На 20 юли Галерия SYNTHESIS ще представи авторската изложба на Калин Костов – „Светлина и сребро“. Експозицията е създадена чрез колодиев процес върху черно стъкло – техника, която изисква много време и задълбоченост. Това по-скоро е ритуал, който дава усещането, че снимката минава през цялото същество на фотографа – споделя авторът:
От подготвянето на самия материал и стъклото, през нанасянето на емулсията, до подготовката на камерата и модела и самото заснемане – всичко минава през ръцете ти. След това може да докоснеш готовия продукт – не го гледаш на монитор, фотокамера или телефон. В основата на този тип снимки е сребърният нитрат, а фотографията е едно своеобразно рисуване със светлина. Затова реших да озаглавя изложбата „Светлина и сребро“.
Калин Костов е носител на награди и медали от международни конкурси под егидата на FIAP (Международна федерация на фотографското изкуство). Увлича се по фотографията още като дете. На 11-12 годинисилно се впечатлява от руската техника и по-конкретно от камерите с шахтов визьор. Професионално снима от седем години насам.
Започнах с една малка камера, която по-късно бе открадната – разказва фотографът. – Преминах към по-хубав модел и усетих, че наистина се запалвам. Стана ми интересно как е произлязла самата фотография и започнах да връщам времето назад – към епохата на филмовата фотография и различните формати при заснемане на филмова лента, докато се стигне до мокрия колодиев процес от зората на фотографията. Официално е регистриран като метод на заснемане през 1851 г.
Характерна особеност при създаването на колодиевата снимка е употребата на опасни вещества. Калин Костов се е опитал да ограничи работата с тях доколкото е възможно.
При процеса по проявяването на снимката се ползва калиев цианид, който е токсичен. Аз го замених с други химикали, които вършат същата работа. Задължително е при самото заснемане да се работи с ръкавици и маска, за да не се вдишват изпарения, особено сега, когато е по-топло, изпаряването на химикалите се засилва. Работи се с етер, който е силно летливо вещество. Етанолът също е лесно запалим, въобще материали, към които трябва да се подхожда с особено внимание.
Колодиевата снимка е предизвикателство не само към фотографа, но и към самия модел. Целта обаче оправдава средствата – заснетите образи са живи, пластични, а всеки един лицев нюанс е отразен до най-дребния детайл.
Специфичното при този вид фотография е, че емулсията, която се използва, е слабо светлочувствителна – обяснява Калин. – При заснемането моделът трябва да стои няколко секунди неподвижен, за да се получи снимката. От една страна това е плюс, но от друга е и минус, защото може снимката да не е ясна, фокусът да не е остър там, където е необходимо. Положителното за мен е, че моделът през тези четири секунди се отпуска и е истински себе си.
Изложбата е част от програмата на осмото издание на Месеца на фотографията и може да бъде разгледана до 20 август тази година. На откриването авторът ще покаже камерата и обектива, с които е работил. Моделът, който е с антикварна стойност, е произведен през 1888 г.
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..
Документалният филм „Духовното огледало на християнския Несебър“ на БНТ бе отличен с общо четири награди на три престижни международни кинофестивала в Бразилия, Грузия и Португалия . Сценарист на лентата е нашият колега от Радио България Иво..
Националното живописно триенале с тема “Мостове” събира 84 съвременни творци, които ще покажат 106 творби в Художествената галерия “Христо Цокев” в..