Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Отец Стоян Чиликов: Вярата е дар, който човек е получил, но не е разкрил

БНР Новини
Снимка: svgeorgi.com

Блажени непорочните в пътя си, които ходят по закона Господен.

Блажени, които пазят откровенията на Бога и от все сърце Го търсят.

Те не вършат беззаконие, ходят по Неговите пътища.

Псалом 118.1-3

Във времената на сложния ни, продължаващ 26 години, преход към демокрацията, все по-често влизаме в храма: в търсене на упование, да си измолим здраве или просто защото така правят всички, но много по-рядко, за да потърсим среща с Бога. Не ходим ли днес на църква така, както едно време на манифестация? Доколко вярващи са българите и доколко религията е въпрос на мода? С тези въпроси се обърнах към отец Стоян Чиликов от столичния храм „Св. Вмчк. Георги Победоносец”:

Струва ми се, че сте права, но в известен смисъл. След периода на комунизма църквата в България започна да работи с всички възрастови групи, включително с младите. Въпросът е, че не могат лесно да се наваксат пропуснатите години. Затова днес масово хората идват при нас само по празниците. Според мен, всеки носи вярата в душата си. Но тя е като дар, който човек е получил, но не е разкрил. Трябва да се сменят поколения, за да започне църквата да функционира нормално и да се преодолее това, за което говорите.

Едва ли обаче за днешното отношение на българина към вярата бихме могли да виним единствено социализма. Не е ли вярата нещо, което човек носи в себе си, независимо от конюнктурата? Все пак през петте века османска власт именно православието ни е крепяло да оцелеем като народ.

Петте века под османска власт също дават отражение. През този период имаме мъченици на вярата, но и такива, които я сменят, губим традиции и национално самочувствие. Комунизмът допълнително с по-голяма сила къса връзката на човека с църквата, тъй като тогава „Бог”, „вяра”, „църква” са забранени понятия – твърди отец Чиликов. – В началото на социалистическия период много свещеници са пратени в концлагери, църквата е в гонения. Хората се страхуваха да ходят в храма по Рождество Христово, по Пасха, и по този начин поколения българи израснаха без Бога. На мен ми се иска младите да познаят в дълбочина кой е Христос, както и неговия живот. След това ще се появят християнските добродетели, ще падне престъпността. Всеки един човек, а оттам и нацията, ще се развиват в много по-позитивна насока.

Вярата на българина по принцип е по-специфична. На практика тя се движи между християнската вяра, нейната интерпретация и суеверието. От срещите си с хората отец Чиликов се е убедил, че повечето от тях действително носят в себе си Бога, че много малко са откровените атеисти.

Но вярата няма как да се разкрие, докато човек не се изправи лице в лице с Всевишния. Съвременният българин е като че ли срамежлив верово. Не иска да се отпусне и да се довери на вярата, да се отвори към Бога, да започне да се моли. Затова се развива нещо, което е много по-близко до суеверията и до симулацията на някаква вяра в „нещо”, но не и в личността на Бога, споделя отецът. Той е убеден, че общуването с Господа и разбирането на смисъла на думите Христови прави човека да бъде свят, развива в него християнските добродетели. Защото обикновено съвременният човек издига на пиедестал своя егоизъм, своето самолюбие и честолюбие – казва Стоян Чиликов. – Докато в християнската вяра има друга опорна точка –  любовта, да обичаш другия като себе си, да се жертваш за него. Тези добродетели ги няма в днешното българско общество, убеден е свещеникът. Нещата са свързани – твърди той. – Когато човек вярва, започва да се моли и молитвата ражда онова, за което говорим: да възлюбим Господа Бога и ближния като себе си. Много малко са онези, не само в България, а изобщо в съвременния свят, които в дълбочина разкриват своята вяра и живеят според вярата. Тук отецът дава пример, който е много показателен за ситуацията в България: Има хора, които идват в храма рядко, по големи празници. Те по-скоро влизат, само за да запалят свещичка. При тях го няма това дълбоко общуване, за което говоря. Когато им задам въпроса „Вярващи ли сте?“, те казват „Да, вярващи сме“. Когато задам следващия въпрос „Молите ли се?”, понякога чувам един странен отговор: „Е, чак пък толкова!”. Това означава, че молитвите на вярващия човек се възприемат от тях като проява на фундаментализъм, изпадане в крайност. Т.е. много са се изменили нещата, според мен. Съвременният човек има мироглед, който не бих казал, че е християнски. Затова са изместени християнските ценности в обществото.

Какво е необходимо, за да се стигне до промяна в мисленето и връщане към добродетелността?

На първо място трябва да се променим ние самите – пастирите, да живеем един живот в Христос – убеден eотец Стоян Чиликов. – На второ място да започнем да катехизираме хората, да работим много с тях. Затова настояваме да се въведе вероучение в училището. Трябва да имаме и неделни училища към храмовете, както във всяка нормална държава. При нас това липсва. Много малко са в България храмовете с неделни училища и беседи.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Васил Друмев – митрополит Климент Търновски

Митрополит Климент – в служба на Бога и Отечеството

В светската летопис на следосвобожденска България, митрополит Климент Търновски е известен като Васил Друмев – бележит книжовник и общественик, той води изключително духовен, християнски живот. За езиковедите той е сред най-ярките ревнители на..

публикувано на 10.12.24 в 12:50

Православните християни честват зачатието на Света Анна

Православната църква днес чества зачатието на Света Анна – майка на Богородица. Йоаким и Анна дълго време нямали деца, въпреки праведния си живот. Освен личната си мъка те понасяли и обществения укор, тъй като бездетието се смятало за Божие..

публикувано на 09.12.24 в 08:05

Св. Николай Чудотворец – въплъщение на безкористното милосърдие

Православната ни църква почита на 6 декември паметта на свети Николай Чудотворец. Наричат го светецът на милосърдието, защото целият му живот бил посветен в подкрепа на бедните, страдащите, невинните и онеправданите. Словата му имали удивително..

публикувано на 06.12.24 в 05:30