В условията на пандемията на Covid-19 туризмът е сред секторите с най-сериозни икономически загуби. За възстановяването му ще са необходими в най-добрия случай месеци наред. Усложнената епидемична и икономическа ситуация, както и неяснотата, кога туризмът ще може да възобнови дейността си, породи силно напрежение в туристическия бранш у нас.
На специален брифинг ден след видеоконференция на министрите в сферата на туризма от страните-членки на ЕС на тема „Въздействията на разпространението на Covid-19 върху туризма“ българският министър на туризма Николина Ангелкова представи идеите на министерството за справяне с тежката ситуация. Тя подчерта, че ведомството активно следи развитието на епидемията и е разработило различни сценарии за рестарта на сектора, който се очакваше да осигури 18% от БВП на страната през 2020 г.
Оптимистичният сценарий предвижда късен летен туристически сезон от 1 юли, като подготовката за него ще започне от 15 юни. Ангелкова подчерта, че по информация на министерството няма отменени резервации след 15 юни. Обмисля се поетапно отваряне на ресторанти и заведения с открити площи и се проучват възможности курортите да започнат да посрещат своите гости и преди 15 юни със спазване на правилата за опазване на здравето на хората. Разработената стратегия е представена за разглеждане от Министерството на здравеопазването и Националния оперативен щаб, а бизнесът вече е започнал подготовката си, увери Ангелкова.
Тя посочи, че се полагат усилия през различни финансови механизми да осигури ликвидност на фирмите в сектора. От икономическата антикризисна програма на правителството е осигурена възможност за безлихвени кредити с дълъг гратисен период през Българската банка за развитие, както за юридически лица, така и потребителски кредити за самоосигуряващи се и работещи в неплатен отпуск. Фирмите в сферата на туризма, като част от българската икономика, могат да се възползват от тези механизми, каза Ангелкова и посочи, че до този момент близо 48 % от всички предприятия, кандидатствали за подпомагане по „схемата 60/40”, са от туристическия бранш.
В стратегията си България залага до голяма степен и на създаването на Възстановителен план на ниво ЕС. На вчерашната видеосреща ресорните министри са настояли 20% от средствата по този план да бъдат заделени за туризма. България очаква да бъдат въведени и единни правила за поетапно отваряне на границите в рамките на ЕС и за спазване на единни здравни стандарти.
Вслушвайки се в предложенията на туристическия сектор, страната ни е заявила необходимост от по-голяма гъвкавост по отношение на визовите режими с трети страни. По-рано този месец от Националния борд по туризма, както и от Варненската туристическа камара настояха за създаването на „зелени“ коридори за автобусен туризъм със съседните ни държави след края на извънредното положение и облекчаване на визовия режим с Турция и Русия за туристи. Обмислят се и варианти за стимулиране на чартърните полети за постепенно отваряне на страната ни като туристическа дестинация.
Сред основните мерки в стратегията на министерството е стартиране на система от ваучери за почивки на българи в България. За насърчаването на вътрешния туризъм е и кампанията „Преоткрий България“. В подкрепа на туристическия отрасъл министерството обсъжда с кметовете на морските общини възможности за предоставяне на шезлонги и чадъри на плажовете безплатно или на символична цена, а с Министерството на здравеопазването – стандарти за отстоянията при тяхното използване.
Министър Ангелкова посочи, че потребителите, закупили почивки, които не са успели да ги реализират, имат възможност да изберат ваучер, алтернативна дата на пътуване или възстановяване на средствата, като апелира третият вариант да се използва в краен случай.
По всичко личи, че ни очаква интересен туристически сезон, в който ще се заложи най-вече на вътрешния и регионалния туризъм, при спазване на определени противоепидемични мерки. Туристите ще се пренасочат от големите към по-малките хотели с фокус върху здравния, балнео- и СПА туризма и ще бъде преоткрито очарованието на индивидуалното отношение към клиента, предлагано от малкия семеен бизнес.
Снимки: БГНЕС
Хубавите есенни дни са прекрасно време за разходка сред дюкянчетата на Самоводската чаршия във Велико Търново. Чаршията възниква в средата на XIX век, когато на улицата излагат своята продукция земеделци от околните села. Появяват се и занаятчийски..
Те радват окото, сбъдват желания и лекуват. Хиляди пясъчни колони, малки и големи, наподобяващи хора, растения или митични животни, са осеяли обширна територия от 50 кв. км в околностите на град Варна. Произходът им до ден днешен не е напълно..
Стари български села с уютни къщи за гости, тишина, разходки сред природата и вкусна домашна храна. Селският туризъм се превръща в предпочитан форма на отдих, особено сред семейства и млади хора, които избират природосъобразния начин на..