Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Учени работят върху нови методи за използване и съхраняване на чиста енергия

Как да бъдат намалени емисиите от въглероден диоксид в атмосферата, предизвикващи парников ефект и драматични промени в климата? Отговорът на този фундаментален въпрос, от който зависи бъдещето на планетата, вълнува учените от цял свят. У нас, представители на близо двайсет организации от научните, образователните и обществените среди вече обединиха усилията си, за да потърсят решения чрез Националната програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита”.

Намаляването на парниковия газ в атмосферата може да се постигне чрез преминаването на горива с нулеви емисии. За съжаление обаче, използването изключително на отоплителни суровини, които не отделят въглеродни диоксиди, не може да стане за кратко време, смята проф. Константин Хаджииванов, координатор на Националната програма.

В момента учени от Българската академия на науките разработват методи за улавяне на въглеродния диоксид и частичното му оползотворяване. Дори и половината количество да влезе в употреба, това ще бъде добро икономическо решение, коментира химикът. Според него, един от успешните методи за улавяне на парниковия газ е чрез използването на мембрани за сепарирането му. По този начин той ще бъде съхранен, за да не отива в атмосферата. Други авангардни, по думите на проф. Константин Хаджииванов, похвати са разбиването на газа чрез плазма и използването на някои растения като водораслите, които благодарение на фотосинтезата поглъщат в ускорени темпове въглеродния двуокис.

Съхранението и преобразуването на възобновяемата енергия е друг голям раздел в Националната програма.


Въпросът е как енергията от възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) като слънчева светлина, вятър и др. да се съхрани – казва проф. Константин Хаджииванов. – Ние работим върху батерии от нов тип, разработваме също така електромобили и превозни средства, които се движат с водород. Сред тях най-важни са хибридните, съчетаващи и двата източника на енергия, защото ако се изхаби батерията, веднага може да се превключи на водород и така мобилността да бъде подсигурена.

Хибриден тролейбус, захранван с електричество и водород –енергията на бъдещето, ще вози пътници по столичните булеварди, прогнозира проф. Константин Хаджииванов. Това ще стане най-късно след три години, когато учените бъдат готови с пилотния си проект. Към водорода все повече гледат и в корабостроенето, тъй като при изгарянето му не се отделят въглеродни емисии. Екип от Русенския университет в момента работи по проект за екологичен речен плавателен съд.


В програмата е предвидено разработването на речен плавателен съд, който да бъде задвижван с водород, и в същото време да ползва енергия, получена от слънчеви панели – разказва проф. Велизара Пенчева от Русенския университет. – Заедно с община Силистра и с румънски колеги вече развихме идеята за плавателен съд, който се захранва от слънчева енергия, и сега надграждаме с използването и на водород. Прибягвайки до алтернативни източници за задвижване на транспортните средства вместо двигателите с вътрешно горене, отделящи вредни емисии, ще помогнем на река Дунав, на съседните градове и села и на природата в района. Надяваме се през 2021 г. да пуснем демоверсия на нашия плавателен съд, която би могла да се използва както за туристически цели, така и за придвижване на къси разстояния.

Иновативните методи за използване и съхранение на чистата енергия ще намерят практическо приложение и в други интересни проекти – например за автономно енергийно захранване на еднофамилна жилищна сграда.


Снимки: личен архив, eplus.bas.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

“Булгаргаз” предлага цена от 75,89 лв./MWh на природния газ през декември

Окончателната цена, на която “Булгаргаз” ще продава през декември природен газ на крайните снабдители и на лица с издадена лицензия за производство и пренос на топлинна енергия, е 75,89 лв./MWh (без акциз и ДДС), съобщиха от дружеството...

публикувано на 01.12.24 в 16:05
Даниел Митов

ГЕРБ ще подкрепи Атанас Атанасов за парламентарен председател срещу гласуване за Бойко Борисов – премиер

ГЕРБ би подкрепила кандидатурата на Атанас Атанасов за председател на Народното събрание, издигната от “Демократична България”, ако тя, от своя страна, помогне на Бойко Борисов да стане премиер. Това се разбра от интервю пред БНР на Даниел Митов,..

публикувано на 01.12.24 в 14:22

С президентски указ столичното летище може да носи името на Васил Левски

Министерството на транспорта и съобщенията подкрепя идеята летище “София” да бъде преименувано на “Васил Левски” – най-безспорната личност в българската история. “ Искам да благодаря на академичната общност и особено на акад. Юлиан Ревалски..

публикувано на 01.12.24 в 11:14