Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мартин Георгиев: „За един отдаден на творчеството музикант, граници и епохи не съществуват”

БНР Новини
Снимка: личен архив
Инструменталист, диригент и композитор, Мартин Георгиев е изпълнен с желание за различни творчески предизвикателства. Израснал във Варна, музиката се превръща в смисъл на живота му. Така Мартин завършва НУИ „Добри Христов”. „Като перкусионист, имах възможност да свиря във Варненска филхармония още от 12-годишен. В този период добих ценен опит. След това ме приеха в НМА „Панчо Владигеров”. Учих специалностите: ударни инструменти, дирижиране и композиция. Спечелих Международната стипендия на ABRSM за обучение в Кралската академия за музика и заминах за Лондон. Там дирижиране ми преподаваха: сър Колин Дейвис, Колин Метърс и Джордж Хърст. През последните години не ми остава време да свиря, но в никакъв случай не забравям перкусиите. Вече съм написал три концерта за ударни и оркестър. Тези инструменти сравнително отскоро се утвърждават като солиращи и затова има нужда да се създава репертоар за тях. В момента работя върху няколко проекта, в които, разбира се, те са добре застъпени.”
От 2013 г. Мартин е асистент-диригент на Кралския балет в Кралската опера „Ковънт Гардън” в Лондон. „В моя музикален свят през последно време заема особено важно място балета – изкуство, което ми дава различен поглед върху популярни произведения. Независимо че голяма част от творбите са познати, Кралският балет показва най-доброто по традиционен и съвършен начин. Работата ми там изключително ми харесва. Спектаклите се изработват прецизно и в детайли, на високо професионално ниво. Този процес се отразява и на работата ми като композитор, защото в днешно време вниманието на зрителя предимно е насочено към ефектността на дадено произведение. Забравя се, че с по-елементарни средства може да се постигнат много по-впечатляващи резултати. Вече три сезона дирижирам в „Ковънт Гардън” и продължавам да съм все така впечатлен и вдъхновен. Що се отнася до 2015-а, стремя се да не правя далечни планове, а да развивам всички възможности, които ми се предоставят – и в композирането, и в дирижирането. Предстои премиера на нов балет по хореография на Уен Макгрегър и музика на Макс Рихтер. За мен като музикант е важно да разделя дирижирането от композирането. Това е коренно различен тип работа и изисква съответно различен начин на мислене. Когато човек ги разграничи, става много по-продуктивен. Избягва се една особена умора, която се натрупва във времето.”
Мартин Георгиев е от малкото композитори, които могат да се похвалят, че са написали опера преди да навършат 30 години. Тя се казва „Огледалото”. От години пише произведения по поръчка, за различни музикални фестивали. Така творбите му се изпълнявани по цял свят от престижни оркестри.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

В "Книга на песните на ЕС" може да се чуят 6 български вечни песни

Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА.  Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..

публикувано на 06.11.24 в 13:25

Искрена Йорданова – един изтъкнат музикант, отдал сърцето си на бароковата музика

От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..

публикувано на 06.11.24 в 08:45

Kottarashky представя филма "Балканска черна кутия" и концерт в Берлин

Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..

публикувано на 05.11.24 в 10:15