Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Природа и технологии съчетани в български велосипед

БНР Новини
Снимка: galex.bike

Днес ще ви запознаем с една българска технологична гордост. Става въпрос за един уникален велосипед, който грабва с визията си и би накарал всеки да затаи дъх. Създателите му Галин Бонев и Галин Атанасов го наричат „Галекс”. Двамата варненци споделят, че на специализираното изложение Eurobike в Германия през август тази година, той е признат за един от най-красивите в класа си. За иновативното превозно средство сега ни разказва Галин Бонев, основател и управител на фирмата производител.

Ние се занимаваме вече над 3 години с производство само на електрически велосипеди. Започнахме с изработка на алуминиеви рамки, но решихме, че може да направим нещо по-различно и невиждано досега в света - първият дървен електрически велосипед с вградена в рамката батерия. При него електрическият двигател е монтиран на средното движение, където са педалите. Това изисква специална рамка, която в частта между задвижването и кормилото побира батерията.

В света има много дървени електрически велосипеди, но при тях моторът е в задната главина „хъб”, а батерията често бива прикачена за багажника на колелото. Следователно това са стандартни дървени рамки за велосипеди, които са преправени на електрически. Тази концепция се разминава с вижданията на българските производители.

Ние успяхме да вградим мотора в средата и батерията в рамката. Нашия опит с електрическите велосипеди ни даде увереност, че ще можем да се справим с този предизвикателен проект. Другото, което беше от полза, е приятелство ми с дърводелец, занимаващ се само с изработка на бутикови мебели от масив и притежаващ над 20-годишен опит в тази сфера. Той ни помогна, със своите знания, за свойствата и качествата на всеки вид дървесина.

Рамката на велосипеда е направена от два вида дърво. Сърцевината е от ясен. Той носи цялата конструкция на колелото. Самото дърво има широко приложение в спортните уреди, заради своята еластичност и здравина. От двете страни на ясена е залепен дървен материал, пурпурно сърце. Той притежава силно наситен червен цвят, които не се нуждае от лакиране и придава на велосипеда изискан вид. Цялата рамка е проектирана и изработена само от дърво и няма метална основа в себе си. Но каква е цената за такова качество?

Цената за такъв тип уникален
велосипед не е висока. Разбира се, целевият ни пазар е Западна Европа и САЩ. Там хората са свикнали да плащат между 3-4000 евро за стандартни велосипеди в серийно производство. При нас всичко по колелото е изцяло ръчна изработка, така че срещу високата му стойност хората получават един уникален продукт. Всяко колело е различно заради цветовете на дървесината и различните жили във всяко дърво. На практика получавате един жив продукт.

Създателите на „Галекс” са се опитали да запазят усещането, като при стандартен велосипед. Неговата система за задвижване е спомагателна с различни степени и изисква от водачите да въртят педалите. С едно зареждане на батерията могат да се изминат около 50 километра. Всички настройки и самото управление са направени много интуитивно. Колелото има вграден GPS и постоянна връзка с интернет. Така, чрез смартфон приложение, по всяко време, можете да следите, къде точно се намира вашият велосипед. Всичко това ли се произвежда в България?

Освен рамката, ние произвеждаме и батериите. Това е нещо, с което се гордеем, тъй като направата им е един труден процес. Но в България има достатъчно квалифицирани инженери и заедно с необходимата апаратура ние можем да гарантираме една надеждна и сигурна за използване батерия. Знаете какви проблеми имаха наскоро други фирми точно с това. Самите енергийни клетки са групирани така, че да не са в противоречие с дизайна и визията на колелото. Останалите части по велосипеда са внос, но без компромиси в качеството им.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Силви Кирилов

Седми неуспешен опит за избор на парламентарен председател

На рекордно дълго заседание, продължило 18 дни, народните представители направиха седми неуспешен опит да изберат председател на Народното събрание. След няколко почивки и прегласуване на кандидатурата на най-възрастния депутат Силви Кирилов от "Има такъв..

публикувано на 28.11.24 в 15:54

Делян Пеевски ще състави кабинет, ако му се отдаде възможност

Лидерът на "ДПС – Ново начало" Делян Пеевски даде заявка за премиерския пост. "Когато ние сме първа партия, аз ще направя правителство", заяви той в кулоарите на Народното събрание.  "Ако българите дадат отговорност на "ДПС – Ново начало" да състави..

публикувано на 28.11.24 в 14:44

Бойко Борисов: "Няма шанс ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ, "БСП – Обединена левица" и ИТН да съставят кабинет"

Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов отново заяви, че печелившата формула за съставяне на редовно правителство е то да бъде подкрепено от ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната" – "Демократична България", "БСП – Обединена левица" и "Има такъв народ". Той обаче..

публикувано на 28.11.24 в 13:32