Министърът на отбраната Николай Ненчев най-сетне изпълни заръката на Министерски съвет – в четвъртък подписа във Варшава споразумение със своя полски колега Томаш Шемоняк да бъдат ремонтирани в полски предприятия шест двигателя на руски изтребители МиГ-29 на въоръжение в българските ВВС. Всеки ремонтиран двигател ще струва на българския данъкоплатец един милион и 23 хиляди евро. След подписването на споразумението, двамата министри изразиха удовлетвореност и оптимизъм. Министър Ненчев отдъхна, че с ремонтите се заема страна от ЕС и НАТО, а не трета страна, каквато е Русия, въпреки че тя произвежда и поддържа тези изтребители. Предстои българският парламент да ратифицира споразумението, но надали ще има изненади. До тук добре.
Но следват тревожни въпросителни. Договорката между София и Варшава може да се окаже ходене по въже със завързани очи. Нека припомня, че преди да се стигне до варианта за ремонт на български МиГ-ове в Полша, управляващите лансираха две други опции, които по същество означаваха „отписване” на руските машини от българските ВВС. Първият вариант беше да се закупят нови или втора ръка изтребители на въоръжение в НАТО. Самият премиер Борисов обаче се усети и заяви публично, че става въпрос за непосилен засега разход и че предпочита първо да нахрани бедстващите български пенсионери. Втората опция беше охраната на българското небе да се възложи, срещу заплащане, на ВВС на други страни-членки на НАТО. Самата идея прозвуча унизително не само за българските военни и беше бързо отхвърлена, още повече, че можеше да налее вода в мелницата на крайните националистически формации.
И така се стигна до варианта за ремонт на двигателите в Полша, която, въпреки че членува в НАТО, има на въоръжение 32 броя МиГ и ги модернизира и ремонтира в свои заводи. Още в началото на есента българските власти отхвърлиха окончателно възможността ремонтът да се извърши в предприятия на самия производител, руската самолетостроителна компания „МиГ”, под претекста, че щяло да излезе по-скъпо. Като допълнение, министър Ненчев се направи на по-католик и от Папата и заяви, че „не може да си част от ЕС и НАТО и да продължаваш зависимостта си от страни извън тези общности”.
След подписването на споразумението във Варшава, съвсем очаквано РСК „МиГ” заяви, че „споразумението между България и Полша противоречи не само на нормите на международното право и установената във военната авиация практика, но и на принципа на гарантиране на сигурността на полетите“. РСК „МиГ” по-рано беше предупредила, че ако се стигне до подписване на такова споразумение може да спре доставките на резервни части за полските МиГ-ове. Изниква следователно въпросът с какви части полските заводи ще ремонтират двигателите на българските изтребители, тъй като съобразно договорите между Варшава и Москва, те не могат да се влагат в ремонт на двигатели на трети страни, каквато в случая е България. От тук и въпросът за гаранцията на направения ремонт на българските двигатели в Полша. Обикновено тя се дава от завода-производител и специалистите твърдят, че това е аксиома във военната авиация.
Дали е вятърничава хипотезата на някои наблюдатели-еретици, че историята с ремонта в Полша е прах в очите или по-точно финален акорд на „отписването” на руските МиГ-ове от българските ВВС и че в действителност и в момента се водят задкулисни преговори по първата опция, а именно за закупуване на стари или нови американски бойни машини F-16.
Когато става въпрос за много пари, а такъв е случаят с военната авиация по целия свят, няма НАТО, няма ЕС, няма Варшавски договор, няма „пет лева” – има само икономически и търговски интереси.
Групата на "Демократична България" е предложила на ГЕРБ-СДС и на "БСП - Обединена левица" да гласуват "за" кандидатурата на Силви Кирилов от ИТН за поста председател на 51-вото Народно събрание. Йордан Иванов, народен представител от "Продължаваме..
Народни представители от ГЕРБ-СДС внесоха в Конституционния съд искане за тълкуване на разпоредби от основния закон на страната, предаде БТА. Депутатите искат яснота по въпроса, дали когато е изтекъл мандатът на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), този..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит, притежатели на обикновени български паспорти за не повече от 30 дни. Ситуационният център на..
Във Велинград се събраха хора от цялата страна на протест в подкрепа на фермери, чиито стада са застрашени от евтаназия. Недоволството е предизвикано от..
Стенопис, посветен на 20-годишнината от приемането на България в НАТО, ще бъде открит днес в Перник. На събитието ще присъстват посланиците на..
Жителите на Плевен ще изпратят 2024 г. с Коледно градче и срещи с Дядо Коледа. Тазгодишната празнична програма на общината ще стартира на 2 декември с..