В България законността не е на почит и нищо не се случва, но винаги търсим вина за това в другия. Това смята един от майсторите на българската анимация Николай Тодоров. Той е роден в София през 1952 г. Завършва софийската Художествена гимназия, а след това „Анимационно кино” в руския Държавен институт за киноизкуство в класа на Иван Иванов-Вано – бащата на съветската анимация. Работи в Студия за анимационни филми „София” като режисьор, художник и сценарист, а също и за ZDF в Германия. Автор е на над 90 анимационни филма. Филмът му „Грандомания” е в номинациите на международния кинофестивал в Кан. На кинофестивала в Хирошима, Япония, филмът му „Одисея” влиза в десетката на най-добрите съвременни анимационни филми. През времето на социализма (1981 г.) негови творби са закупени от Музея за модерно изкуство в Ню Йорк. Бил е член на журито на фестивали на анимационния филм в Анеси, Кан, Отава, Хирошима, Москва, Загреб, Краков, Берлин.
С него разговаряме за България днес и за изкуството. Николай Тодоров споделя, че се увлича по анимационните филми от детството: „В онези години нямахме голям достъп до великите западни анимации, като например „Disney”. Но от друга страна имаше много силно развита киномрежа с 3-4 хиляди кинотеатъра в България. Докато сега те са сведени до 30-40”. Засягаме наболялата днес тема за творците и Интернет. Това, че глобалната мрежа представлява изключително богата библиотека, където можем да намерим всичко, е прекрасно, но от друга страна:
Вижте, свободата е начин да съществуваш, да можеш да дишаш. Никой не може да те накара насила нещо да правиш. Говоря не само за изкуството. Колкото до изкуството, отдавна е казано, че с него трябва да се занимават или хора, изключително богати, или изключително бедни. Когато тръгнеш към него с голямата кесия, за да печелиш, ще направиш пари, но няма да има изкуство. Защото това е духовност, това са други измерения. Не напразно е казано да се изгонят търговците от храма. Но какво искаме, като днес в България 90-99% са прекупвачи. Никой не произвежда нищо. Когато някой иска да направи нещо в областта на изкуството, той е свободен да го направи. Какво ли не сме правили през социализма, за да се сдобием с някоя книга. Имаше забранена литература. Романа „Майсторът и Маргарита” на Булгаков сме го чели на циклостил. Но сме го чели. Забраната е странно нещо. Тя е за глупавите. Не могат да ти забранят да дишаш, да се радваш на слънцето. За зла участ, когато е имало насилие, се е раждало най-хубавото изкуство.
Какво е мястото на приемствеността в изкуството днес?
Приемствеността е част от фазата на развитието на едно интелигентно общество, – смята Тодоров. – Блестящ пример за интелигентен подход към културата за мен е Русия. Затова тя има големи успехи в изкуството, науката… Там се залага на душевността. В западното общество също има приемственост. Едните го правят от любов, другите – от прагматизъм. Докато при нас това не съществува по простата причина, че никой не се интересува от никого. Българинът смята, че той е началото на всички начала. Затова все още се опитваме да открием колелото, а то е отдавна открито. Баба ми казваше „Тежко на този народ, където слугата стане господар”. Това наблюдаваме днес в България.
От четири години Николай Тодоров работи над 70-минутен филм, който се казва „Made in Brachycera”, със сценарист Виктор Самуилов. Замислен е още през 80-те години на ХХ век, но тогава е бил забранен. Повече подробности – от неговия създател:
Brachycera е семейство мухи в биологията. Във филма се разказва за това как силата, когато попадне в ръцете на неграмотните, не може да им помогне, а ще им навреди.
Снимки: личен архив на Николай Тодоров
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..