Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Международните товарни влакове продължават да пътуват, няма риск от пренасянето на зараза

Снимка: кадър YouTube

Международните товарни превози по железен път продължават да се извършват, каза за БТА инж. Иван Личев, управител на „БДЖ – Товарни превози” ЕООД. При пресичането на границите няма риск от пренасяне на коронавируса, тъй като във влаковете не пътува персонал и не се налага карантина.

През страната ни на път за ГКПП „Кулата” пътуват тирове от седем държави, чиято крайна цел е Южна Италия. От седмици трафикът, по думите на инж. Иван Личев, е „стресиран” заради мащабите, с които се разпространява заразата в Северна Италия. Това е и причината т.нар. зелени коридори да не дават желания резултат, въпреки поетия от европейските лидери ангажимент да гарантират гладкото управление на границите и функционирането на Общия пазар, коментираха от Съюза на българските транспортни работници.

Междувременно десетки затворени фабрики принудиха много български шофьори да се пренасочат, но това не помогна стоките – често от първа необходимост, да бъдат транспортирани до своите клиенти.

На граничните пунктове локомотивите и вагоните задължително се дезинфекцират, каза още инж. Иван Личев. Извършват се превози за внос и износ, преминават и международни транзитни товарни влакове. Удължава се времето за приемане и предаване на железниците на граничните гари, тъй като се забавя обработката на документите.

БДЖ има готовност да осъществява превоз на стоки с контейнерни композиции, които да се обработват на интермодалните терминали в Драгоман и Пловдив, за да се облекчи усложнената обстановка с преминаването на ТИР камионите през границите. В напреднала фаза вече се намират договорните отношения с един от големите интерконтинентални оператори за контейнерни превози на стоки. Инж. Иван Личев добави, че ролята на товарните жп превози ще нараства в целия ЕС по повод на директивите за транспорта и на “Зелен пакет 2030”.

За да поеме незабавно или скоро съществена част от товарния трафик, жп транспортът ни се нуждае от институционално потвърдена средно- и дългосрочна перспектива, която да бъде отразена в регулациите на отрасъл транспорт и в референтните документи, отнасящи е до железопътния транспорт, коментира още управителят на „БДЖ – Товарни превози”. В момента на интермодалния терминал в Пловдив, отдаден на концесия на товарната жп компания „ПИМК рейл”, се товарят ремаркета на тирове върху платформи на железницата, за да се избегне струпването на още камиони по границата с Турция. Това е единствената алтернатива за бързо осъществяване на търговията между двете страни.

„ПИМК рейл” има общ влак с няколко вагона с „БДЖ – Товарни превози”, който всекидневно извършва по два курса до Турция, съобщиха от транспортното министерство. По този начин между 60 и 80 пренатоварени ремаркетата се транспортират чрез специални платформи. От министерството преговарят с жп превозвачите за купуването на още вагони, с които до южната ни съседка и обратно всеки ден ще могат да се превозват ремаркетата на над сто тира.

Основен приоритет за БДЖ е грижата за здравето на служителите, а след това идва изпълнението на графика за превоз на товари, коментира още инж. Иван Личев. „В условията на вътрешни и международни ограничения, карантина и изолация железопътният транспорт остава единствената сигурна среда, по която продължават да се извършват почти безпрепятствено превози и доставки на жизненоважни стоки за поддържането на икономиката и на живота – горива, суровини и материали”, твърди експертът.

Поради спецификата на дейността, служителите на БДЖ и особено експлоатационният персонал са „значително по-малко изложени” на рискове от заразяване в сравнение с хората от други основни отрасли. Това според инж. Иван Личев дава възможност на компанията да продължи превозването на товари без съществени отклонения в графиците и обемите.

Редактор: Диана Цанкова

Снимка: БТА


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Търси се думата, описваща 2024 година за българите

Платформата за грамотност и правопис "Как се пише" за четвърта поредна година търси думата, която да опише максимално изминалите 365 дни на 2024 г. "Всеки може да даде своите предложения, дори те да се повтарят - напишете ги", призовава Доли..

публикувано на 06.01.25 в 11:18

Богоявленски водосвет на знамената-светини на Българската армия

На днешния 6 януари, Богоявление, във всички гарнизони на страната ще бъде отслужен традиционният водосвет на бойните знамена, флаговете и знамената-светини на Българската армия. Тържественият ритуал в София ще започне от 11.00 часа пред Паметника на..

публикувано на 06.01.25 в 06:05

Мъжко хоро ще се вие в ледените води на река Тунджа

И тази година по традиция стотици смелчаци от Калофер и цялата страна ще се впуснат на 6 януари - Богоявление, в мъжко хоро в ледените води на река Тунджа. Ритуалът се извършва за здраве от мъже. Вярва се, че всеки, влязъл в януарските ледени води на..

публикувано на 06.01.25 в 01:05