Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какви са очакванията на бизнеса от образованието?

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Като латерна в обществото ни от години се върти темата за кризата в родното образование, за пълното му разминаване с нуждите на пазара и за необходимостта от спешна реформа. За капак различни международни изследвания редовно пращат българските ученици в дъното на своите класации. За пример само ще споменем едно от най-пресните, направено по поръчка на ЕК. Според него нашите деца са най-неграмотните в цяла Европа. 44 на сто не са се справили с тестовете по математика, четене и природни науки. Всичко това обаче явно не е било достатъчно стряскащо за родните политици, които са длъжници на младите българи, отлагайки образователната реформа вече повече от две десетилетия. Днешните ученици учат по закон, който е приет през 1991 г. и със сигурност няма как да отговори на потребностите на бизнеса през XXI век. Едва сега е на път да се случи промяна. Факт е нов законопроект за предучилищното и училищното образование, който се очаква да бъде приет на второ четене в НС най-късно до месец юни и да влезе в сила от учебната 2016-2017 г. В него за първи път се определят съвременните умения, които учениците трябва да придобият по време на своето обучение, а именно предприемчивост, инициативност, дигитални компетентности, умения за работа в екип, творческо мислене. Предвижда се кариерното ориентиране да започне още в 1 клас. Много важно е децата от най-ранна възраст да бъдат информирани за различните професии, за да могат на по-късен етап да направят своя избор за професионална реализация, коментира Милена Дамянова, вносител на законопроекта и председател на Комисията по образование и наука в НС. За да отговори на изискването за образование, ориентирано към пазара на труда, законодателят е заложил разделянето на гимназиалната степен на два етапа. Училищата ще могат да разработват учебните програми за втория етап, обхващащ 11 и 12 клас, съвместно с висшите училища и бизнеса. Ако досега дуалното образование се прилагаше само пилотно по проекти, то вече е регламентирано в закона. Новост, която осигурява възможност на бизнеса да участва активно в развитието на училището, са обществените съвети. Такива ще бъдат създадени към всяко училище и в тях ще участват още представители на общината и родители.

Общественият съвет е този, който одобрява стратегията за развитието на конкретното училище – пояснява г-жа Дамянова. – Той е този, който ще дава становище по определени параметри на бюджета, ще одобрява учебните програми, които ще се разработват и утвърждават на училищно равнище за т.нар. задължително избираеми и свободно избираеми часове. С него ще се съгласуват профилите и професиите във втория етап на гимназиалната степен – 11 и 12 клас.

Предвижда се още въвеждането на външна оценка на качеството на образованието, която ще влияе при отпускането на допълнителни средства за училищата и детските градини. Представителите на неправителствения сектор и бизнеса обаче не скриват своите притеснения.

Важно е да помислим какво ще оценяваме. Като говорим за уменията, ще продължим ли да оценяваме количеството материал, което се преподава или ще направим усилие адекватно да оценим уменията, които искаме да развиваме у учениците? – пита Наталия Митева от Фондация „Америка за България”. – Особено ако оценяването е обвързано с формула за финансиране и добавената стойност, много важно е да оценява нещо по-различно от това, което е в момента. Защото сега съществуващите външни оценявания не са добър механизъм за измерване на качеството на преподаване.

Според Даниела Симидчиева от БСК подготвеният закон за образованието е крачка напред в посоката, в която бизнесът очаква. От работодателската организация обаче алармират, че има опасност цели отрасли да останат без специалисти. Причината е, че голяма част от кадрите са в предпенсионна възраст. Затова трябва да се изгради дълго отлаганият квалификационен регистър, за да се знае каква е квалификацията на всеки човек в страната. Това е важно и за професионалните гимназии, за да планират своя прием на ученици, и за бизнеса, за да бъде обезпечен с нужните кадри, коментира г-жа Симидчиева. Друг проблем, който представителите не бизнеса виждат, е не доброто разпределение на професионалните гимназии спрямо регионалното позициониране на бизнеса.

В България има около 30 училища, които са с профил системно програмиране, програмист, компютърни технологии – дава за пример Теодора Върбанова от Майкрософт България. – Голяма част от тях са разположени в райони, в които практически няма такъв бизнес. Това са Смолян, Сандански, Монтана, Хасково, Сливен. В същото време IT бизнесът е концентриран основно в София, частично в Пловдив, Варна и Бургас. Това, което мен ме притеснява, е как тези ученици, които изберат професионално направление информационни технологии в град Смолян, например, ще могат в 11-12 клас да развият уменията си, да придобият стаж. Направих си труда да проверя и се оказа, че там има една-единствена фирма, която по някакъв начин таргетира информационни технологии и това е сервиз за компютри.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милен Митев

СЕМ избра Милен Митев да е генерален директор на БНР за втори мандат

Съветът за електронни медии (СЕМ) избра Милен Митев за втори мандат като генерален директор на БНР. Своята подкрепа за него дадоха Галина Георгиева, Къдринка Къдринова и председателят на медийния регулатор Габриела Наплатанова. СЕМ изслуша..

публикувано на 17.10.24 в 12:01

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 22

В брой 22 на предаването слушайте : 20 години българско училище „Христо Ботев“ - Ню Йорк – разговор с дългогодишната преподавателка в него Елена Игън за равносметката от изминалото време, натрупания опит и бъдещите предизвикателства;..

публикувано на 17.10.24 в 12:00
Средна оценка: 0 - много неудовлетворен до 10 - много удовлетворен

Поредна класация нарежда българите сред най-неудовлетворените хора в ЕС

С оценка от 5,9 българите са най-недоволни от живота си сред държавите от ЕС, показват данни от проучване на Евростат за 2023 г. В изследването хората в ЕС е трябвало да оценят цялостната си удовлетвореност от живота по скалата от 0 – "крайно..

публикувано на 17.10.24 в 09:45