на стаж или работа в сферата на хотелиерството и ресторантьорството.

Статистиката сочи, че сектор „Туризъм“ формира 12,9 на сто от БВП на страната или близо 10 млрд. Средната заплата за месец декември 2019 година в страната е била 1468 лева, а за сектор „Туризъм“ – най-високата е 906 лева през септември 2019 г. Въпреки това Министерството на туризма е с най-нисък бюджет от всички ведомства, като разходната му част е около 21 млн. лева.

Снимки: Професионална гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“, архив

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Зелник, скроб, пълнозърнести пици и боза – кюстендилските села като атрактивни гастро дестинации

Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..

публикувано на 07.06.24 в 08:25

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05

Мексикански туристи пристигат у нас за културни обиколки

Чартърни полети от Мексико до София ще се изпълняват на всеки две седмици до края на месец ноември 2024 г., съобщава bgtourism.bg. Преди дни самолет на български авиопревозвач с 320 мексикански туристи е кацнал на летище София. Оказва се, че това е..

публикувано на 26.05.24 в 10:35