"Българите" (The Bulgarians) е двуезичен фоторазказ. Преобладават нюансите на сивото, може би за да бъде избегнато обвинението в прекалено очерняне или, недай Боже, представяне в черно и бяло на нашите сънародници, попаднали пред обектива на автора Антони Георгиев. В Радио България сме представяли негови фотоси от „тракийска“ и от „римска“ България, а на провокацията дали това е съвременният образ на „българска“ България, Антони бе категоричен:
Не, ако предишните бяха документални книги, това по-скоро е документално изкуство, което цели да покаже със средствата на черно-бялата фотография идеи, състояния, ситуации.
Корицата е привидно поетична, снежната белота и контрастната фигура не дават идея за далечните от естетическите ни критерии образи, които някои биха определили като криви, а по-крайните биха стигнали до „бестиарий“. Както става дума и в текстовете (освен авторов, има и предговор на културолога Георги Лозанов) – това са хората, които никога няма да попаднат в новините (освен може би в криминалната хроника). Тези, които сме свикнали да приемаме за електорат, определящ чрез механизмите на демокрацията органите на народовластието. Идеята, по думите на автора, е „да се наблегна върху разликите, но да се търсят и общите характеристики“. Идентичността е една от тях, чиято липса или изкривеност според Антони е в основата на останалите кризи, които изживява обществото ни, а България в последния четвърт век не направи почти нищо в изграждането на своята нова идентичност.
Идентичността е нещо индивидуално, тя не може да бъде налагана: ние живеем в ХХI век и отдавна не носим потури, въпреки че в последно време други неща искат да ни се налагат като идентичност.
Един от проблемите, които Антони предпочита да открои вербално след 10-годишните си кръстосвания из страната, е липсата на критическа мисъл сред българите.
За съжаление, способността за мислене не в черно-бели категории, което за мен в началото на 90-те ми се струваше, че започва да се възражда, в последно време като че ли намалява и има връщане назад.
Другият е в насажданата дилема „свобода или сигурност“, която може да има различни отражения, стигащи до нихилизъм. Като единствената обърната към обектива физиономия от дружески банкет:
Тези хора са абсолютно дезинтересирани към околния свят. Нулев интерес към това, което се случва около тях. С изключение на един човек, който те гледа фронтално и като че ли ти казва – „такива сме, но и други да бяхме, нищо няма да се промени“.
Книгата е вид отражение на местна почва на излязлата преди 60 години творба на Робърт Франк (с предговор на Керуак) „Американците“. В този смисъл може да се каже, че мечтата от сатиричната песен от началото на промените „Как ще ги стигнем американците“ вече е достигната. За автора подобен подход - „гледането на истината в очите“, има много по-голям ефект за България, отколкото туристическите брошурки. Като овчаря, за когото България е късче небе, което той държи в ръката си.
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София...