„Коронавирус”, „пандемия”, „зараза”, „смърт” са думи, които всекидневно бомбардират детските уши. Как обаче в тази всяваща паника и ужас среда да защитим подрастващите от чувства като тревожност, стрес, тъга, как да разговаряме с тях за болестта и същевременно да ги успокоим и защитим?
В подкрепа на крехката и уязвима детска психика УНИЦЕФ излезе със съвети към родителите за правилния начин да разговарят по темата COVID-19. От организацията препоръчват източникът на информация да бъде проверен, да идва от семейната среда, а не децата да бъдат оставени свободно да сърфират в интернет.
„Първото и най-важно нещо е да задаваме отворени въпроси на децата си и да ги изслушваме – казва Деница Каменова, директор „Комуникации” в УНИЦЕФ. В интервю за БНР-Благоевград тя уточнява: – Важно е също така да бъдем честни с тях и да им да обясним истините по начин, подходящ за тяхната възраст. Другото е да им покажем как да защитят себе си – да мият ръцете си; когато кашлят и кихат, да покриват устата си с лакът; да спазват дистанция. От значение е и да успокоим децата, защото каквито и усилия да полагаме, до тях достигат новини. Затова е добре да знаят, че вкъщи се намират на безопасно и сигурно място, че родителите им се грижат за тях, че ако постъпят в болница, специалистите ще ги излекуват. Въобще трябва да се прави всичко възможно, за да бъде максимално намалено чувството на тревожност у децата.”
От родителите се изисква и да проверят дали детето им не е станало жертва на онлайн тормоз или самото то не упражнява дискриминация върху съученици и приятели. Например при новината, че някой от семейството – негово или чуждо, е дал положителен тест за коронавирус.
Положителните примери на доброта, на щедрост, на които ставаме свидетели в последно време, е добре да бъдат виждани от децата, гласи друг съвет на УНИЦЕФ. „Тези примери изграждат у тях не само положителни навици, но и чувството, че живеят в среда, в която са защитени, има кой да се погрижи за тях и хората са заедно и са добри”, добавя Деница Каменова. По думите й, разговорите с децата трябва да завършват, едва когато родителите са сигурни, че чувството на тревожност у тях е спаднало и няма да потърсят друг източник на информация.
„Това е нова ситуация за всички нас, но тя крие и много възможности – да задълбочим контакта с децата си, да играем и да учим с тях – казва още Деница Каменова. – Хубаво е да бъде установен дневен режим и децата, които учат − да спазват определените часове, все едно че ходят на училище. Важно е също така, подкрепяйки ги в учението, да съобразяваме подхода си към тях спрямо възрастта им. Наистина голяма част от родителите са изправени пред предизвикателството да работят от вкъщи, но нека не забравят за баланса между работата и личния живот. Още повече че това е и един от изключително ценните моменти, в които бащите могат да прекарват повече време с децата си.”
И не на последно място – родителите също е добре да се погрижат за себе си – за своето физическо и психично здраве, защото ако се намират в изострено състояние на тревожност, няма как да помогнат на близките си и на тези, които обичат.
Редактор: Диана Цанкова /по БНР-Благоевград /
Снимки: pixabay, БТАВ "България днес" на 20 март ви разказваме за 13-то издание на Глобалната кампания за повишаване на финансова грамотност на ученици у нас в рамките на Световната седмица на парите. Припомняме си художника Маргарит Цанев-Мáрго, отишъл си доброволно от този..
В петък , 21 март, минималните температури ще бъдат от минус 5 ди 0°. В София ще е около минус 3°. В сутрешните часове по поречията и около водните басейни ще има намалена видимост. През деня ще е слънчево и почти тихо. Максималните температури..
74% от българските младежи обмислят повече или по-малко идеята за емиграция в чужбина – сочи изследване на младежта в Югоизточна Европа, проведено от Фондация "Фридрих Еберт". Анкетирани са 9000 души между 14 и 29 години. Последните години..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
От МВнР предупреждават българските граждани, които възнамеряват да посетят гр. Истанбул, че считано от 19 март 2025 г. от страна на турските власти са..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The..