Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Потребителите на фокус

Голямата онлайн търговия - освен удобство, може да бъде и капан

Снимка: архив

Днес отбелязваме Световния ден за правата на потребителя. Той е под егидата на Международната организация на потребителите (от 1962 г.), а в България за защита правата на потребителите се говори от 1991 г. През тези точно трийсет години българите промениха поведението си при пазаруване. По-голямата част от хората вече се интересуват освен от цената на стоките и услугите, и от качеството и добрата репутация на търговци и производители. Тази година глобалната тема в отбелязването на 15 март е борбата с пластмасовите отпадъци, замърсяването и негативните ефекти от него.

Глобалната пандемия през 2020 г. поднесе нови предизвикателства пред българския потребител. Много стоки и услуги станаха достъпни основно чрез интернет. „Хора бяха принудени да пробват, без преди това да имат опит с това. Но интернет търговията крие и редица рискове от нелоялни търговски практики“ –казва Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители”:



Тези практики ги засили най-вече страхът от заразата. Станахме свидетели на множество нелоялни търговци, които приписват различни свойства, предпазващи или лекуващи от вируси, на най-различни продукти. Последният случай беше на хипноза, която лекува коронавирус. Ето защо, хората, които сега навлизат в интернет търговията, са изложени на повече рискове те нямат необходимата критичност да преценяват рисковете. Бих откроил като по-големи източници на риск социалните мрежи и сайтовете за малки обяви, а също търговци от чужбина и най-вече извън ЕС. Все още лесно може да видите български сайтове, в които няма адрес и координати за връзка с търговеца. Препоръчваме на всеки потребител, преди да купи каквото и да било, първо да провери, кой е търговецът. Защото най-силната ни защита е правото на отказ, но то може да бъде силно ограничено или затруднено ако търговецът просто си е скрил контактите и така ние няма как да върнем стоката. Основното, което съветваме потребителите е да бъдат максимално консервативни, критично да гледат на всяко едно търговско съобщение и да го преценяват внимателно. За съжаление все още сред нас битува разбирането, че всичко на пазара е проверено, че едва ли не контролните органи трябва да бъдат „всевиждащо око“ и те да са отстранили всички нередности. В живота не е така, ние – потребителите, сме най-важният „инспектор“ и ако не внимаваме, лесно може да попаднем на всякакъв вид измами.”


Като голяма стъпка в защитата на потребителските ни права експертите определят приетия преди седмица нов закон за цифровото съдържание. Вече ще можем да отправяме рекламация и за софтуера на продуктите, нещо, което досега не съществуваше – съобщава Богомил Николов. По думите му, най-големият проблем в момента обаче е как ще се върнат парите от туроператори на хората, които имат платени и нереализирани екскурзии.

„Този въпрос стои от една година. Хората получиха ваучери, някои ги използваха, повечето не, но проблемът само се отлага и очакваме горе-долу това лято тези, които не са си получили парите, да започнат да огласяват по-силно публичното пространство. Лично аз не знам как ще се реши този въпрос. По данни на турооператорите имат да връщат на клиентите си общо 150 млн. лв.. Срокът в закона започва да изтича около средата на май месец т.г.. В тази ситуация лошото е, че може въобще да няма победители. Решението е в отпускане на държавна помощ, а такава стъпка беше направена, с предоставянето на 49 млн. лева на туроператорите Но ние така и не получихме гаранции, че тези пари ще отидат за връщане на средствата на клиентите. Освен внимание към туроператорите, ние призоваваме за създаване на гаранционен фонд, както е в повечето европейски страни, който да елиминира пазарния риск от това застрахователите да избягат първи, когато корабът започне да потъва. Видяхме как в началото на пандемията редица застрахователи прекратиха предсрочно застраховките на туроператорите или отказаха да подновят изтичащите, други пък вдигнаха драстично цените си.”

Снимки: архив и БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

До 5 октомври ЦИК трябва да определи местата за избирателни секции в чужбина

При старта днес на предизборната кампания за предстоящите извънредни парламентарни избори на 27 октомври, служебният премиер Димитър Главчев отчете, че продължават усилията на изпълнителната власт да се елиминира изкривяването на вота на хората...

публикувано на 27.09.24 в 15:53

Над 900 000 българи са пътували в чужбина през отпускарския месец август

Пътуванията на български граждани в чужбинапрез август 2024 г. са 903 400, или с 8.3% повече от август 2023 г, съобщи Националният статистически институт в Световния ден на туризма - 27 септември. Пътуванията с цел почивка и екскурзия..

публикувано на 27.09.24 в 13:58

За първи път след 1985 г. се променя посоката на демографските данни

За първи път от 38 години населението на България почти е спряло да намалява. За 2023 г. намалението е с едва 0,3%, или само 2229 души. Това показват данни на правителството от отчета за изпълнение на стратегията за демографско развитие през..

публикувано на 27.09.24 в 11:15