Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Столичният куклен театър с пиеси за деца, възрастни и... за бебета

| обновено на 27.03.15 в 11:11 БНР Новини
9
Сцена от спектакъла „Продаденият смях”, 2014
Снимка: Столичен куклен театър

На 27 март отбелязваме Международния ден на театъра. Първите театрални постановки в България са свързани с читалищата – център на духовния и обществения живот в страната в средата на ХІХ век. Първият спектакъл е представен в град Шумен на 15 август 1856 година – комедията „Михал Мишкоед” на учителя Сава Доброплодни. За основоположник на българския театър и първи български режисьор е смятан Добри Войников. Творбата му „Криворазбраната цивилизация” е била най-добрата българска комедия до края на 19-ти век. Популярна постановка е и „Иванко – убиецът на Асеня” от Васил  Друмев. Началото на професионалния театър у нас поставя през 1904 г. драматичната трупа „Сълза и смях”, която е преименувана в Български народен театър.

Сцена от  спектакъла „Заешко училище”, 1959 г.В Деня на Мелпомена ви представяме Столичния куклен театър. Той е основан през 1946 г. от актрисата Мара Пенкова с нейни лични средства. През годините в него са показани над 300 спектакъла, всеки сезон трупата подготвя 6 нови заглавия – за деца, за възрастни и семейни представления. Трудно ли се намират съвременни български пиеси за куклен театър? На този въпрос отговаря директорът Кирякос Аргирóпулос:



Да, трудно се пише за куклен театър. Той има свои специфични особености. И не винаги онова, което се пише, е качествено и пригодно за сценична версия. Но ние поощряваме писането на пиеси за куклен театър, ежегодно се провеждат редица конкурси.

В недалечното минало на открити летни сцени актьори успешно представяха множество разнообразни спектакли, а трупи гостуваха в селища, в които нямаше куклен театър. През последните години обаче повечето представления се показват в самия театър, тъй като не е лесно да се подготви пиеса, която да се играе под открито небе. Затова Столичният куклен театър реши да се обърне към най-малките зрители:

Ние направихме пиеса за бебета, за деца, които са в тази възраст, когато още трудно общуват със света, със своите родители, а ние решихме да ги поканим на театър. В този проект различното е, че се работи с едни дечица, които още не могат да говорят, които тепърва откриват думичките „мамо” и „татко”. И третата думичка, която вероятно ще научат, ще бъде „театър”, – с усмивка казва Кирякос Аргирóпулос. – Според мен, това е страхотна идея, и ние ще продължаваме да развиваме този проект за деца от 1 до 3 години.

Спектакълът „Бебешка песен” има възпитателен характер: актьорите с помощта на куклите обясняват, кое е правилно и неправилно, кое е „да”, а кое е „не”. И децата реагират, осъществяват контакт. Те стават от килимчетата, докосват куклите, играят с играчките, изследват предметите на сцената, активно участват в показваната история.

На какво учи директора на Столичния куклен театър общуването с децата?

На чистота, вероятно. На неподправеност, на искреност, защото децата владеят това в съвършенство. Те са и коректив. Ако сме подготвили нещо за тях и то не задържа тяхното внимание, това означава, че не сме го направили добре. Детето става от стола, започва да се разхожда из салона, а ако му стане съвсем скучно, то просто си отваря вратата и излиза навън. Докато възрастните стоят, все пак, от благоприличие. Така че общуването с децата ни учи, и ние взаимно се обогатяваме.

Да са здрави. И най-много да обичат три неща: ученето, изкуството и спорта – пожела на малките и големите любители на кукли директорът на Столичния куклен театър Кирякос Аргирóпулос.

Снимки: Столичен куклен театър



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

НАТФИЗ "Кр. Сарафов" ще бъде домакин на голяма конференция на FilmEU през юни

Каква би била мотивацията във време на политически кризи, войни, мигрантски натиск и неясно бъдеще, да мечтаеш за единен Европейски университет за кино и медии? Една образована и културна нация е много по-трудно манипулируема и по-устойчива на..

публикувано на 02.04.25 в 08:15

Албанският режисьор Роберт Будина: Зрителите трябва да гледат дълбоко

През последните години сътрудничеството между българското и албанското кино се засилва. Албанските продукции все повече намират място на български фестивали и обратното. Това показва нарастващото артистично взаимодействие между двете страни, което носи..

публикувано на 31.03.25 в 12:55

Българският културен институт в Париж "разказва" България на кино

"Ако България ми беше разказана" – под това заглавие в Париж започва новата инициатива на Българския културен институт във френската столица в партньорство със Синематеката за документално кино към Обществената библиотека (Bpi) на Центъра "Жорж..

публикувано на 31.03.25 в 11:15