Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.
Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.
В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.
Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.
Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.
Редактор: Стоимен Павлов
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското училище "Надежда" в Сен Назер и Рен във Франция, разговор с основателката му Надежда..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на ноември се посреща първото младо вино божоле. Традицията вече близо 20 години се..
Министерският съвет одобри проект на споразумение за дарителство между Световната здравна организация и България за предоставяне на доброволна вноска в подкрепа на дейността на организацията в Ивицата Газа в размер на 100 хил. евро. Финансирането ще..
Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии към Софийския университет “Св. Климент Охридски” предостави за безплатно ползване чат..
Протестно шествие под надслов “Нито една повече”, организирано от “Феминистки мобилизации”, ще се проведе на днешния Международен ден за елиминиране на..
В понеделник ще бъде предимно слънчево, следобед ще има разкъсана висока облачност. Очаква ни почти тихо време. Минималните температури ще бъдат предимно..