Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дефлацията изяжда растежа

Снимка: архив

Дефлацията, т.е. понижението на цените, е много противоречиво явление. От една страна, поевтиняването би трябвало да радва потребителите и да води до купуването на повече стоки и услуги за повече пари. От друга страна, дефлацията говори точно за обратното – за слабо търсене и недостиг на клиенти, което свива бизнеса.

Дефлация в България националната статистика отчете и за месец февруари 2016 г. Така е почти всеки месец от близо две години насам, но нито потребителите изглеждат доволни, нито бизнесът отбелязва някакъв по-съществен спад на оборотите. В крайна сметка изглежда, че всички са се адаптирали и приели постоянния спад на цените. Още повече, че много често домакинствата на практика не усещат поевтиняването, защото цените на едни стоки спадат, но на други растат и се получава един вид баланс в потребителската кошница.

Доста приятна изненада в тази светлина е, че въпреки обезкуражаващия за бизнеса спад на потребителските цени, Брутният вътрешен продукт нарасна през миналата година с рекордните за последните 6 години три процента. Основната причина е растящият износ, но какво ли би било увеличението, ако имаше и малка доза полезна и стимулираща инфлация!?

Основната причина за дефлацията е световното понижение на цените на петрола и другите енергийни ресурси. В България вече са регистрирани вторите най-ниски в Европа цени на горивата по бензиностанциите. Това поевтиняване засегна и цените на газа, които предстои да спаднат следващите месеци с още близо една четвърт. А това неизбежно ще се отрази и на другите видове енергия, електрическата и топлинната по-специално, които много зависят от цените на газа. Т.е. и тук откриваме предпоставки за по-нататъшна дефлация.

Министерството на финансите и Българската национална банка обаче прогнозират за годината като цяло слаба инфлация от около 2%. Откъде ще дойде тя, е трудно да се каже, но от повишаване на потребителското търсене едва ли, защото покупателната способност на българите си остава изключително слаба, колкото и малко пари да имат, те предпочитат да ги влагат в банките въпреки почти отрицателните лихви по депозитите. Очевидно е, че по-голямо търсене на български стоки и съответно леко повишение на цените, може да се очаква единствено при износа. А той расте и осезателно дърпа икономиката напред. Явно обаче това няма да бъде достатъчно, след като почти всички наблюдатели и експерти смятат, че тази година Брутният вътрешен продукт на България няма да успее да отбележи толкова висок ръст колкото миналата година и ще бъде под 3%. Дефлацията изяжда растежа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пети неуспешен опит за избор на председател на парламента

Поредният пети опит на депутатите да си изберат председател не доведе до резултат. На гласуване бяха подложени четири кандидатури - на Наталия Киселова от "БСП-Обединена левица", Петър Петров от "Възраждане", Рая Назарян от ГЕРБ и Силви Кирилов от ИТН...

публикувано на 22.11.24 в 14:21

България се представя на международно туристическо изложение в Букурещ

България се представя със собствен щанд на есенното международно туристическо изложение в Букурещ, което се провежда от 21 до 24 ноември. Посетителите на щанда ни се снимат за спомен на фона на фото пана с красиви кадри от различни краища на България,..

публикувано на 22.11.24 в 13:40

Румен Радев в Сингапур: Инвестициите в хората и партньорството са ключ към бъдещето

"Инвестирането в хората, образованието, иновациите и технологиите е ключът към успеха в бъдеще", заяви президентът Румен Радев на откриването на бизнес форум в Сингапур, в който участват представители на български и сингапурски компании. Държавният глава..

публикувано на 22.11.24 в 11:56