Блестящ изпълнител, обичан и всеотдаен учител, проф. Стефан Попов е сред най-известните имена в света на класическата музика.
През последните четири десетилетия преподава в Guildhall School of Music and Drama в Лондон, а преди това (до 1977 г.) – в САЩ, Boston University и England Conservatoire, където оглавява департамента по виолончело.
Печелил е награди от най-реномираните конкурси за инструменталисти, а през 2008 г. е удостоен с титлата Chevalier du violoncelle (Кавалер на виолончелото) в Мемориалния център за виолончело на Eva Janzer.
Казва, че от най-ранна възраст получава непоискани и неочаквани подаръци от живота: „Дори да положа всички усилия, винаги се случва нещо различно от моите представи. При това винаги е за добро.“
Роден е на 4 април 1940 г. в гр. Лом, сравнително малък град, разположен на брега на р. Дунав. От малък свири на пиано, а когато е на 12 г. Йордан Гаврилов, виден наш цигулар и педагог, настоява да започне уроци по виолончело, за да попълни местния оркестър.
Скоро талантът на момчето впечатлява всички и семейството решава да го изпрати в София. На 14 г. е приет в Интерната за даровити деца (съществувал 6 години), по-късно завършва Националното музикално училище. По препоръка на композитора Дмитрий Кабалевски, който чул негово изпълнение по време на гостуването си в София, младият изпълнител кандидатства за обучение в Московската консерватория. Там първо е в класа на Святослав Кнушевицки, след това продължава при големия Мстислав Ростропович.
„Благодарен съм на всички свои учители, но той е човекът, който най-много повлия и оформи музикалния ми светоглед“, споделя проф. Попов. През 1966 г., като финалист на Международния конкурс „Чайковски“, печели медал и награда от Съюза на съветските композитори за изпълнение на руска музика.
През годините е записал множество компактдискове. Сред тях е авторската му преработка за виолончело на цигулковия концерт от Бетховен, по повод 200-годишнината от първото изпълнение на творбата. Казва, че е направил това, за да компенсира донякъде факта, че гениалният композитор не е написал концерт за виолончело.
„Исках да изнеса концерт през април, когато е рожденият ми ден – пояснява проф. Попов пред Радио България. – Знаем какво се случи с плановете ни – всички концерти, спектакли и пр. бяха отменени, а хората на изкуството пострадаха изключително много. Моя ученичка, Натали Нейкова, реши, че непременно трябва да направим фестивала, за който отдавна имам идея, тя стана и негов артистичен директор. Беше подготвен проект, финансира го Министерството на културата. Васил Къркеланов, основател и директор на фестивала, намери много приятна зала – в столичната галерия „Порт“рети". Той засне концертите, осигури онлайн излъчване и т.н. Исках участниците да получат по-широк поглед върху съвременното виолончелово изкуство и затова поканих представители на две различни школи – руската и френската. В последния момент се оказа, че Родин не може да пътува и проведе уроците онлайн. Аз също преподавах и на живо, и чрез различни платформи. Някои от участниците от години посещават майсторските ми класове, познавам ги от деца. Имаше студенти и ученици от Сърбия, Мексико, Германия, България… Сред най-малките се явиха изключително талантливи български деца, за които това беше голямо събитие. Сигурно след 20-ина години ще си спомнят как е започнала кариерата им. Първата вечер изнесох концерт, заедно със Сергей Редкин – млад пианист, заменил моя дългогодишен колега Божидар Ноев, който също в последния момент се оказа, че не може да пътува. Сергей се справи блестящо със сонатите на Бетовен, независимо от краткото време за репетиции. Ще запомним и вълнуващия рецитал на колегата от Франция Мишел Страус.“
Проф. Попов е щастлив и горд с тримата си сина, с порасналите си възпитаници, пръснати по света, с настоящите си студентите си в Гилдхол, макар че през последните години работи с по-малък клас. Енергия и вдъхновение му носят и многобройните майсторски класове, които е имал по света и които продължава да провежда у нас вече 30 години. Благодарение на тях млади челисти от цял свят са имали възможност да открият очарователни български кътчета – възрожденската Трявна, красивата Витоша, Бургас и морето, родния му Лом, където е реставрирал фамилната къща и всяка година един от майсторските класове е там.
Сред най-важните ценности за професора са ненасилието и обикновената човешка радост. А на въпроса има ли нещо, което все още иска да даде на своите ученици отговаря: „Да! Искам да ги убедя, че трябва да свирят с лекота. Много е важно да няма напрежение, а радост и лекота. Това удължава професионалния живот и радостта да свириш любимата си музика, независимо от годините.“
Малко преди ремикса на Фабрицио Паризи на песента "Двама", поставяща началото на цял техен съвместен проект, певицата Деси Добрева представи новата си авторска песен "На края на земята". Музиката и текстът са нейни, за аранжимента се обръща към Юлиян..
42-та песен от проекта "Пеещи артисти" е "Везна" в изпълнение на Атанас Пенев, познат като фронтмен на група Б.Т.Р. Момчил Колев е написал музиката по стиховете на поета Калин Донков. Аранжиментът е на Калоян Колев. Васил Стефанов и Стефка..
Влизаме в новата година с много топлина, която ни дава песента "Ключът е Сол". Поетесата Джина Дундова е намерила вдъхновение за стиховете по време на гостуването си в Тетевенския балкан. Посветила ги е на композитора Димитър Гетов, който е автор на..
Джоеф Джипси Кингс Фемили (JOEF Gipsy Kings Family) записаха "Fuego Del Amor" - песен с българската певица Сандра Александрова. Историята започва..
DEEP ZONE Project са готови със своя най-нов BG Ethno House проект - "Хубава Биляна", в който отново съчетават модерна електронна денс музика с авторски..