Село Дъждовница е разположено на гористо възвишение само на няколко километра от гр. Кърджали. На излизане от града живописният път плавно се изкачва и се открива панорамна гледка към необятния язовир Кърджали. От другата страна стръмните ридове с вулканични скали, широките долини и средиземноморската растителност подсказват, че навлизаме в Източните Родопи.
Точно тук, в село Дъждовница, е свил гнездо Младежкият център на арт движение „Кръг” – асоциация за културни политики в сферата на съвременното изкуството. Основано в Кърджали преди 18 г., движението разполага с изложбена зала в центъра на града с акцент върху съвременното изкуство. Арт къщата е член на мрежата Европейски културни младежки къщи и има вече 12-годишна история. През нея са минали над 920 творци от цял свят – художници, скулптори, фотографи, преводачи, режисьори, изследователи. Удивителното дълголетие се дължи на изградената дългосрочна визия и всеотдайност на организаторите, които не са от тези, които скачат от проект на проект. Радост Николаева е основател и артистичен директор. Попитахме я как арт къщата успя да се наложи като център за творчество и обмен на артисти от цял свят?
Това беше експеримент, който в началото смятахме, че не ни е по силите. Доколкото се занимавахме с изкуство на открито, искахме да намерим място в Източните Родопи, някоя самосрутваща се сграда, която да опаковаме със стихове и рисунки. Чакахме гости – около 40 млади художници от Холандия, Италия и Гърция, и искахме да направим събитие на открито, където няма публика, освен самите ние и небето. Много дълго се опитвахме да обясним какво търсим на тогавашното ръководство на общината и на селата, които обикаляхме. Имаше много изоставени общински сгради, училища, най-вече в опустели села след така наречената „Голяма екскурзия“ (насилственото изселване на етническите турци през 80-те, бел. ред.). Всяко село ни канеше, но трябваше да получим разрешение от общината. В един момент успяхме да убедим тогавашния кмет и много бързо получихме разрешение.
С подкрепата на общината и на Швейцарската културна програма в България, арт проектът се настанява в сградата на бившето медресе (мюсюлманско религиозно училище), намиращо се в самия двор на джамията, в което през 50-те години отваря врати основното училище. Стогодишната сграда е ремонтирана и преустроена от доброволци и започва да приема гости през 2005 г.
Едно от изискванията на организаторите е сближаването между гостите и местните жители, контактът с хората и отразяването на тази връзка в творческия процес. В арт къщата освен творби на артистите можем да видим и колекции от стари снимки на турски фамилии от селата, тъкани и битови уреди, като например голям дървен съд с чук, в който се „бие” кешкек (keşkek) – обредно ястие с пшеница и пилешко месо.
Арт движението обявява всяка година конкурсни теми, които привличат творци от цял свят. Закие Исмаил Алиосман и Галина Димова са отговорни за културните експедиции, документацията и арт къщата. Галина е тази, която поема грижата за гостите и връзките между тях и местните жители. Тя самата е художник. Попитахме я как се развива проектът и какво остава след посещението на артистите.
Много е важно хората, които идват, колкото и велики творци да са, да потънат в мястото, да го изживеят. Това първо се получи с една френска група от Бордо и Париж. Направиха изложба, с която достигнаха до хората и душата на селото. Те потънаха 12 дена в живота на селото без преводачи. Направиха инсталации, в които за първи път видяхме хората на Дъждовница, с техния живот и работа, по един абсолютно естетически начин, въпреки бедността, в която живеят. Те бяха снимани като светци с имената си и за първи път видях какво значи френска естетика и уважение към човека. Оставиха ни сборник с истории и фотографии.
Българските студенти по архитектура от София са реализирали проекти за обновяване на къщите в Дъждовница. Това не са просто хубави снимки – казва Галя – а технически изработени проекти със скици.
Професор Джинди Лейки от Сан Франциско, заедно с екип от Унгария и Японияк реализира триизмерна къща във формата на стрелка към небето, като въображаема реплика на арт къщата. Жителите на Дъждовница видяха как чужденците вдигнаха една инсталация с къртовски труд, работейки по 8 часа на ден, разказва Галя. Тази творба е документирана в списание American craft.
Много от гостите се влюбват в мястото и се връщат отново. Големият фотограф Зафер Галибов е един от тях, както и художникът Марио Лишевски от Берлин и фотографът на пейзажи Владимир Донков.
От с. Дъждовница се стига пеш до невероятните скални ниши, изсечени от човешка ръка в древността. За тях се счита, че са служили за култови места или гробници на траките. Наблизо са пещерата „Утробата“ и множество еко пътеки, свързващи различни части на Родопите. Не изпускайте и Фестивала на терлика, който се провежда през първата събота на месец септември, отново по инициатива на арт движение „Кръг”.
Снимки: Миладина Монова
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
Главата на статуята на богинята на Филипопол Тюхе е открита в Епископската базилика в Пловдив, съобщи ръководителят на разкопките Любомир Мерджанов. По..
Вече десет години студенти от Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" полагат целенасочени усилия за насърчаване на четенето сред..
Българистиката е предмет на особена почит в държавния педагогически университет "Богдан Хмелницки" в украинския град Мелитопол. Затова не е изненада, че..