Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Става нещо много грозно с цените на горивата в България

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Българското общество отново е силно възмутено от драстичното разминаване между намаляващите цени на петрола на световните пазари и непроменливите цени на течните горива на вътрешния пазар. От сайта energy.eu, който обобщава информация за горивата от всички страни в ЕС, се вижда, че дизелът в България е най-скъп в целия Европейски съюз преди облагането му с акциз и ДДС. Същевременно, заради по-високи данъци и такси, в 11 държави от ЕС дизелът на бензиностанциите е по-скъп, отколкото в България. При масовия бензин А-95 положението е подобно. От високите цени губи крайният потребител, а от ниските акцизи – държавната хазна. Производители и дистрибутори в групата на губещите няма. Експерти коментират, че няма как ниските цени на световните пазари да не се отразят и в България, но засега това не става. Цените варират нагоре или надолу с едва 2 до 4 стотинки за литър, което е скандално. Толкова скандално, че лично премиерът не изключи бензиностанциите да имат картелно споразумение и поиска Комисията за защита на конкуренцията да проведе съответно разследване. Същата тази комисия обяви през април 2012 г., че има картелно споразумение между петролните компании „Лукойл България”, „Ромпетрол България”, „Нафтекс Петрол” и „ОМВ България”, но три месеца по-късно ревизира заключението си. Сега комисията трябва да каже има ли картел между бензиностанциите, и средностатистическият българин се пита, няма ли ситуацията отпреди години да се повтори? Разбира се, цените могат да бъдат свалени с внос на горива от чужбина, където те са чувствително по-евтини, но според експерти това ще е много трудно и рисковано, заради монополните позиции на рафинерията „Лукойл” в България. През седмицата премиерът Борисов наля масло в огъня на масовото възмущение, като разпореди да бъдат пломбирани отново резервоарите на всички бензиностанции в страната, тъй като заради некачествено пломбиране досега можело да се фалшифицират и съдържанието, и количествата на продаваните горива. Терпентинът в някои от тях достигал 40%, а по време на традиционния летен пик на потреблението, вместо да растат, продажбите намалявали. Държавата може да се намеси за по-балансирани цени при наличие на истинска воля за това, но някои се опасяват, че държавната воля е в плен на рафинерии и дистрибутори. Тази зависимост е особено силна в навечерието на избори, каквито ще има наесен. Но и обратна логика – една промяна на нещата ще благоприятства на изборите много по-силно онзи, който я постигне, защото ситуацията с цените на горивата в България е грозна вече толкова отдавна, че е станала нетърпима.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ще строим скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан"

Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев подписа договор за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана – София с тунел под старопланинския проход "Петрохан". Стойността на договора с..

публикувано на 14.10.24 в 17:18

Френска културна вълна залива София в идните седмици

До края на годината българската публика ще се срещне с френската култура под формата на поредица от прожекции на филми, литературни четения, конференции, изложби и пр. Поводът е 145 години от установяването на дипломатически отношения между..

публикувано на 14.10.24 в 12:25

Според "Медиана" около 30 на сто от избирателите ще гласуват на 27 октомври

Ако изборите бяха днес, ГЕРБ-СДС щяха да получат 24.5% от гласовете на избирателите, "Възраждане" ще са втори с 13.7%, "Продължаваме промяната – Демократична българия" биха получили 12.1%, БСП - 8.8%, "Алианс за праваи свободи" - 8.7%, "Има такъв..

публикувано на 14.10.24 в 11:12