Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радиожурналистът Валери Великов и неговите икони

4
Снимка: личен архив

Животът и творческият път на Валери Великов се стекли така, че след завършване на училище по изобразително изкуство той попада в Радио Варна. Създаването на икони обаче завинаги остава негово хоби. Защо точно икони?

Това е въпрос, на който много трудно мога да отговоря, тъй като интересът ми към тях се породи съвсем естествено. Аз съм интровертен, нервен тип и рисуването на икони ме успокоява. Така че започнах да рисувам с тази идея. В един момент обаче, когато видях, че те започват да се получават, реших, че е време да мина на друго, полупрофесионално ниво на рисуване, на което съм и в момента.


Някога иконописците започвали създаването на произведение само след специална подготовка. Тя включвала 40-дневен пост, приготвяне на бои от  минерали и други естествени материали, избор и подготовка на основата за бъдещата икона – най-често липова дъска, покрита със заешки туткал. Използвали се темперни бои, смесени с яйчен жълтък, който запазвал ярките им цветове.

Спазвам канона, що се отнася до цветовете на дрехите, положението на телата на светците, жестовете, изображенията на заден фон – разказва Валери. – Но като модерен, съвременен художник на икони, подобно на мнозина днес, малко се отдалечавам от канона.

Аз рисувам с маслени бои директно, ефектът е почти същият, както и при рисуването с темпера – продължава той. – Освен това, не лакирам иконите си, тъй като те придобиват почти кичозен блясък, това може да се види в творбите на доста съвременни майстори. Позлатяването е една от големите тънкости на иконописта. Може да се използва истинско злато – което правят само най-големите професионалисти. Може да се позлатява с имитация на злато, което правят масово хората, които рисуват икони. А може да се прилага, както често правя аз, просто качествена златна боя.

За иконите се използвали не само дъски, но и някои нетрадиционни материали. Например, през Х век в България се изработвали керамични икони и изображения на светци и ангели. Някои от иконите били с кръгла форма. Кой е най-интересният материал, върху който е рисувал икона Валери?

Този материал може би не е чак толкова странен, защото вече се среща често – това е щраусово яйце. Първо изолирах повърхността му с поливинилацетатно лепило (С200). Това е често използвана техника, за да не попиват боите в материала, и по този начин да не се губи наситеността на техния цвят. И след това нарисувах върху него Исус Христос Спасител.

Какво е общото между създаването на икони и радиожурналистиката?

Общото е предизвикателството. Защото понякога, колкото и непрофесионално да звучи, когато започнеш да правиш нещо в радиото, интервю или репортаж, ти всъщност не знаеш какво ще се получи в крайна сметка, въпреки че имаш ясна концепция за това как трябва да протече този репортаж или това интервю. Същото е и с иконата: започвам с една концепция, но в един момент, когато съм стигнал почти до половината на тази икона, решавам, че тя не ми харесва и започвам или някоя напълно нова, или на същия светец, но, да кажем, в друга поза. Така че общото между тези две на пръв поглед несъвместими дейности е, че понякога се налага импровизация.

Снимки: личен архив на Валери Великов



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

НАТФИЗ "Кр. Сарафов" ще бъде домакин на голяма конференция на FilmEU през юни

Каква би била мотивацията във време на политически кризи, войни, мигрантски натиск и неясно бъдеще, да мечтаеш за единен Европейски университет за кино и медии? Една образована и културна нация е много по-трудно манипулируема и по-устойчива на..

публикувано на 02.04.25 в 08:15

Албанският режисьор Роберт Будина: Зрителите трябва да гледат дълбоко

През последните години сътрудничеството между българското и албанското кино се засилва. Албанските продукции все повече намират място на български фестивали и обратното. Това показва нарастващото артистично взаимодействие между двете страни, което носи..

публикувано на 31.03.25 в 12:55

Българският културен институт в Париж "разказва" България на кино

"Ако България ми беше разказана" – под това заглавие в Париж започва новата инициатива на Българския културен институт във френската столица в партньорство със Синематеката за документално кино към Обществената библиотека (Bpi) на Центъра "Жорж..

публикувано на 31.03.25 в 11:15