В разразилата се безмилостна коронавирусна криза след 13 март т.г., българският бизнес демонстрира солидарност и социална отговорност всеки ден. И това при положение, че е сред най-силно пострадалите от пандемията, търпи удар след удар и безпомощно гледа как се сриват плановете му, продажбите и доставките, как бавно приближава икономическата катастрофа.
В сила остава обаче правилото, че първо трябва да сложиш ред в собствената си къща преди да почнеш да оправяш света. Затова и работодателите отделиха първо значителни ресурси за запазване на своя човешки капитал, който, въпреки клишето, се оказа пак най-ценният актив на бизнеса. Почти навсякъде в страната малки, средни и големи фирми полагат грижи за здравето на своите служители и работници. Безплатно се раздават маски, ръкавици, предпазни облекла, дезинфектанти, витамини, минерална вода, топли напитки. Работните помещения редовно се дезинфекцират и се прави всичко възможно за ограничаване на социалните контакти, като най-често се позволява на служителите да работят от дома. В дейности, при които работата не може да се извършва без физическо присъствие на трудещите се, се набляга на предпазните средства и на строго прилагане на взетите от властите ограничителни мерки.
Но българският бизнес не е социално отговорен единствено към своите служители и работници. Той е съпричастен към всичко, което се случва с пандемията в страната. Вече избухналата икономическа криза съществено намалява финансовите възможности на предприятията, но въпреки това те продължават с благотворителните си кампании. Дават се пари за предпазни средства за медицинския персонал в болниците, за респиратори в лечебните заведения, за оборудването на нови лаборатории за тестове за коронавирус, за ремонти и преустройство на болници и клиники. Даренията, които бизнесът направи само за десетина дни, не са за пренебрегване - на стойност почти 2.7 млн. евро. Най-големите бенефициенти са три болници в София – „Александровска“, „Пирогов“ и Военна болница. Но и в останалата част от страната бизнесът не е безразличен към случващото. В много градове местните икономически организации мобилизираха силите си в полза на нуждаещите се местни медицински заведения и социално слаби семейства.
Много фирми от друга страна решиха да помогнат в трудните времена на кризата, трансформирайки нормалното си производство и преминавайки към изработването на най-спешно нужните предпазни средства. В България текстилната и шивашка промишленост са много добре развити и с голям капацитет. Точно такива частни предприятия започнаха да произвеждат маски, очила, предпазни облекла и ръкавици за населението и за медицинския персонал на първа линия на фронта срещу COVID-19.
За още по-осезаемо участие на бизнеса във войната срещу коронавируса организации на работодатели предложиха създаването на кризисен Икономически съвет, който да подпомага правителството с компетентни съвети и препоръки и да координира и насочва работата на деловите среди в най-важните за момента направления.
Всичко това показва, че невинаги и не за всички бизнеси печалбите са на първо място. Напротив, когато е необходимо, преките икономически интереси остават на по-заден план, изместени от социалната отговорност и солидарността, показвайки човешкото лице на българския бизнес.
Снимки: БТА, БГНЕС
Служебният премиер Димитър Главчев увери, че не се предвижда увеличение на осигурителната вноска. Главчев присъства на представяне на нов изкуствен интелект от последно поколение, работещ на български език, създаден от Института за..
Годишно поне 20-30 души от строителството губят живота си, посочи пред БНР вицепрезидентът на КНСБ Огнян Атанасов. Той коментира тежкия инцидент в София, при който загина един работник, а други пострадаха, заради незаконен ремонт в сглобяемо..
По време на заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство в Брюксел служебният министър на земеделието и храните д-р Георги Тахов е поискал защитни мерки срещу вноса в България на пчелен мед с украински произход. Румъния е подкрепила..
От следващата учебна година профилираната гимназия с интензивно изучаване на румънски език "Михай Еминеску" може да бъде преместена в сграда в центъра на..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия..