Като всяко сериозно нещо, стана случайно. Като малък баща ми често ме заключваше вкъщи. И какво да правя? Тогава нямаше компютри, телевизия, и аз рисувах. Така се ражда явлението Петър Мичев. Срещата с картините на самоукия художник е любов от пръв поглед. На въпроса как самият той определя стила си, е напълно откровен:
Не мога да го определя. Баща ми казваше: „Рисувай и тази година, а другата се хвани с нещо сериозно” и на мен животът ми мина в обещания, че за последна година рисувам. Така и не съм си мислил сериозно, че трябва да създавам някакъв стил. Другите смятат, че имам такъв, но нека го определят изкуствоведите.
Ние също не се наемаме да поставяме изкуството му в калъп. Едно обаче е сигурно. Когато видите картините му, безпогрешно ще ги различите. Хармония, взаимност, удовлетворение, спокойствие. Това е усещането, което изпитваш, когато ги гледаш. Усещане, за което всеки от нас жадува, но все ни се изплъзва в напрегнатото ежедневие. Дали хармонията, която струи от картините му, има място в реалния живот на Петър, питам го аз:
Разбира се. Тя е хармония, продиктувана от грешките на моя живот. Човек се учи от грешките, а не от примерите. Аз цял живот съм един грешник и се стремя да стана по-добър. Ама то не става от един стремеж, а от дела, т.е. създаване на картини, положителни емоции, давани на хора, които нямат такива. Както казваше един мой приятел, френски театрален режисьор: „Ти не си никакъв художник. Ти си лечител на наранените от безчувствие човешки души.
Съгласявам се с думите на режисьора. Къде обаче е разковничето?
Не знам как постигам това. Моят живот е като вашия. Ежедневието на всички хора е еднакво. Само че сутрин вие отивате в радиото, аз – в ателието. И там се случва тази химия, тази магия. Защото аз предварително не правя рисунки. Трябва да видя това, което ще създавам, в платното. Иначе дори не сядам да рисувам.
Основна тема в творчеството му е жената, издигната на пиедестал. Жената-изкусителка, жената-любима, жената-майка… В разговора Петър обяснява, че всичко в живота се крепи на любовта. А когато тя не ни достига?
Нали знаете какво са казали мъдреците? На любов и на изкуство още никой никого не е научил. Тя ти се дава, ти я взимаш и даваш. Тоест, ако не дадеш, не взимаш. Любовта е взаимност. Нашата голяма певица Лили Иванова казва: „Спра ли да обичам, преставам да живея”. Същото важи и за мен като творец, и за много мои събратя, за поетите. Представяте ли си един поет да не се влюбва? Той спира да пише поезия! Поетът пише, защото се влюбва”.
Но творчеството е не само любов, то е и свобода. Затова следващият ми въпрос към твореца е дали според него след дългия и тежък преход към демокрацията днес сме по-свободни?
Не. Някога държавата стимулираше творческите дейности – театър, музика, изобразително изкуство. Ние, художниците, имахме по една окръжна или национална изложба годишно. Това в момента не е носталгия по миналото, разбира се. Но забележете, ти работиш цяла година, за да се явиш на тази изложба, а държавата ти купува една картина. Естествено, ти с една картина не можеш да преживееш. Но имаш стимул да се бориш, да създадеш 50-100 картини, да откроиш най-доброто, да го поднесеш, съревновавайки се с колегите си, и между всички тези художници побеждава един, един е над всички. А сега се случва обратното. В София има 20-30 художници, които смятат, че са над всички. Ама никой не е чувал за тях. Те не се явяват никъде, сами се определят за такива.
Доколко днес българинът умее да открои и да цени талантите си?
Този въпрос е много специален, – отговаря Петър Мичев. – Тези, които могат да ги откроят, не могат да се наслаждават непрекъснато на изкуството на творците, които харесват. Те нямат възможност да си купят картини и да са в постоянен диалог с произведенията на изкуството. А тези, които имат възможности, изобщо не ценят изкуството. Богатите не четат книги. А когато не си чел, питаш „Какво е това „изкуство”?.
В края на срещата моля Петър Мичев да разкаже, над какво работи в момента:
Аз развивам едни цикли от години. Великденските яйца са тема, която преди над 25 години не беше засегната в българското изкуство. Открих я случайно и реших да опитам. Правех тогава едни сложни композиции на ритуала с великденските яйца. Към тях имаше голям интерес. Даже имаше случай, когато питаха покойната ми майка: „Кога е починал твоят син?”. А тя: „Не е починал, жив е. Защо?” „Ми, защото продават негови картички в книжарницата”. Тогава продаваха картички с картини само на починали художници. Това беше големият майтап навремето. Та, работя по тези цикли. Великденската тема е важна за мен, както и любовта, мечтанията. Нямаш ли мечти – нямаш бъдеще.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..