Прогресивно училище за деца с аутизъм ще отвори врати в София. „Важно е да се подходи цялостно към работата с деца с аутизъм“, казва Христина Бабалова, председател на сдружение „Образователно равенство – Аутизъм“.
Броят на диагностицираните с аутизъм деца непрекъснато расте. В България няма точна статистика, но според Световната здравна организация 1 на 160 деца има разстройство от аутистичния спектър*. Тези деца имат нужда от мотивиращи преподаватели и среда, които да им помогнат да преодолеят дефицитите и да разгърнат потенциала си.
Алтернативите пред учениците с аутизъм са следните: детето да бъде записано в масов клас, където най-често се препоръчва родителят да бъде придружител и асистент, тъй като класният ръководител и специалистите няма как да поемат изцяло това дете. Другата форма е индивидуална. Тогава детето няма контакт със съучениците си. Не се осъществява интеграцията, която е доста важна за децата ни – разказва Христина Бабалова, майка на дете с аутизъм и председател на сдружение „Образователно равенство – Аутизъм“.
С проблеми от различно естество се сблъскват родители, учители и самите ученици, като най-голям се оказва липсата на подготовка за работа с деца с аутизъм при голяма част от педагогическия персонал. Христина Бабалова обяснява:
В един клас с 20 деца, ако има и едно дете с аутизъм, просто учителят няма как да си проведе часа, и ако детето има проблем или дискомфорт, придружителят го изкарва навън, за да не пречи на класа. Заниманията със специалисти са твърде малко – логопед се полага по половин час седмично на дете с невербален аутизъм, т.е., дете, което не говори.
С децата със специални потребности работят допълващи специалисти, чиито брой може да стигне 6-7 човека, което също натоварва детето. За сравнение, на едно типично дете в началното училище обикновено му преподава един учител. Броят на специалистите, които работят с детето ми, е поне 25 човека – подчертава Христина Бабалова – като те помежду си не са стиковани, т.е., логопедът да е запознат как се работи с детето ми в училището, например.
Важно е да се подходи цялостно към работата с деца с аутизъм. Това налага нуждата от създаването на ново училище, в което всички специализирани дейности ще се извършват на едно място. Освен връзката между специалистите, би се разрешил още един сериозен проблем – пътуването между тях, защото в настоящия момент ако детето има посещения при няколко специалиста в различни райони, то прекарва немалко време в трафик, вместо да почива, спортува или да общува с връстници. Затова много надежди се възлагат възможността в едно ново училище да има специализирана група за деца с аутизъм:
Проектът е съвместен с Начално прогресивно училище – разказва председателят на сдружение „Образователно равенство – Аутизъм“. – Те протегнаха ръка към нашата проблематика и най-вече към повдигане на въпроса за образованието на децата с аутизъм. Сега ни предстои обучение на специалисти, които имат готовност и нагласа да работят с нови и доказали се методики за работа с тези деца.
Предвиждат се паралелки за типични деца и група деца със специфични проблеми от аутистичния спектър. В работата ще бъде развита заимствана от чужбина иновативна методика, която с течение на времето ще бъде преработена за нуждите на българските деца. Освен в посока образование, програмата работи и в поведенческо отношение. За да се осъществи комплексна грижа и пълноценна работа с децата, сутрин се планират занимания от училищен формат, следобед – надграждаща занималня за децата, спортни дейности, арт и музикотерапия.
Училището ще стартира за новата учебна година – допълва Христина Бабалова. – При нас учебната година започва от първи септември и е 10 месеца – до 30-ти юни. Ще започнем с малък формат – 3 паралелки с типични деца, предучилищна, първи и втори клас и пропорционално на тези паралелки ще има 9 деца със специални образователни потребности или от аутистичния спектър. Надяваме се повече хора да припознаят тази проблематика и да започне изграждането на общност от сдружения като нас. Ние искаме да съдействаме на институциите за подготовка на кадри, които да бъдат изключително насочени и профилирани само за работа с деца с аутизъм.
Снимки: личен архивМногократната европейска и световна шампионка по кикбокс и таекуондо Албена Ситнилска застава зад каузата "Аз съм РАЗЛИЧЕН, аз съм БОЕЦ" в помощ на Образователен проект за деца с аутизъм.
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на ноември се посреща първото младо вино божоле. Традицията вече близо 20 години се..
Над 35% от гражданите подкрепят идеята предсрочните парламентарни избори от 27 октомври т.г. да бъдат изцяло касирани, показва национално проучване, финансирано и осъществено съвместно от бТВ и "Маркет линкс". Според 26% от анкетираните изборите..
Министерският съвет одобри проект на споразумение за дарителство между Световната здравна организация и България за предоставяне на доброволна вноска в подкрепа на дейността на организацията в Ивицата Газа в размер на 100 хил. евро. Финансирането ще..
От следващата учебна година профилираната гимназия с интензивно изучаване на румънски език "Михай Еминеску" може да бъде преместена в сграда в центъра на..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия..