Балетната трупа на Софийската опера получи престижния приз „Златна лира“ за изключителни заслуги в областта на балетното изкуство. Повод за признанието е и деветдесетата годишнина от създаването на българския балет. Награждаването се случи на премиерата на балета „Корсар“, по хореография на Елдар Алиев, дългогодишен премиер солист на Мариинския театър в Санкт Петербург. За Радио България художественият ръководител на балетната трупа Сара-Нора Кръстева сподели:
Бих искала да използвам случая да благодаря на Съюза на българските музикални и танцови дейци в лицето на председателя Станислав Почекански. За нас тази награда е огромен стимул да продължаваме напред. Освен нея получихме и друго отличие – наградата на София от Столичната община. Съдейки по аплодисментите на финала, мога да кажа, че премиерата премина с огромен успех. Имах възможността да се видя лично с част от публиката – всички бяха във възторг. Много съм доволна, защото реализирането на „Корсар“ на софийска сцена бе дългогодишна моя мечта. Работата с хореографа Елдар Алиев помогна много на нашата трупа, той е прекрасен професионалист. С него се познаваме от доста време. Първата идея за съвместен проект беше за балета „Баядерка“. До настоящото ни сътрудничество се стигна, след като 6-7 години се опитвах да открия най-подходящата версия на „Корсар“. Във всеки театър този балет се поставя различно. Когато видях прочита на Елдар Алиев, разбрах, че точно това търся.
Освен хореограф, Елдар Алиев е и автор на либретото на спектакъла. В неговата редакция балетът е съкратен до две действия. Въпреки че спецификата на сюжета изисква силен и многоброен мъжки ансамбъл за масовите сцени с участието на корсарите, Сара-Нора Кръстева не среща никакви затруднения при попълването на състава. С добавянето на „Корсар“ балетът на Софийската опера вече поддържа всички класически балетни шедьоври в репертоара си. Предстои турне с осем спектакъла в Италия през март, а малко по-късно целият театър на заминава на гастрол в „Болшой театър“.
Започваме този сезон много амбициозно и вярвам, че ще го приключим с пълен успех – каза ръководителката на балета, като изрази задоволството си от повишения интерес, който се наблюдава напоследък към балетното изкуство:
В Софийската опера и балет ние се радваме на пълни салони. Обикновено по празниците не достигат билети. Важното е човек веднъж да влезе в салона, да не си мисли, както често се казва, че операта и балетът са елитарни изкуства. По-скоро понятието „елитарност“ се отнася до процеса на създаването на тези спектакли. Много средства се влагат и за поддръжката. Затова те се наричат „елитарни“, а не защото са предназначени само за елита на нацията. Убедена съм, че всеки, веднъж видял магията на балета и операта, ще иска повторно да се докосне до нея.
Снимки: БГНЕС
С изложба “Занаятчиите на София”, посветена на движимото културно наследство, ще завърши цикълът “Невидимата София” за настоящата година. Експозицията ще бъде открита днес в пространството на обновените Централни хали в столицата. “ През 2025 г. ще..
Три изключителни артефакта от фонда на музей “Старинен Несебър” са част от експонатите на четиринадесет български музеи, участващи в изложбата “Древна Тракия и Античния свят. Съкровищата на България, Румъния и Гърция” в музея “Дж. Пол Гети” в Лос..
Прочутият Фолклорен ансамбъл “Тракия” ще отбележи 50-ия си юбилей тази вечер с галаспектакъл в зала 1 на Националния дворец на културата. Пловдивските инструменталисти, хористи и танцьри ще представят легендарни сценични произведения от своя репертоар,..
Националното живописно триенале с тема “Мостове” събира 84 съвременни творци, които ще покажат 106 творби в Художествената галерия “Христо Цокев” в..