От началото на тази седмица влязоха в сила последните промени в Закона за движение по пътищата, съдържащи невиждани и безпрецедентни нови наказания, глоби и други санкции срещу опасните шофьори. По-голямата и по-добрата част от обществото ги аплодираха, някои дори поискаха още по-голяма строгост и нулева толерантност за тези безумци на волана, които са в основата на т.нар. от медиите „война по пътищата” на страната. Причините за изравянето на томахавката от страна на пътната полиция са много, но един ТВ водещ много точно и кратко ги определи като „липса на плашещи и обезкуражаващи наказания и липса на контрол за спазването на закона”.
А че по българските, неотговарящи и на най-елементарните европейски изисквания за качество, безопасност и спокойно пътуване пътища се води истинска война с около 1000 жертви годишно и десетки хиляди ранени и осакатени завинаги хора изобилието от доказващи факти е изумително. В България има всичко на всичко две и половина недовършени магистрали, отговарящи с много условности на европейските представи за подобни пътни артерии. Т.нар. главни пътища, т.е. от национално значение, са на равнището на сходните пътища в Европа от 70-те години на миналия век. Второкласната пътна мрежа между малките населени места в последно време прилича повече на трасета за мото-крос, отколкото на съоръжения, по които трябва нормално да се придвижват моторни превозни средства – половин метрови дупки в асфалта, цели затрупани от свлачища участъци, некачествени и безотговорни на две-на три направени повърхностни ремонти. И навсякъде, и по всяко време на денонощието и през всеки сезон агресивни, нагли и неспазващи никакви правила шофьори, които карат 15-20-годишни, но мощни и бързи автомобили.
България е една от трите най-опасни и с най-много жертви по пътищата страни в Европа. Проблемът не е само икономически, политически и строителен. Той е национален и дори международен, защото по тези пътища се движат и стотици хиляди чуждестранни товарни и пътнически автомобили.
При тези нерадостни обективни условия, особено важен става контролът върху автомобилното движение. Новите промени в Закона за движение по пътищата не могат да оправят самите шосета и магистрали, но могат да направят живота тежък на всеки опасен шофьор. Ако се спазват. Публична тайна е, че 60% от наложените от пътните полицаи парични глоби въобще не се плащат и никой не си търси парите и отговорност от виновните. Сега влиза в сила една от най-радикалните мерки, освен, че паричните глоби се вдигат почти двойно и стават направо разоряващи за повечето безпарични българи. И електронните системи на пътната полиция и приходната агенция ще следят автоматично дали се плащат или не. Тогава санкциите вече стават астрономически и няма как да не накарат да се замислят и най-лудите глави. Сега вече на виновните ще се свалят регистрационните табели и те няма да могат да карат колите си.
Дали тази крайна мярка ще се прилага в предвидените от закона случаи от пътните полицаи, още не се знае. Тя едва ли е и магическата пръчка, която ще донесе мира по българските пътища. Но че е по-плашеща от всичко останало /да не споменаваме влизането в затвора, което е почти изключение при пътните произшествия/ и по-радикална, е ясно. Засега предпоставките за успех на тази крута мярка са добри, защото обществото я одобрява, а вероятно и ще помага за прилагането й. Войната на българските пътища трябва да бъде прекратена дори и да е нужно полицията да изрови томахавките срещу опасните шофьори. Успех и да чукнем на дърво. Каузата си заслужава.
Жителите и гостите на село Колена, община Стара Загора, се събират на Празник на младото вино. За първи път събитието е отбелязано през 2017 г., а няколко години по-късно местният учител и винопроизводител Мартин Славов дава името на празника...
На днешния ден преди 35 години пада авторитарният режим на комунистическия диктатор Тодор Живков. По този повод агенция БГНЕС, позовавайки се на своя проверка дали паметниците на тоталитарното ни минало все още красят централните пространства в градове..
В неделя над страната ще бъде предимно облачно. На места в Дунавската равнина ще вали дъжд, а в Предбалкана – слаб сняг. Дневните температури ще се понижават и минималните ще бъдат между минус 3° и 2°, в София – около 0°, а максималните – от 3-5° в..
Велико Търново е градът с най-много културно-исторически забележителности в България. Няма човек у нас, който да не се вълнува когато стъпи в Старата..
В деня, в който православната църква почита св. Мина, новоизбраните 240 депутати се заклеха във всичките си действия да се ръководят от интересите на..
Жълт код за обилен снеговалеж е обявен за 13 области у нас, съобщиха от НИМХ. От там посочиха още, че в районите с надморска височина над 600-800 метра..