Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защитата на потребителя от нелоялни търговци става част от целенасочена политика на държавата

Нови помирителни комисии ще решават спорове между потребители и търговци.
Снимка: архив

Десетки жалби от нелоялни търговци получават за месец в офисите на Комисията за защита на потребителите в София и цялата страна. Хората най-често се оплакват от неясни клаузи в договори с оператори в сферата на телекомуникациите и доставка на интернет. Често се жалват и от подвеждащи обяви за отстъпи в цената, промоции в търговската мрежа, както и от заблуждаваща потребителите реклама. За да бъде решен даден спор, КЗП до сега се намесваше като посредник, който по законов път може да доближи позициите, за да се стигне до компромисно решение в полза на потребителя. В много от случаите обаче искът на подалия жалба гражданин няма как да бъде удовлетворен. Това показва случилото се с Никола Стоимнов от София, който очаквал да си върне в пълен размер сумата, заплатена на фирма за монтаж и продажба на дограма. Той твърди, че услугата е извършена некачествено и със съществени грешки, довели до нарушаване целостта на фасадата и проникване на атмосферни води в жилището му. Фирмата изпълнител не била съгласна с описаните от клиента щети. Компромисното й предложение било недостатъците да бъдат поправени в случай, че гражданинът даде достъп до собствеността си. До изготвяне на техническа експертиза не се стигнало, а Стоименов предпочел да не завежда дело в съда за нанесени щети от нелоялен търговец.

С цел по-ефективна и достъпна защита на потребителите Министерството на икономиката направи промени в действащата нормативна база и вече са организирани т.нар. помирителни комисии, които да работят за извънсъдебно разрешаване на конфликти между клиенти и представители на бизнеса.

Основната цел е на едно място да се съберат държавните органи, операторите, потребителите и техните сдружения и сдруженията на търговците. Идеята е, чрез взаимни компромиси и отстъпки, да се даде трайно решаване на спорове, възникнали между търговци и потребители, отбелязва зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева, която преди дни разясни принципните промени, които настъпват с приемането на новия извънсъдебен защитен механизъм.

Приоритет в работата на комисиите ще бъде изглаждане на натрупани проблеми в най-чувствителните сектори. Такива области са енергетика, водоснабдителни услуги, електронна търговия и съобщения, и транспорт. Предвидено е, комисията да се събира и разглежда помирителни спорове след като първоначално двете страни са направили опит да решат възникнал спор, но той е бил неуспешен. „Самата услуга по разглеждане на документи и свикване на комисията е напълно безплатна, изисква се само предоставяне на доказателствени документи”, обяснява Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите и продължава:

Това е крачка напред в необходимостта да бъдат преодолени споровете и различията между производители и търговци, които се пораждат ежедневно в нашия бит. Възлагаме големи надежди и сме амбицирани да работим сериозно тези комисии да придобият популярност и ефективност. Участието в решаването на възникнал спор на двете страни е напълно доброволно. Приет е правилник за дейността на комисиите, като органи за алтернативно решаване на спорове. Нормативната база е приведена в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство. В търсенето на справедливост, свобода и законосъобразност е основата за решаване на всеки възникнал спор.Комисиите са независими при осъществяване на своята дейност, макар в тях да участват представители на регулаторни и надзорни органи. Те нямат право да отправят към комисията задължителни указания.Освен национални, комисиите ще решават и трансгранични спорове. Най-често става въпрос за потребителската защита по проблеми, свързани с гаранционна отговорност, право на рекламация, неравноправни клаузи в договори и различни видове нелоялни търговски практики – уточнява Димитър Маргаритов.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

300 000 българи от страната и чужбина са участвали във втория Ден на четенето

Близо 300 000 българи от страната и чужбина са участвали във втория Ден на четенето, който се състоя на 15 ноември, предаде БТА, позовавайки се на инициаторите. Празникът е бил отбелязан в 1078 училища, 238 библиотеки и читалища, 438 детски..

публикувано на 18.11.24 в 17:44
„Сила за новото поколение“ с Изабел Овчарова и Дара Екимова

Кампания с положителни послания в противовес на агресията в училище

"Сила за новото поколение" е нова кампания срещу тормоза и насилието в училище, която ще преодолява агресията със силата на положителните послания. Тя е насочена не само към учениците, но и към родители, учители, институции, медии, които да..

публикувано на 18.11.24 в 11:19

Преминаването на ТИР-ове през ГКПП „Капитан Андреево“ е възстановено

В 0,50 ч. след полунощ Турция възстанови обработката на тежкотоварни автомобили през ГКПП „Капитан Андреево“, съобщи БТА, като цитира Агенция „Митници“. Преминаването беше нарушено заради въвеждането на Фаза 5 на европейската система за транзит..

публикувано на 18.11.24 в 08:56